چرا طالبان حضور داعش در افغانستان را کتمان می‌کند


چرا طالبان حضور داعش در افغانستان را کتمان می‌کند

در حالی که مقامات ارشد طالبان حضور داعش در افغانستان را کمرنگ عنوان می‌کنند، اما این گروه تروریستی اعلام کرده است که طی 6 ماه گذشته 3 فرمانده ارشد طالبان را در مناطق مختلف افغانستان ترور کرده است.

به دنبال انفجارهای اخیر در بدخشان ولایت شمالی افغانستان ، داعش در بیانیه‌ای مسئولیت این حوادث را برعهده گرفت.

گروه تروریستی داعش ادعا کرده که در حمله انتحاری اعضای این گروه در مسجد نبوی ولایت بدخشان 70 نفر از جمله یک فرمانده ارشد طالبان کشته و زخمی شدند.

این گروه مدعی شده که این حمله انتحاری توسط یک از اعضای به نام طارق الخراسانی انجام شده و طی این عملیات 20 نفر از جمله یکی از فرماندهان ارشد طالبان کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند.

صبح روز پنجشنبه هفته گذشته منابع رسانه‌ای افغانستان از وقوع انفجار در مراسم ترحیم نثاراحمد احمدی، والی طالبان خبر دادند.

شبکه الجزیره به نقل از یک مقام وزارت بهداشت طالبان گفته است که در این انفجار 18 نفر کشته و 33 نفر دیگر زخمی شدند، اما وزارت کشور طالبان تعداد کشته‌های این حادثه را 11 نفر اعلام کرده است.

برخی منابع نیز اعلام کردند که در این انفجار «صفی الله صمیم» از فرماندهان ارشد طالبان کشته شده است، وی پیش از این فرمانده پلیس بغلان بوده است.

این در حالی است که العظیم (مجله وابسته به داعش در افغانستان) با انتشار یک اینفوگرافیک، هویت و موقعیت سه مقام بلندپایه طالبان را که در ۶ ماه گذشته به هلاکت رسانده‌اند، منتشر کرده است؛ این افراد شامل رئیس پلیس طالبان، فرماندار بدخشان و فرماندار بلخ هستند.

با وجود اظهارات مقامات بلندپایه طالبان مبنی بر شکست نهائی داعش، مبلغان داعش وعده داده‌اند که به حملات خود در افغانستان ادامه دهند.

اخیرا نیز واشنگتن‌پست در گزارشی به استناد اسناد افشا شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شده است افغانستان به مرکز هماهنگی داعش تبدیل شده است و این گروه تروریستی تلاش دارد تا حملاتی را از خاک افغانستان در سراسر اروپا و آسیا برنامه‌ریزی کند و توطئه‌هایی را علیه آمریکا انجام دهد.

چرا طالبان حضور داعش در افغانستان را کتمان می‌کند

طبق این گزارش، یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده در پلت‌فرم پیام‌رسانی «Discord» که به بیرون درز کرده و به‌دست واشنگتن‌پست رسیده، مدعی شده است که تلاش‌های خاصی توسط داعش برای هدف قرار دادن سفارت‌خانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و مسابقات جام جهانی فوتبال سال گذشته در قطر صورت گرفته است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در رشته توئیتی در واکنش به این خبر نوشت: «امارت اسلامی افغانستان محتوای اسناد محرمانهٔ نظامی آمریکا در خصوص استفاده داعش از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدان این کشور را رد می‌کند.»

سخنگوی طالبان در ادامه ضمن جعلی خواندن این اسناد، این موضوع را تبلیغات آمریکا علیه این گروه عنوان کرد و افزود که اذهان مردم با چنین تلاش‌هایی فریب نخواهد خورد.

«سرگئی لاوروف»، وزارت امور خارجه روسیه نیز درباره فعالیت داعش در افغانستان گفته است که آمریکا از گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده در افغانستان حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه، سخنان اخیر سفیر آمریکا در تاجیکستان درباره عدم حمایت این کشور از گروهای نظامی مخالف طالبان در افغانستان واکنش نشان داده و گفت:« بیان این موارد به زبان دیپلماسی، اظهارات نادرست است.»

لاوروف افزود:« به خوبی مشخص است که آمریکا فعالانه از شبه‌نظامیان داعش در افغانستان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی وابسته به آن حمایت می‌کند. هدف این است که اجازه ندهند افغانستان آرام شود.»

اما به رغم ابراز نگرانی کشورهای منطقه از فعالیت داعش در افغانستان، مقامات ارشد طالبان بارها اعلام کردند که درباره فعالیت داعش در افغانستان بزرگنمایی شده و این گروه در حال از بین رفتن است.

در همین راستا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در سخنانی نگرانی کشورها از فعالیت داعش را بزرگنمایی این گروه عنوان کرده و گفته است: «داعش گاهی مخفیانه و با مهارت حملاتی را انجام می‌دهد که نسبت به تجاربی که ما داشتیم و مردم افغانستان آن را دیده‌اند، نزدیک به یک درصد است.»

سخنگوی طالبان علاوه کرده است: «داعش به‌گونه مخفیانه و با مهارت زیاد کوشش می‌کنند که از ازدحام مردم و شهرها استفاده سوء بکنند. گاهی وقت‌ها انفجارها و بعضی حملات می‌کنند که بسیار نسبت به تجاربی که ما داریم و مردم افغانستان دیده‌اند، این نزدیک به یک درصد است.»

مجاهد در حالی برخی کشورها را به بزرگ‌نمایی داعش در افغانستان متهم کرده است که پیش از این فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا هشدار داده بود که داعش شش ماه بعد قادر به حمله علیه کشورهای خارجی از خاک افغانستان خواهد بود.

به نظر می رسد بهتر است مقامات ارشد طالبان به‌جای کتمان حقیقت، واقعیت حضور گروه‌های تروریستی خصوصا داعش را پذیرفته و علیه آن اقدام جدی به‌عمل آورند و از تجربه موفق کشورهای دوست منطقه در این مقابله استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟