«بانوان پیشرو؛ راویان ایران آینده» اتفاقی که در نهضت پیشرفت بانوان در حال رقم خوردن است


«بانوان پیشرو؛ راویان ایران آینده» اتفاقی که در نهضت پیشرفت بانوان در حال رقم خوردن است

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات گفت: وقتی می‌توانیم در مسیر پیشرفت بانوان موفق باشیم که گفتمانی شکل بگیرد و جامعه به سمت آن حرکت کند، از این منظر اتفاقاتی در ستاد نهضت پیشرفت بانوان با عنوان «بانوان پیشرو؛ راویان ایران آینده» در حال رقم خوردن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست با رابطان طرح ایران 1440 ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان گلستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «جهاد تبیین، مقدمه جهادهای دیگر است» اظهار کرد: پیامی که این عبارت دارد این است که جهاد تبیین قرار است زمینه‌ای برای شکل‌دهی جهادهای دیگر باشد. باید سعی کنیم عرصه‌های مجاهدت را به جامعه معرفی کنیم که البته این اقدام، رویکرد کلیدی است.

سعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید جهاد را به پیشرفت گره بزنیم و رویکرد ما نباید دفاع از گذشته باشد، افزود: انقلاب اسلامی واقعیت پیش‌رونده است و باید با منطق بیان دستاوردها پیش برویم. هدف ما افق‌نمایی برای جامعه است که چه افق‌ها و استعدادهایی برای رسیدن به اهدافمان داریم. در کنار دستاوردها با یک سری آسیب‌ها از سوی دشمن مواجهیم و باید با این روند نسبت خود را بسنجیم. از این منظر پروژه طراحی ایران ۱۴۴۰ در نقطه مهمی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «بانوان پیشرو؛ راویان ایران آینده» وجه فرهیختگانی بانوان را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در تدقیق افق‌های قابل وصول، بخشی از آن در ارتباطات درون فامیلی و محلی تعریف می‌شود که در گفتگوی زنانه و گروه‌های هنری، یک جنس پیشران زنانه به سمت افق نمایی جامعه است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: در زمینه پروژه ایران 1440 حدود یک سال قبل در استان گلستان حضور یافتیم و جلسه چهار ساعته برگزار شد در این جلسه مباحث سنگین در رابطه با وضعیت آن‌روز جامعه و راه حل‌هایی که وجود دارد مطرح شد که تحسین افراد را برانگیخت و مسئولان اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان و اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان در این زمینه اعلام همکاری کردند تا از ظرفیت استان برای کار ملی که هدف گرفته‌ایم بهره بگیریم. به همین منظور دوره تمهیدی برگزار شد تا اولا تلقی مناسب در رابطه با اجرای این طرح در استان‌ها وجود داشته باشد. شاید در این فضا طراحی ایران آینده کمی دور به نظر می‌رسید. برای اینکه افراد این کار را مهم و برای خود بدانند دوره تمهیدی در قالب کارگاه‌های مختلف برگزار شد تا اصل همراهی شبکه‌های بانوان فرهیخته با ستاد را ایجاد کنند و سپس قدم‌های بعدی را پیش ببریم.

وی گفت: امسال همراهی خوبی با نهادهای مختلف برای برگزاری جشنواره ایران ۱۴۴۰صورت گرفته از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری همایش زنان تأثیرگذار اشاره کرد که وقتی با طرح 1440 آشنا شدند این سیستم را پیش‌برنده دیدند و پیشنهاد کردند پروژه با همین رویکرد پیش برود. درواقع ما می‌خواهیم مجموعه اتفاقاتی پیش ببریم تا گفتمانی شکل بگیرد.

سعیدی‌نژاد افزود: سند چشم‌انداز بیست‌ساله را معلوم نیست چند درصد جامعه هدف گرفته‌اند. وقتی می‌توانیم در این مسیر موفق باشیم که گفتمانی شکل بگیرد و جامعه به سمت آن حرکت کند. از این منظر اتفاقاتی را با شما در ستاد نهضت پیشرفت بانوان باید رقم بزنیم. یکی از ضرورت‌های طراحی ایران آینده، ایجاد زیرساخت‌هاست که در این زمینه کلیپ‌های کوتاه یا پیام‌ها کمک‌کننده است. باید از چهره‌های استان که درباره ظرفیت استان حرف دارند، مصاحبه فعال بگیریم و در قالب محتوای رسانه‌ای دیده شود. افرادی که در ساحت اندیشه‌ورزی هستند در زمینه تولید محتوا حرف‌های مهمی برای گفتن دارند. یکی دیگر از کارها که شروع شده شکل‌دادن محتوای مکتوب در قالب گاهنامه با عنوان خورشید فرداست که شماره دوم در حال ویراستاری است که از نشست‌ها و ارائه ها در استان‌ها در حال آماده شدن است. در نظر است این خروجی در اندیشکده‌ها در اختیار افراد قرار گیرد تا به این حرکت پیوند بخورند. خوب است چند شماره این گاهنامه توسط شما در استان‌ها انجام شود. بحث دیگر ناظر به برگزاری نشست بانوان راویان ایران آینده است برای معرفی جشنواره و بیان اصل صورت طراحی ایران آینده و برای طی مسیر آموزشی باید محتوا آماده شود تا دوستان با معماری پیشرفت آشنا شوند و پیشنهاد می‌شود با عنوان بانوان پیشرو راویان ایران آینده برگزار شود و نشان دهیم این حرکت در کل کشور معنا پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: بحث دیگر حرف‌آورد فرداست. حرف‌آورد تریبونی است که در قالب رویداد برای بانوان تعریف شده؛ جایی که بانوان ناظر به مسائل حرف می‌زنند. حرف‌آورد فردا موضوعاتی است که بانوان درباره ایران فردا مطرح می‌کنند. باید از بانوان فرهیخته دعوت کنیم و پیامشان را درباره ایران فردا دریافت کنیم. باید در این مجموعه فرایندی که به معرفی زنان تأثیرگذار می‌انجامد یک سخن را به عنوان تکلیف این بانوان نسبت به جامعه در طراحی ایران آینده و معرفی شاخصه‌ها بدانیم. رویکرد ما در معرفی زنان تأثیرگذار این است که ظرفیتی از زنان خدوم و اثرگذار هستند و همه این افراد تکلیف مهمی دارند و مهم این است که این تکلیف در بین بانوان فرهیخته موضوعیت دارد و قرار است با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران در فرایند ایران ۱۴۴۰ بگویند چه برنامه‌ای برای ایران ۱۴۴۰ دارند و توجه داشته باشیم دانش افراد بخشی از هویت افراد است و بخش دیگر حضور رسانه‌ای و اثرگذاری در جامعه است و افرادی که مدعی هستند در لیست بانوان پیشرو باشند دعوت می‌کنیم نظرات خود را درباره پیشرفت کشور مطرح کنند به این ترتیب فضای امیدآفرینی ایجاد می‌شود. مرحله نهایی ثبت‌نام در جشنواره است. افراد باید به صورت گروهی ثبت‌نام کرده و ایده اولیه برای طراحی سند ارائه کنند. به این منظور افراد دوره آموزشی کوتاه‌مدت درباره طراحی سند می‌بینند.

وی عنوان کرد: ما می‌خواهیم شبکه وسیع با اهداف پیشرفت ایجاد کنیم و نکات مهمی درباره اهداف انقلاب به بهانه جشنواره در فرایند آموزش طراحی سند ارائه کنیم. به این ترتیب افراد وارد سیری می‌شوند که سند پیشرفت استان را طراحی می‌کنند و به دست دبیرخانه می‌رسانند و پس از داوری، بهترین محتوا انتخاب می‌شود. اما آنچه موضوعیت دارد و شما به عنوان هسته کار باید مراقبت کنید این است که شبکه وسیع تشکیل دهید و محتوای آموزشی بدست افراد برسانید.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اصل هدف ما در این طرح، ساخته شدن شبکه و درگیر شدن افراد فرهیخته در حل مسائل در جهت پیشرفت کشور است، افزود: ما کمک می‌کنیم به صورت استانی و شهرستانی اندیشکده پیشرفت بانوان در شهرها و استان‌ها ثبت شود و افرادی که دغدغه پیشرفت و اندیشه ورزی دارند را می‌توانیم با مراکز پژوهشی مرتبط کنیم. امروز ضعف خیلی از مراکز پژوهشی برای حصول اطلاعات، نداشتن تیم‌های اندیشه‌ورز است که تحلیل واقعی منطبق بر بوم‌شناسی ارایه دهند. به این ترتیب قشر وسیع بانوان فرهیخته را شناسایی می‌کنیم و شورای بانوان فرهیخته شکل پیدا می‌کند. شما در طرح ایران 1440 می‌توانید با هنرمندان ارتباط برقرار کنید و ظرفیت هنر و رسانه را به هم گره بزنید. بحث برگزاری رویداد هنری و رسانه‌ای ویژه هنرمندان را با موضوع ایران آینده در نظر داریم که در این صورت به اثرهای فاخر خواهیم رسید. در این زمینه باید نیازسنجی شود و بعد از شبکه هنرمندان دعوت شود که در رابطه با ایران آینده و نسبتی که بانوان در ایران آینده دارند خلق اثر کنند و شما در برنامه‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟