از آشنایی با مناسک و اعمال و اسامی اماکن در حج تا پاسخگویی به شبهات در قالب نرم‌افزارهای حج


از آشنایی با مناسک و اعمال و اسامی اماکن در حج تا پاسخگویی به شبهات در قالب نرم‌افزارهای حج

حجت الاسلام مرتضوی منش یکی از فعالان تولید نرم‌افزارهای حج از استقبال گسترده زائران، روحانیون کاروان‌ها و پژوهشگران از ابعاد آموزشی نرم‌افزارهای حج خبر داد.

حجت الاسلام عبدالحمید مرتضوی منش دارای بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت و بعثه رهبری و یکی از فعالین تولید نرم‌افزارهای آموزشی ویژه کاروان‌های حج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: تاکنون چندین نرم افزار ویژه حج طراحی شده و در بعثه توسط روحانیون کاروان‌ها مورد استفاده قرارگرفته است.

این مدیر اداره چند رسانه‌ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان کرد: در سالهای گذشته نرم افزار مسافر قبله نسخه یک ویژه عمره مفرده و مسافر قبله نسخه دوم ویژه حج تمتع برای معاونت آموزش بعثه مقام معظم رهبری از جمله تولیداتی بود که همه روحانیون حج در کاروان‌ها نمایش می‌دادند و اعمال و مناسک توسط این نرم افزارها، آموزش داده می‌شد.

وی عنوان کرد: در ادامه نیز قبله مسافر نسخه سه و چهار با حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت طراحی شد که حاوی موضوعات مختلفی چون احکام عمومی و مناسک حج و آثار و اماکن اسلامی و کلام و عقاید است.

حجت الاسلام مرتضوی منش تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی روحانیون حج از عمده‌ترین علل طراحی نرم‌افزارها به شمار می‌رفت هر چند زائران، روحانیون کاروان‌ها و پژوهشگران از ابعاد آموزشی نرم‌افزارهای حج استقبال گسترده‌ای دارند.

وی در مورد نرم افزار دانشنامه حج – لبیک نیز توضیح داد: این نرم‌افزار نیز توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با مشارکت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تولید شده است. این نرم افزار در سال 93 رونمایی و چندین بار به روزرسانی شده و قابلیت‌های فراوانی برای مخاطبان خود در سفر حج دارد.

وی گفت: نرم‌افزار چندرسانه‌ای دانشنامه حج، لبّیک 1، جامع‌ترین نرم‌افزار در حوزه حج و زیارت است که با شیوه‌ای نو طراحی شده و دربردارنده مجموعه کاملی از اطلاعات مرتبط با حج، با توجه به نیازهای مخاطبین است.

وی افزود: این نرم‌افزار با توجه به نیاز‌محور بودن برنامه، اطلاعات جامعی را در مورد مباحثی همچون قرآن، معصومین(ع)، اسرار و معارف حج، اماکن حرمین شریفین، مناسک حج، پرسش‌های رایج و پاسخ به شبهات، ادعیه و زیارات، اشعار، تصاویر، سخنرانی و نجوانامه، برنامه‌های آموزشی و مکالمات روزمره در اختیار مخاطبین برنامه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مخاطبین این نرم‌افزار نیز خیل عظیم حجاج و عاشقان سفر روحانى حج و عمره در داخل و خارج کشور، اعم از زائران بیت الله الحرام و روحانیون کاروان‌های حج و عمره هستند بیان کرد: با توجه به رویکرد کارگزاران حج، برای هدایت و سازماندهی عمره‌های طلاب، دانشجویی و دانش‌آموزی و مطالبات فراوان این گروه‌ها باید مطالب به‌گونه‌ای آورده می‌شد که برای این دسته از زائران و همچنین زائرانی که از تحصیلات عالیه برخوردار هستند نیز مفید و قابل استفاده است.

حجت الاسلام مرتضوی منش عنوان کرد: از آنجا که موضوع حج براى بسیارى از کاربران مسئله ه‏اى جدید و تجربه ناشده است، اکتفا به اطلاع‌رسانى داده‏ هاى موجود در متون، برآورنده‏ى نیازهاى ایشان نخواهد بود و لذا باید با شناخت مخاطبان و ارزیابى دقیقى برای این سفر معنوی در زمینه‌های مختلف به آن نیاز دارند، با بهره‏گیرى از شیوه‌های سمعی بصری در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

وی تصریح کرد: حج بهترین فرصتى است که زائران با انقطاع از دل مشغولى ‏هاى روزمره زندگى در بهترین زمان به شریف‏ترین مکان‌ها تشرف مى‏یابند و مى‏توانند تحولى شگرف را در سیر تکاملى خویش بنیان نهند؛ لذا در کنار اهداف علمى که با جنبه تعقلى کاربران در ارتباط است، برنامه ‏ى حج باید با جهت ‏گیرى تربیتى، زائران را پیش از سفر براى این مهم آماده سازد.

این طراح پیشکسوت نرم افزارهای حج اظهار داشت: از دیگر اهداف تولید این نرم‌افزار ارائه شیوه‌های آموزشی همچون روایت‌گری و آشنایی با اماکن حرمین شریفین، شیوه پاسخ‌گویی به شبهات رایج به روحانیون کاروان‌هاست.

وی گفت: این نرم‌افزار دربردارنده مجموعه کاملی از اطلاعات مرتبط با حج با توجه به نیازهای مخاطبین آن در ضمن 8 کارتابل مستقل طراحی و اجرا گردیده که به ترتیب عبارت از قرآن، زندگی نامه معصومین و احادیث در ارتباط با حج، معارف حج، اماکن، مناسک، کتابخانه، پرسش‌های رایج و نگارخانه است.

حجت الاسلام مرتضوی منش در مورد ویژگی‌های این نرم افزار افزود: متن کامل قران کریم به‌صورت متنی و تصویری و تفسیر آیات و زندگی‌نامه معصومین و مباحث مربوط به حج، بیان آداب زیارت، اسرار و معارف‏ حج توسط بزرگان و براساس منابع، معرفی بیش از 90 اماکن در مکه و مدینه، نمایش حدود 2500 تصویر و پخش 17 قطعه فیلم مرتبط با اماکن حرمین شریفین بخشی از این نرم افزار است.

وی تصریح کرد: همچنین مناسک حج و ارائه کلیه مباحث کاربردی مناسک حج به همراه حواشی مراجع عظام تقلید و برقراری ارتباط عناوین با متن کتاب مناسک حج، مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خمینی قدس‌سره، با حواشی مراجع معظم تقلید و استفتائات جدید، با اعمال اصلاحات وارائه متن کامل 439 عنوان کتاب عربی و فارسی در 988 جلد و پاسخ به سوالات و شبهات رایج در حج و ادعیه و زیارت در بخش نگارخانه و ارائه 45 اسلاید آموزشی مناسک حج تمتع، مناسک عمره مفرده و اماکن متبرکه مکه مکرمه و مدینه منوره و آموزش مکالمات روزمره نیز از دیگر بخش‌های این نرم افزار است.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نشست علمی ازدواج آگاهانه ،فرزندان صالح،جامعه سالم و مومنانه برگزار می شود