فعالان فرهنگی از ظرفیت اربعین برای پخش عطر مهدی موعود (عج) استفاده کنند


فعالان فرهنگی از ظرفیت اربعین برای پخش عطر مهدی موعود (عج) استفاده کنند

حجت الاسلام شجاعی بر لزوم بهره گیری از ابزارهای فرهنگی و هنری برای ترویج اربعین تاکید کرد و گفت: از ظرفیت اربعین باید برای ترویج فرهنگ انتظار و دعا برای فرج بهره برد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی مجمع راهبردی اندیشه مهدویت در حوزه اربعین ظهر امروز (یکشنبه 21 خرداد) در ساختمان شهید سلیمانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام محمد شجاعی با توجه به اینکه در سال های گذشته به موضوع اربعین به چشم مناسک نگاه شده است، گفت: فعالان حوزه فرهنگی و مهدویت باید به موضوع اربعین نگاه تمدن سازی داشته باشند چرا که فلسفه اجتماعات ما تمدن سازی است.

کارشناس و پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که در آن خداوند فرموده است که زمین را صالحان به ارث خواهند برد، افزود: این آیه قرآن پیامی رسا برای اهل دین است که بدانند آینده زمین را صالحین به ارث خواهند برد و حاکمان و قاسطین توسط صالحین از بین می روند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین تفاسیر درباره این آیه تفسیر مقام معظم رهبری است که فرمودند دین دو رکن دارد یکی فهم امیدوارانه آینده و دوم ساخت دین و این کار توسط حضرت مهدی (عج) انجام خواهد شد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) که فرمودند افضل الاعمال انتظار فرج، خاطرنشان کرد: در روایاتی از پیامبر (ص) آمده است آمادگی برای ظهور با انقلابی در ایران رخ می دهد. از طرفی امیرالمومنین علی (ع) نیز این سیره را ادامه می دهند و اهتمام ویژه ای به کادرسازی دارند.

وی با اشاره به اینکه تعیین آینده و ساخت آینده یک مسئله استراتژیک برای انبیا به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است، ابراز کرد: در حدیث دیگری از پیامبر (ص) آمده است هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به جاهلیت مرده است که این نشان از جایگاه والای امام زمان (عج) است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اربعین را نماد پیروزی ما در جنگ نرم دانستند. همه مذاهب و فرق اعم از سنی، مسیحی، بودایی، زرتشتی، هندی به اربعین معتقد هستند چرا که اربعین نمادی برای کل جهان است و مردم را برای پذیرش عدالت جهانی و صلح جهانی آماده می کند.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ انتظار و دعا برای فرج در اربعین تاکید کرد و گفت: قوی ترین موضوع در اربعین حسینی خود امام زمان (عج) است، کسی که با ظهورش گامی در جهت تمدن سازی بر می دارد.

این پژوهشگر در حوزه مهدویت تصریح کرد: ضرورت دارد که در حوزه اربعین افرادی قوی و با انگیزه، این فضا را فعال و در راستای توسعه و ترویج مهدویت برنامه ریزی نمایند و بتوانند از اربعین برای پخش عطر حضرت مهدی (عج) استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اربعین مقدمه ای برای تمدن سازی است به تعبیر مقام معظم رهبری باید شاخصه های تمدن را در اربعین معرفی کنیم تا مخاطبان بدانند تمدن مهدوی و دولت کریمه شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام شجاعی بر لزوم بهره گیری از ابزارهای فرهنگی و هنری در توسعه و ترویج اربعین تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که بخش های هنری، موسیقی، نوا و فرهنگ در حوزه اربعین فعال باشند و همه این بخش ها در موضوع اربعین حرفی برای گفتن داشته باشند؛ ضمن اینکه فعالان این عرصه نیز برای تولید محتوا در این زمینه همت کنند تا به مخاطبان بفهماند که اربعین یک مناسک نیست.

وی اظهار کرد: لازم است برای بیان جنبه رحمانیت اربعین و بحث خدمت رسانی آن تلاش شود و هر کس به اندازه فهم خود با هم افزایی با مجموعه های فعال در حوزه اربعین تلاش کند امام زمان (عج) را از غربت درآورد و این موضوع را تبیین کند که اربعین تنها عزاداری برای امام حسین (ع) نیست بلکه دعا برای فرج حضرت مهدی (عج) نیز است.

این پژوهشگر در حوزه مهدویت بر لزوم حاکم کردن فضای مهدوی در اربعین تاکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند من هر روز بر موضوع هل من ناصر ینصرونی تاکید دارم، بنابراین می توان از ظرفیت اربعین برای ترویج مهدویت بهره برد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه کسی نقش بازیگر زیبای "بر باد رفته" را بازی خواهد کرد؟