فیا چطور قصد دارد که حفره قانونی را ببندد؟


فرمول یک ایران – فیا دستورالعمل فنی جدیدی را برای مقابله با بخش خاکستری احتمالی در اطراف فعالیت های غیر مهندسی تیم های فرمول یک صادر کرده است. بخشنامه TD45 که به تازگی تصویب شده، بلافاصله عملیاتی می شود. این بخشنامه توسط فیا هم به عنوان یک...

فرمول یک ایران – فیا دستورالعمل فنی جدیدی را برای مقابله با بخش خاکستری احتمالی در اطراف فعالیت های غیر مهندسی تیم های فرمول یک صادر کرده است.

بخشنامه TD45 که به تازگی تصویب شده، بلافاصله عملیاتی می شود.

این بخشنامه توسط فیا هم به عنوان یک دستورالعمل فنی و هم به عنوان یک توضیح مدیریت سقف بودجه توصیف شده است که به موضوع هزینه های فعالیت های غیر فرمول یکی می پردازد.

بسیاری از تیم های برتر دارای بخش های مهندسی اختصاصی هستند که ربطی به واحد فرمول یک آنها ندارد، به ویژه تیم هایی مانند: فراری، مرسدس، ردبول، استون مارتین و مک لارن.

بخشنامه جدید تفسیر کننده این است که فیا چگونه هزینه‌های هر فناوری یا شناسه ایجاد شده توسط این گروه‌های غیر فرمول یک را که متعاقباً توسط تیم فرمول یک استفاده می‌شود، محاسبه می کند و مشخص می‌کند که ارزش هرگونه نمونه‌ای در سقف بودجه لحاظ شود. این کار، تلاشی برای بستن یک حفره احتمالی در مقررات سقف بودجه است.

در تئوری، چنین فناوری می‌توانست به‌طور رایگان یا با یک عدد صوری به تیم فرمول یک منتقل شود که بسیار پایین تر از هزینه واقعی ایجاد آن بود.

چگونه می توان ثابت کرد که تفکر پشت تکنولوژی خلق شده در نهایت برای تیم فرمول یک مفید بوده است؟ یا چطور در مورد کارکنان مهندسی که از تیم اصلی فرمول یک به تیم خواهری که روی فناوری جدید کار می کنند، منتقل شده اند صدق می کند؟ آیا می توان آنها را از سقف بودجه کسر کرد؟ اگر بعد از آن به تیم اصلی فرمول یک بازگردند چه؟

به نظر می رسد استخدام اخیر مک لارن، یعنی مهندس ارشد ردبول راب مارشال، پیامدهایی مرتبط با موضوعاتی مانند این داشته است.

کریستین هورنر مدیر تیم ردبول، گفته است که بخشی از تصمیم برای رها کردن مارشال پس از 17 سال به این دلیل بود که اگرچه او دیگر بخشی از برنامه فعلی تیم فرمول یک نبود (نقش مدیر ارشد مهندسی او به عنوان مسئولیت گسترده‌تری در ردبول توصیف شد. از جمله واحد پاورترین)، اگر که او برمی‌گشت، وقتی مهندسان جوان‌تر – یعنی ارزان‌تر – قادر به انجام این کار بودند، توجیه حقوقش زیر سقف بودجه مشکل بود.

این نوع ابهام، واقعاً در مقررات سقف بودجه موجود که بخش مربوطه آن یعنی «معاملات با اشخاص وابسته» هست، بررسی نشده است. دستورالعمل فنی جدید تلاشی است برای اینکه این امر از نظر قابلیت اجرا کمتر مبهم و قدرتمندتر باشد.

تمایز مهمی بین استفاده از فناوری فرمول یک و استفاده از یک شرکت خواهر برای فروش آن به دنیای خارج وجود دارد که کاملاً قانونی است(در مقررات مجاز است) و همینطور برعکس، یعنی استفاده از شرکت خواهر برای ایجاد فناوری که سپس توسط تیم فرمول یک استفاده شود.

این اقدام اخیر توسط فیا اولین تلاش برای نظارت بر این امور است.

همچنین چرخش کارکنان طراحی و مهندسی بین پروژه‌های فرمول یک مانند به‌روزرسانی خودرو و سایر فعالیت‌های غیر فرمول یکی، یک چیز معمولی است. با وجود این بخشنامه، خدمات و سرویس های ارائه شده افراد را می توان با توجه به کار انجام شده برای هر یک از نهادهای مربوطه محاسبه کرد. فیا می تواند با این کارکنان تعاملاتی را برقرار کند تا مطمئن شود که آیا کار آنها دارای نوعی همپوشانی است که در نحوه طبقه بندی قوانین پوشش داده نشده است یا خیر!

در خبرگزاری های ایتالیایی، این اقدام فیا به عنوان ” تحقیق فیا بر روی تیم ها از جمله فراری” توصیف شده است، اما هیچ تحقیقی در حال انجام نیست. فیا به سادگی این حق را برای خود محفوظ می دارد که هر طور که می خواهد با کارکنان تعامل کند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403/ بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم