5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی باد


5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی باد

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است. سال ۱۳۹۲ پنجم ذیقعده که...

5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی بادبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

سال ۱۳۹۲ پنجم ذیقعده که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت «حضرت صالح‌بن‌موسی‌الکاظم (ع) (امامزاده صالح)» نامگذاری شده به نام «روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه» نامگذاری و طی نامه‌ای برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
تکریم امامزادگان
در واقع تکریم و بزرگداشت امامزادگان به مثابه تعظیم شعائر الهی و تجلیل از پیامبر مکرم و عترت پاکش خواهد بود که آثار و برکات آن پیش از هر چیز به جامعه اسلامی نازل می‌شود.
در اصل عشق و محبت به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام از گذشته‌های دور آن‌چنان با فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی ما عجین شده است که دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند خدشه‌ای به این رابطه عمیق، پرمعنا و ریشه دار وارد کند.
وجود ۳۱۵۱ امام‌زاده رسمی در سراسر کشور
5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی بادبنا بر اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه ما در کشور ۳۱۵۱ امامزاده دارای شجره نامه و حدود ۵ هزار امامزاده بدون شجره نامه در ایران اسلامی داریم.
علت اینکه چرا این همه امامزاده در ایران، خفقان و ظلمی بود که به آن‌ها روا می‌شد. همچنین دستور امام سجاد (ع) و امام صادق (ع) به فرزندان و نوادگان‌شان دلیل دوم است و دلیل سوم به خاطر هجرتی بود که علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به ایران داشتند. همچنین مردم ما از همان ابتدا نسبت به اهل بیت (ع) و خاندان آن‌ها یک محبت خاصی داشتند.
در کشور‌های دیگری مثل عراق و عربستان نیز امامزاده وجود دارد، اما به خاطر حاکمیت ظالم عربستان اجازه نمی‌دهند که آن‌ها به مردم معرفی شود.
امامزاده‌ای که در ایران وجود دارد، همه آن‌ها فرزندان امامان نیستند؛ بلکه برخی از آن‌ها جزو نوادگان و چند نسل بعدتر آن‌ها هستند.
حتی برخی از فرزندان ائمه (ع) هیچ گنبد و بارگاهی در ایران ندارند.
طبق اعلام سازمان اوقاف بخش عمده‌ای از امامزادگان کاملا شجره‌نامه دارند و شجره‌نامه آن‌ها برای مردم قابل رویت است.
اگر برخی از آن‌ها هم شجره‌نامه نداشته باشند یک کتاب تاریخی ثبت شده و کاملا معتبر است، حضور امامزادگان را تأیید می‌کند و یا شهرت محلی و قدیمی که سینه به سینه به ما رسیده است ثابت می‌کند که در این مکان امامزاده بوده است. همچنین قدمت آثار تاریخی و باستانی که در برخی امامزادگان وجود دارد نشان دهنده آن است که این‌ها واقعا نوادگان ائمه (ع) بوده و مورد تأیید علما قرار گرفته است.
وهابیت در صدد کم‌رنگ کردن حضور مردم در امام‌زاد‌ها است
برخی شبهه دیگری مطرح می‌کنند و آن این است که چرا بعد از پیروزی انقلاب تعداد امامزادگان زیاد شده است، وهابیت میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند که مردم از امامزادگان و شفاعت آن‌ها دور شوند، اما حضور مردم در امام‌زادگان پاسخی محکم به شبهات وهابیت است. در واقع توسل مردم ما به امامزادگان به خاطر فضل و عنایتی است که آن‌ها دارند و مردم می‌خواهند که امامزادگان را واسطه فضل و خیر بین خود و خداوند قرار بدهند.
5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی بادامامزادگان و بقاع متبرکه اکنون مهمترین مرکز تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی هستند و مهمترین مرکز مقابله با تفکر انحرافی فرقه وهابیت محسوب می‌شوند. به همین خاطر آن‌ها در صدد مبارزه با این امر و حضور مردم در امامزادگان هستند.
برای برخی از امامزادگان اسم‌هایی مطرح می‌شود و همین اسم‌ها سبب ایجاد شبهه در بین مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: مثلا زمانی در فضای مجازی عکسی تحت عنوان امامزاده بیژن پخش شد.
ممکن است در برخی مناطق و روستا‌ها و شهرستان‌های محلی آن‌ها با عنوان و شهرتی که دارند مطرح شوند، ولی در تاریخ اسم دقیق آن‌ها مطرح است.
متأسفانه در برخی تابلو‌ها و اشتباهاتی که رخ داد شهرت‌های آن‌ها درج شد. همین امر اشتباه بزرگی بود که سبب ایجاد برخی سخنان نادرست شد.
گاهی هم برخی اقداماتی انجام می‌دهند و در صدد تخریب امامزادگان هستند و با فتوشاپ و امکاناتی که در اختیار دارند این عمل نادرست را انجام می‌دهند. بعضا می‌بینیم برخی خاطره‌نویسی انجام می‌دهند که سازمان در پیگیری این مسائل اقداماتی انجام داده است.
بخش عمده‌ای از آن‌ها به فعالیت وهابیت برمی‌گردد.
آن‌ها سه هدف عمده برای تخریب اسلام را دنبال می‌کنند که یکی از آن‌ها امامزادگان است. هدف آن‌ها این است که بقاع متبرکه را از بین ببرند و مانع حضور مردم در این اماکن مقدس شوند.
امروز با حماسه بزرگی که شهدای مدافع حرم آفریدند کیست که دیگر نداند این مردم حاضرند جان خود را به عشق اهل‌بیت در طبق اخلاص گذارند و خون‌ها دهند تا چراغی از حرمی خاموش نشود و خشی بر ضریحی نیفتد و چه خوش گفت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی که ما ملت امام حسینیم.
اهمیت تکریم اهل بیت علیهم السلام
بنا بر حدیث معروف سلسله‌الذهب وجود تکوینی امام رضا و ائمه اطهار (ع) و فرزندانشان از شروط توحید محسوب می‌شود. چه فخر و چه برکتی از این بالاتر که امروز به‌رغم رنگ و روی پریده معنویت در دنیا، جای‌جای میهن اسلامی ما به طفیلی گنبد و گلدسته‌های فرزندان و نوادگان خاندان عصمت و طهارت با توحید و خداشناسی معنا گرفته است.
چه جایگاهی به‌غیراز بقاع متبرکه می‌تواند این‌گونه دل‌های مردم را پر از نور معنویت کند.
امامزادگان ملجأ و پناهگاه مردم‌اند. هیچ‌کس و هیچ نهادی مردم را مجبور به حضور در حرم امامزادگان نکرده است. اگر جوششی هست و کشش و کوششی همه از برکت این خاندان بزرگ است.
تفاوت جایگاه امامزادگان

امامزادگان واجب التعظیم از نسل پیامبراکرم (ص) و فرزند ایشان محسوب می شوند.امامزادگان از نظر رتبه و جایگاه با یکدیگر تفاوت دارند، برای مثال ما امامزاده ای مانند حضرت معصومه(س) نداریم که پیش از تولدش سفارش زیارتش بیان شده باشد، لذا بالاترین امامزاده از فرزندان امام کاظم(ع) غیر از امام رضا(ع) حضرت معصومه(س) است.

دلایل تکریم امامزادگان

داشتن علم و دانش را یکی از دلایل تکریم امامزادگان است. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عالمی فقیه بودند که با چهار نسل به امام معصوم می رسند. ایشان محدث بودند و با نقل حدیث به آموزش قرآن کریم اهتمام داشتند.

دومین دلیل تکریم امامزاده مدح امام معصوم(ع) است.

امام معصوم(ع) درباره حضرت عبدالعظیم(ع) می فرمایند: ثواب زیارت ایشان هم وزن با ثواب زیارت امام حسین(ع) است؛ امام سجاد(ع) فرمودند: در قیامت همه مردم به حال و رتبه عمویم عباس غبطه می خورند؛ بنابراین مدح امام معصوم باعث می شود رتبه امامزاده بالا برود. چهار امام معصوم به مدح و سفارش حضرت معصومه(س) پرداختند.

دلیل دیگر تکریم هزینه کردن امامزاده برای امام معصوم می باشد.

حضرت عباس(ع) دستان خود را هزینه دفاع از امام معصوم کردند و یا حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاطر امام معصوم از دیار خود هجرت می کنند و به گسترش و ترویج مکتب اهل بیت(ع) می پردازند.

شهادت یکی دیگر از دلایل تکریم امامزادگان است. نقل احادیث یکی دیگر از اموری است که رتبه امامزادگان را بالا می برد، حضرت معصومه(س) محدث بودند. همچنین خیر بودن و کرامات امامزادگان دو دلیل دیگر برای تکریم این بزرگان به شمار می رود، کرامات حضرت معصومه(س) بر کسی پوشیده نیست و مردم از این بانوی بزرگوار کرامات بسیار مشاهده کردند.

5 ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گرامی باد

مقام شفاعت

امامزادگان در قیامت مقام شفاعت دارند. امام صادق(ع) می فرمایند: تمام شیعیان می توانند به شفاعت حضرت معصومه(س) وارد بهشت شوند؛ حضرت معصومه(س) در بین امامزادگان شاخص هستند همچنین برای ایشان زیارتنامه بیان شده است.

بیشتر بخوانید:بقاع متبرکه امام زادگان، قطب فرهنگی هر شهر است

حضرت معصومه(س) بسیار ولایت مدار بودند و این شاخصه سبب شد مقام و رتبه ایشان بالا باشد حضرت عبدالعظیم(ع) نیز ولایت مدار بودند، برای همین جایگاه ثواب ایشان بسیار بالا است.

منابع:خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، سازمان اوقاف،حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات