افت نرخ سکه بورسی ادامه‏‏‌دار شد


دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : رینگ بازار مالی بورس‌کالا متاثر از سیگنال‌‌‌های ارزی، سومین هفته خردادماه را قرمزپوش آغاز کرد. به این ترتیب در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی را از دست داد، از ارزش گواهی‌‌‌های سپرده و صندوق‌های کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران کاسته شد. معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا، پیش از سایر بازارها، ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار را پیش‌بینی کرده ‌‌‌بودند و سکه بورسی پیش از سکه فیزیکی کانال ۳۰میلیون تومانی را از دست داد؛ اما جریان کاهش نرخ سکه بورسی محتاطانه‌‌‌تر از سقوط بهای سکه فیزیکی بود. در این شرایط، رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا از ادامه جریان کاهش نرخ در میان‌مدت حکایت دارد؛ اما آنها شیب این افت نرخ را ملایم ارزیابی می‌کنند.

افت نرخ سکه بورسی ادامه‏‏‌دار شد

دارندگان گواهی کالایی، فروشنده شدند

دلار در معاملات غیررسمی بازار آزاد به کانال قیمتی 49‌هزار تومان سقوط کرد. سکه هم در معاملات بورسی و بازار فیزیکی کانال قیمتی 30میلیون تومانی را از دست داد. در حالی که انتشار شایعاتی مبنی بر حصول توافق موقت زمینه عقبگرد محسوس نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیر‌رسمی کشور را فراهم و دارندگان دلار را فروشنده کرد، از نرخ سایر دارایی‌‌‌ها در بازارهای مالی و کالایی کشور نیز کاسته شد؛ به نحوی که رینگ بازار مالی بورس‌کالای ایران در ساعات ابتدایی روز شنبه بیستم خردادماه قرمزپوش شد. این عقبگرد قیمتی شامل حال تمامی گواهی‌‌‌های پیوسته کالایی فعال در این بازار، ازجمله گواهی‌‌‌های سکه، شمش طلا، زعفران و سایر محصولات کشاورزی شد.

انتشار اخبار مثبت از بهبود رابطه ایران و آژانس انرژی اتمی سیگنال ابتدایی بود که زمینه افت نرخ دارایی‌‌‌ها در بازار مالی بورس‌کالا و سایر بازارهای کشور را مهیا کرد. در ادامه شایعاتی مبنی بر حصول توافق موقت میان ایران و آمریکا منتشر شد که این خبر باعث شد مقاومت دلار در مقابل از دست دادن کانال قیمتی 50‌هزار تومانی، پس از چند هفته شکسته شود و 49‌هزار تومانی شدن دلار در بازار آزاد، زمینه سقوط نرخ سایر دارایی‌‌‌ها را فراهم کرد. البته انکار حصول توافق موقت از سوی مقامات آمریکایی باعث شد روند کاهش نرخ در بازار ارز متوقف شود؛ اما سایر دارایی‌‌‌ها همچنان در مسیر افت نرخ باقی ماندند. در شرایطی که ظرف ماه‌‌‌های اخیر حباب بسیاری از دارایی‌‌‌ها از جمله سکه طلا به شکل قابل‌توجهی بزرگ شده است، افت نرخ ارز فرصتی فراهم می‌کند تا حباب دارایی‌‌‌ها شود و افت نرخ قابل ملاحظه‌‌‌ای در دارایی‌‌‌های مالی نظیر طلا و سکه رقم بخورد.

برآورد بورسی‌‌‌ها از نرخ سکه معتبرتر بود

غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار مالی کشور باعث شد تا سکه بورسی در اواسط هفته گذشته کانال قیمتی 30میلیون تومانی را از دست بدهد. معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا سریع‌تر از معامله‌‌‌گران بازار فیزیکی به اخبار کاهشی در بازار ارز توجه کردند و سکه بورسی پیش از سکه فیزیکی کانال قیمتی 30میلیون تومانی را از دست داد؛ اما در ادامه معامله‌‌‌گران در بازار مالی بورس‌کالا، احتیاط بیشتری به خرج دادند و افت نرخ این دارایی با شتاب کمتری نسبت به سقوط نرخ آن در بازار فیزیکی رقم خورد. به این ترتیب در حالی که سکه در بازار فیزیکی ظرف دو روز کاری حدود 5/ 2میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد و از کانال قیمتی 30میلیون تومانی به کانال قیمتی 27میلیون تومانی در روز چهارشنبه هفدهم خردادماه رسید، سکه بورسی در محدوده 28میلیون تومان تثبیت شد.

ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای مالی در روز شنبه بیستم خردادماه جریان کاهش نرخ در بازار مالی بورس‌کالا حفظ شد، به نحوی که از ارزش گواهی سکه در این بازار کاسته شد. اما روند در بازار فیزیکی متفاوت بود و سکه در این بازار با یک‌پله صعود به کانال قیمتی 28میلیون تومانی بازگشت. ظرف روز پایانی هفته قبل، سکه بورسی حدود 7/ 3‌درصد گران‌تر از سکه فیزیکی شده بود؛ اما با افزایش نرخ این دارایی در بازار فیزیکی این فاصله قیمتی در روز شنبه کاهش یافت. در اواسط روز شنبه بیستم خرداد در شرایطی که میانگین نرخ فروش سکه بورسی در بازار مالی بورس‌کالا حدود 28میلیون و 550‌هزار تومان بود، سکه در بازار فیزیکی به نرخ 28میلیون و 710‌هزار تومان رسید و مجددا سکه بورسی 5/ 0‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است. ارزان‌تر شدن سکه بورسی نسبت به سکه فیزیکی بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، احتمال افت نرخ این دارایی در کوتاه‌مدت را می‌دهند، بنابراین حاضر به معامله آن با نرخی کمتر از ارزش بنیادی هستند. اما گران‌تر شدن سکه بورسی نسبت به سکه فیزیکی بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، نرخ این دارایی را برای کوتاه‌مدت بالاتر ارزیابی کرده و حاضر به معامله آن با قیمتی بالاتر هستند.

مقایسه رفتار معامله‌‌‌گران سکه بورسی و فروشندگان آن در بازار فیزیکی حکایت از آن دارد که فعالان بازار مالی بورس‌کالا به شکل دقیق‌‌‌تری کف نرخ سکه برای کوتاه‌مدت را در کانال قیمتی 28میلیون تومانی ارزیابی کرده بودند. ‌‌‌ در شرایطی که سیگنال نرخ ارز برای بازار مالی بورس‌کالا و دارایی‌‌‌های بر پایه طلا کاهشی است، طلا در بازارهای جهانی سودای رشد نرخ را دارد. با این حال، اثرگذاری سیگنال سقوط نرخ ارز در بازار داخل بر معاملات دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران شدیدتر است و به این ترتیب افزایش 7/ 0درصدی طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا تاثیر چندانی بر نرخ این دارایی در بازار داخل نگذاشته است.

طلای سرخ نیز سقوط کرد

رینگ معاملات طلای سرخ در بازار مالی بورس‌کالا از ابتدای روز شنبه بیستم خرداد قرمزپوش شد. این دارایی ظرف هفته گذشته مقاومت خوبی نسبت به سیگنال کاهنده افت نرخ ارز نشان داده بود؛ اما در نهایت از ارزش گواهی سپرده‌‌‌های زعفران ظرف روزهای پایانی هفته گذشته کاسته شد و این بازار نیز وارد فاز کاهش قیمت شد. عمده معاملات گواهی زعفران در بازار مالی بورس‌کالا با هدف فروش صادراتی انجام می‌شود. نوسان نرخ ارز می‌‌‌تواند بر ارزش این دارایی اثرگذار شود؛ اما از آنجا که عمده تقاضا برای گواهی‌‌‌های زعفران مصرفی و با هدف صادراتی است و ظرف ماه‌‌‌های گذشته نیز حباب چندانی بر ارزش این دارایی شکل نگرفته است، کاهش نرخ ارز ظرف روزهای اخیر تاثیر محدودتری بر ارزش این دارایی گذاشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند