واکنش دبیر کل سازمان ملل به انفجار سد کاخوفکا


واکنش دبیر کل سازمان ملل به انفجار سد کاخوفکا

دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه در واکنش به انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین انگشت اتهام را به سوی هیچ یک از طرف‌های جنگ در این کشور نگرفت و گفت این اتفاق از تبعات «حمله روسیه به اوکراین» است.

واکنش دبیر کل سازمان ملل به انفجار سد کاخوفکا

به گزارش راهبرد معاصر، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه ادعا کرد، این سازمان اطلاعات مستقلی درباره چگونگی انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه «خرسون» در جنوب اوکراین نداشته و این اتفاق را «یکی از تبعات ویرانگر دیگر حمله روسیه به اوکراین» می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، قرار است شورای امنیت سازمان ملل نشستی را در اواخر روز سه شنبه به منظور بحث درباره انفجار این سد هم به درخواست روسیه و هم به درخواست اوکراین برگزار کند.

گوترش در گفتگو با خبرنگاران گفت: «حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی باید متوقف شوند. ما باید نسبت به تضمین پاسخگویی تلاش کرده و به قوانین انساندوستانه بین‌المللی احترام بگذاریم.»

صبح روز سه شنبه، نیروهای روسیه و اوکراین اعلام کردند، سد کاخوفکا، یک سد بزرگ متعلق به دوره شوروی سابق در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین منفجر و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی و فرار مردم ساکن مناطق اطراف این سد از خانه‌هایشان شده است.

به نوشته رویترز، اوکراین در متن درخواستی که برای برگزاری نشست شورای امنیت ارائه کرده، روسیه را متهم به دست زدن به «تروریسم محیط زیستی و تکنولوژیکی» کرده است. روسیه نیز این حادثه را «اقدام خرابکارانه‌ اجرا شده توسط اوکراین» توصیف کرده است.

گوترش انفجار این سد را یک «فاجعه محیط زیستی، اقتصادی و انسانی عظیم» خوانده و گفت: «در نتیجه این رخداد دست کم 16000 نفر تا کنون منازلشان را از دست داده‌اند و دسترسی هزاران تن دیگر به آب آشامیدنی ایمن و پاک به خطر افتاده است.»

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: «سازمان ملل در حال هماهنگی با دولت اوکراین است تا کمک‌هایی نظیر آب آشامیدنی و قرص‌های مخصوص تصفیه آب را به این کشور بفرستد.»

سد کاخوفکا سد مهمی است که بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد. چند منطقه مسکونی و شهر از جمله خرسون شهری که قبل از آغاز جنگ ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت در پایین دست این سد قرار دارند.

مقام‌های اوکراینی و روس در پی تخریب این سد تحت کنترل مسکو انگشت اتهام را به سوی یکدیگر گرفته‌اند.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه خود اعلام کرد: ما انفجار سد توسط فدراسیون روسیه را اقدام تروریستی می‌دانیم که با هدف حداکثر تلفات و تخریب انجام شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اتهام‌زنی اوکراین به مسکو درباره تخریب سد و نیروگاه برقی-آبی شهر نووا کاخوفکا را قویاً رد کرده است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند