لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن


لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

لوکزامبورگ (Luxembourg) کشوری کوچک و فریبنده و زیباست که به داشتن مناظر طبیعی دلربا، معماری خاص و تاریخی غنی مشهور است. با گردش در این کشور زیبا، گنجینه‌ای از شگفتی‌های معماری را کشف خواهید کرد، از قلعه‌های قرون وسطا گرفته تا شگفتی‌های مدرن....

لوکزامبورگ (Luxembourg) کشوری کوچک و فریبنده و زیباست که به داشتن مناظر طبیعی دلربا، معماری خاص و تاریخی غنی مشهور است. با گردش در این کشور زیبا، گنجینه‌ای از شگفتی‌های معماری را کشف خواهید کرد، از قلعه‌های قرون وسطا گرفته تا شگفتی‌های مدرن. در لوکزامبورگ می‌توانید تاریخ و مدرنیته را در کنار هم لمس کنید، در زیبایی فریبنده جنگل‌های آردن غوطه‌ور شوید، در دره‌های دیدنی منطقه موزل قدم بردارید یا در خیابان‌های سنگفرش‌شده دهکده‌های عجیب‌وغریب این کشور قدم بزنید و در کافه‌های آن با مردمی از سراسر جهان آشنا شوید. اگر به ماجراجویی علاقه‌مندید، ببینید لوکزامبورگ کجاست و برای سفری شگفت‌انگیز به آن آماده شوید!

معرفی کشور لوکزامبورگ

کشور لوکزامبورگ در شمال غربی اروپا قرار دارد و یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان است. خشکی این کشور را احاطه کرده است و در میان کشورهای بلژیک، فرانسه و آلمان قرار دارد. مساحت این کشور ۲۵۸۶ کیلومتر مربع است و جمعیت آن در سال ۲۰۲۳ به ۶۵۶هزار نفر رسید. آب‌وهوای لوکزامبورگ معتدل و پرباران است. نواحی شمالی این کشور در مقایسه با جنوب آن کمی سردتر و مرطوب‌تر است.

لوکزامبورگی (Lëtzebuergesch) که زبان ساکنان بومی این کشور محسوب می‌شود، گویشی از زبان آلمانی است که با عبارات فرانسوی تقویت شده است. بنابراین زبان فرانسوی و آلمانی نیز در این کشور بسیار رایج‌اند.

پول رایج لوکزامبورگ یوروست، اما فرانک لوکزامبورگ و بلژیک نیز در این کشور استفاده می‌شوند. اکثر شهروندان لوکزامبورگ کاتولیک‌اند و پروتستان‌ها، یهودیان و مسلمانان اقلیت‌های مذهبی این کشور محسوب می‌شوند.

ساختار سیاسی لوکزامبورگ

گرچه لوکزامبورگ در طول تاریخ خود همیشه کشوری خودمختار نبوده، از قرن دهم به‌بعد همواره حکومت مستقل داشته است. ساختار سیاسی لوکزامبورگ همانند فرهنگ و تاریخ آن جذاب است و تاریخچه‌ای پرفرازونشیب دارد. از نظر سیاسی لوکزامبورگ پادشاهی مشروطه با دموکراسی پارلمانی محسوب می‌شود. دوک یا دوشس بزرگ از خانواده سلطنتی رئیس تشریفاتی دولت‌اند و نخست وزیر دولت را اداره می‌کند.

لوکزامبورگ به ثبات سیاسی و تعهدش به بی‌طرفی معروف است و به همین دلیل چندین نهاد مهم اروپایی از جمله دادگاه عدالت اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این کشورند.

خانواده سلطنتی لوکزامبورگ

خانواده سلطنتی لوکزامبورگ که خانواده دوکال بزرگ (Grand Ducal Family) نامیده می‌شوند، نقش مهمی در چشم‌انداز سیاسی و فرهنگی این کشور دارند. در حال حاضر ریاست خانواده سلطنتی بر عهد هنری، ملقب به دوک بزرگ، است که در سال ۲۰۰۰ به سلطنت رسید. هنری پسر بزرگ دوک ژان و پرنسس جوزفین‌شارلوت از بلژیک است. دوک هنری یکی از پسرعموی‌های رسمی فیلیپ، پادشاه بلژیک، نیز هست. در واقع بلژیک و لوکزامبورک و هلند زمانی یک پادشاهی واحد بودند.

گرچه خانواده دوکال قدرت اجرایی در ساختار دولت ندارند، به‌عنوان نمایندگان کشور هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند. شرکت در سفرهای دولتی، استقبال از مقامات خارجی و شرکت در مراسم و رویدادهای رسمی از جمله فعالیت‌های آنهاست. یکی دیگر از وظایف مهم دوک و دوشس بزرگ تقویت روابط دیپلماتیک به‌عنوان سفیران لوکزامبورگ است.

ساختار فرهنگی لوکزامبورگ

تاریخ و فرهنگ لوکزامبورگ عمیقا با کشورهای اطرافش در هم تنیده است. این کشور شاهد ظهور و سقوط امپراطوری‌های مختلف بوده است و موقعیت استراتژیک آن در طول قرن‌ها آن را به سرزمینی باارزش تبدیل کرده است. درنتیجه فرهنگ لوکزامبورگ تأثیرگرفته از فرهنگ کشور‌های فرانسه، آلمان و بلژیک است. این درهم‌‌آمیختگی فرهنگی خود را در زبان‌های رایج این کشور نیز نشان داده است. مردم لوکزامبورگ به چندزبانه‌بودن، قدردانی از هنر و اعتقاد به آزادی بیان شهرت دارند.

پایتخت این کشور شهر لوکزامبورگ است که یونسکو آن را میراث جهانی ثبت کرده است. این شهر زیبا ترکیبی هماهنگ از سازه‌های معماری و باستانی معاصر دارد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، لوکزامبورگ نقش مهمی در ایجاد اتحادیه اروپا ایفا کرد و یکی از اعضای بنیانگذار آن است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری لوکزامبورگ

گرچه لوکزامبورگ کشوری کوچک و کم‌جمعیت است، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. بسیاری از مناطق توریستی این کشور در شهر لوکزامبورگ یا نزدیکی آن قرار دارند. شهرها و روستاهای کوچک این کشور نیز زیبا و دیدنی‌اند و بازدید از آنها تجربه‌ای خاص و به‌یادماندنی خواهد بود. در ادامه، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این کشور خارق‌العاده را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. محله قدیمی شهر لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

برای شروع گشت‌وگذار در شهر زیبای لوکزامبورگ، هیچ جایی بهتر از محله قدیمی و تاریخی آن (Old Quarter of Luxembourg City) نیست. این منطقه در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. یک قلعه باستانی بسیار زیبا در این شهرک قدیمی وجود دارد که از بس در طول تاریخ و جنگ‌های متعدد تسخیرناپذیر بوده است، به آن لقب «جبل‌الطارق شمال» را داده‌اند. گرچه بخش زیادی از قلعه اصلی بین سال‌های ۱۸۶۷ و ۱۸۸۳ تخریب شد، تأثیر آن بر محله قدیمی به‌وضوح مشخص است. امروزه استحکامات قدیمی جای خود را به پارک‌ها و باغ‌هایی با چیدمان زیبا داده‌اند وخیابان‌های سنگ‌فرش‌شده پر از خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی و جذاب‌اند. این منطقه با پل‌های متعددش مکانی عالی برای بازدید، عکاسی، پیاده‌روی و گذراندن زمان است. به شما قول می‌دهیم که حتی عبور از کوچه‌های این شهر قدیمی نیز تجربه‌ای جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

برای دسترسی به این منطقه می‌توانید از قطار‌های شهری، تاکسی، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید. نگران جای پارک نباشید، چراکه پارکینگ‌های عمومی کافی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

۲. موزه ملی تاریخ و هنر شهر لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

تمام موزه‌های لوکزامبورگ خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهند. اما در صدر این فهرست، موزه ملی تاریخ و هنر (National Museum of History and Art) قرار دارد. ساختمان مدرن و خیره‌کننده این موزه در محل بازار تاریخی ماهی‌فروشان قرار دارد که زمانی مرکز اصلی شهر بود.

در این موزه اشیای هنری، یافته‌های باستانی، مبلمان، ابزار، سکه‌ها، اسلحه‌ها و اسناد مربوط به تاریخ کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش هنر معاصر نیز یکی از قسمت‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید. در این قسمت آثار بسیاری از مهم‌ترین هنرمندان قرن بیستم به نمایش گذاشته شده است. تورهای مختلف با راهنما به زبان انگلیسی نیز در دسترس است و یک کتابخانه تحقیقاتی و فروشگاه نیز در محل موزه قرار دارد.

تونل منحصربه‌فرد «ام» (Galerie d’Art Contemporain Am Tunnel) نیز برای دوستداران هنر ارزش بازدید را دارد. همان طور که از نامش پیداست، این قسمت از موزه در تونلی قدیمی قرار دارد. در این تونل مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری به نمایش گذاشته شده است.

۳. پناهگاه بوک

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

صخره بوک (Bockfiels) جایی است که ورودی پناهگاه معروف بوک (Casements du Bock) در آن قرار دارد. این پناهگاه در واقع شبکه‌ای ۲۱کیلومتری از تونل‌های زیرزمینی است که با تراشیدن سنگ‌های زیرزمینی ایجاد شده است. این تونل‌ها نه‌تنها قادر به پناه‌دادن به هزاران نفر بودند، بلکه محل نگهداری تجهیزات جنگی و اسب هم محسوب می‌شدند.

این تونل‌ها که قدمت برخی از آنها به حکومت اسپانیا در سال ۱۶۴۴ بازمی‌گردد، در مجموع ۴۰هزار متر مربع مساحت دارند. امروزه بسیاری از این استحکامات را می‌توان با پای پیاده کاوش کرد، اگر می‌خواهید درباره تاریخچه جذاب تونل‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید از تورهای راهنما استفاده کنید. در خود کوهستان بوک بقایای یک قلعه قدیمی نیز وجود دارد که در سال ۱۹۶۳ کشف شد.

۴. کاخ بزرگ دوکال در شهر لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

کاخ بزرگ دوکال (Groussherzogleche Palais) با معماری فوق‌العاده‌اش یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری لوکزامبورگ است. این ساختمان که متعلق به عصر رنسانس (۱۵۷۲) است اقامتگاه رسمی پادشاه کشور، دوک هنری، و خانواده اوست. این ساختمان در ابتدا به‌عنوان تالار اصلی شهر ساخته شد تا اینکه در سال ۱۸۹۰ کاربری آن به محل سکونت پادشاه تغییر کرد.

گرچه این قصر هنوز خانه اصلی دوک است، به عموم مردم اجازه داده می‌شود با تورهای سازمان‌دهی‌شده ویژه که از اواسط ژانویه تا هفته اول سپتامبر برگزار می‌شوند، از داخل قصر بازدید کنند. این تور فرصتی ویژه برای بازدید از فضا و معماری داخلی قصر است، از جمله اتاق‌های تشریفاتی که در مناسبت‌های مهم مانند بازدید مقامات خارجی استفاده می‌شوند.

۵. دیوارهای کورنیشلوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

دیوارهای دیدنی کورنیش (le Chemin de la Corniche) در شهر لوکزامبورگ و در محله گراند (Grund)، به زیباترین بالکن اروپا معروف‌اند. این دیوارها بر فراز محله قدیمی شهر قرار دارند و دروازه بزرگ گراند که ساخت آن به سال ۱۶۳۲ بازمی‌گردد در آن قرار دارد. باروهای این دیوارها چندین خانه، پناهگاه اشرافیان، صومعه باستانی دومینیکن‌ها و کلیسای سنت مایکل (St. Michael’s church) را در خود جای داده‌اند.

در اطراف محله گراند، مجموعه بزرگی از ساختمان‌ها شامل کلیسا و صومعه باستانی نویمونستر (Neumünster) وجود دارد. این بنا به‌خاطر داشتن صومعه قرن‌هفدهمی لیموژ (cloister of Limoges) و ارگی متعلق به سال ۱۷۲۰ مشهور است. ساختمان‌های مجاور نیز بخشی از مهمانخانه باستانی سنت ژان (St.-Jean) هستند که توسط امپراتور هنری هفتم (Henri VII)، کنت لوکزامبورگ، در سال ۱۳۰۹ میلادی تأسیس شد.

۶. میدان ویلیام (Place Guillaume II)

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

میدان ویلیام شهر لوکزامبورگ (Place Guillaume II) یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری شهر به حساب می‌آید. این میدان که در گذشته صومعه فرانسیسکن (Franciscan convent) در آن قرار داشت، اکنون به منطقه‌ای برای عبور عابران پیاده تبدیل شده است. در مرکز میدان مجسمه سوارکاری ویلیام دوم (William II)، پادشاه هلند و دوک بزرگ لوکزامبورگ، قرار دارد. این میدان هر هفته میزبان بازار هفتگی شهر نیز هست. تالار شهر با معماری زیبا و منحصربه‌فرد خود نیز در این میدان قرار دارد.

در نزدیکی میدان ویلیام، خانه قرن‌شانزدهمی راویل (House of Raville) با نمایی زیبا، بالکنی بازسازی‌شده و پلکانی مارپیچی قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما زمانی را به گشت‌وگذار در این میدان زیبا اختصاص دهید. در این میدان کافه‌ها و رستوران‌هایی بسیار باکیفیت قرار دارد که مکانی مناسب و لذت‌بخش برای استراحت و صرف غذا یا نوشیدنی هستند.

۷. موزه هنرهای مدرن دوک ژان بزرگ (MUDAM)

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

اگر به هنر‌های مدرن و معماری فوق‌مدرن علاقه‌مندید، باید از موزه هنرهای مدرن دوک ژان بزرگ (Musée d’art moderne Grand-Duc Jean) دیدن کنید. این موزه که به‌اختصار مودام (MUDAM) نامیده می‌شود به یکی از مهم‌ترین گالری‌های هنری اروپا تبدیل شده و مجموعه‌ای از آثار معاصر از هنرمندان مشهور جهان را در خود جای داده است.

موزه مودام در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون تحسین بسیاری را برانگیخته است. آثار مشهور زیادی از هنرمندان بزرگ معاصر مانند بروس نائومان، اندی وارهول و جولیان اشنابل در این موزه قرار دارند. علاوه بر آثار هنری در نمایشگاه دائمی، نمایشگاه‌های موقت زیادی نیز در این موزه برگزار می‌شوند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

۸. شهر اچترناخ و کلیسای بندیکتین

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

شهر زیبای اچترناخ (Echternach) در ساحل رودخانه شور (Sûre) قرار دارد که مرز بین آلمان و لوکزامبورگ است. در نزدیکی این شهر پارک‌های طبیعی مِلردال (Mëllerdall) و آلمان‌لوکزامبورگ (Germano-Luxembourg) قرار دارند، جنگل‌های اطراف شهر هم صدها مسیر پیاده‌روی دارند که همگی به صخره‌های دیدنی، آبشارها، دریاچه و مناظر زیبای دیگر منتهی می‌شوند.

یکی از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی این شهر مراسم مذهبی پیاده‌روی به همراه رقص آن است که روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و قدمتی چندصدساله دارد. خانه‌های اشرافی قدیمی، خیابان‌های باریک و باروهای باستانی سبب شده‌اند اچترناخ ظاهر قرون‌وسطایی خود را حفظ کند.

یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر صومعه قرن‌هفتمی آن است. این صومعه که زمانی کلیسای بندیکتین (Benedictine) بود، امروزه به‌دلیل موزه فوق‌العاده‌ و معماری منحصربه‌فردش مشهور شده است. این صومعه که یکی از مهم‌ترین بنا‌های مذهبی کشور به حساب می‌آید، دخمه‌ای دارد که یک تابوت باشکوه از جنس سنگ مرمر سفید در آن قرار دارد. این تابوت بقایای سنت ویلیبرورد (St. Willibrord)، بنیان‌گذار صومعه، را در خود جای داده است و طاق‌های آرامگاهش با نقاشی‌های دیواری مربوط به قرن دهم میلادی تزئین شده‌اند.

از اواخر ماه می تا اواخر ژوئن هر سال، جشنواره بین‌المللی موسیقی اچترناخ نیز برگزار می‌شود که بدون‌ شک شرکت در آن تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. در زمان بازدید از این شهر می‌توانید به بهترین امکانات دسترسی داشته باشید چراکه در اچترناخ تعداد زیادی رستوران، فروشگاه، گالری، بوتیک و هتل باکیفیت وجود دارد.

۹. منطقه آردن

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

برخلاف شهر لوکزامبورگ که در منطقه‌ای مسطح و دشت‌مانند قرار دارد، فلات آردن (Ardennes) شامل جنگل‌های زیبا و مرتفع، کوه، تپه‌های جنگلی، و دره‌های مخفی است. این منطقه زیبا به این دلیل معروف است که در اواخر جنگ جهانی دوم هیتلر آخرین لشکرکشی بزرگ خود را در آن انجام داد. منطقه آردن تعداد زیادی قلعه، دژ و مزارعی محافظت‌شده دارد که از میان تپه‌ها سر درآورده‌اند.

یکی از زیباترین شهرهای لوکزامبورگ به‌نام ویلتز (Wiltz) در این منطقه قرار دارد. شهر ویلتز به ۲ بخش تقسیم شده و به برگزاری تئاتر و جشنواره‌های موسیقی در فضای باز مشهور است. علاوه بر این، قلعه ویلتز (Wiltz Castle) و موزه نبرد بولج (Battle of the Bulge Museum) نیز در این شهر قرار دارند.

پیشنهاد می‌کنیم از روستای عجیب کلروو (Clervaux) که در منطقه آردن قرار دارد هم بازدید کنید. این روستا در میان دره‌ای عمیق و باریک در کنار رودخانه کلرو (Clerve) قرار گرفته و با رفتن به این روستا می‌توانید از صومعه بندیکتین سنت موریس و سنت ماور (Benedictine Abbey of St. Maurice and St. Maur) نیز بازدید کنید.

۱۰. قلعه بورشاد (Bourscheid)

لوکزامبورگ کجاست؛ معرفی 10 جاذبه شگفت‌انگیز آن

روستای بورشاد (Bourscheid) بر فراز فلات و در میان رودخانه‌های شور (Sûre) و وارک (Wark) قرار گرفته است. در این روستا می‌توانید به مناظر طبیعی فوق‌العاده دسترسی داشته باشید. در هوای دلپذیر آن پیاده‌روی کنید و از روستاهای جالب نزدیک نیز دیدن کنید. اگر به شنا یا آفتاب‌گرفتن علاقه دارید، می‌توانید از سواحل بورشایدپلاژ (Bourscheid-Plage) و دیرباخ (Dirbach) بازدید کنید. در نزدیکی این روستا، قلعه بورشاد با منظره‌ای زیبا و خیره‌کننده بالای تپه‌ای با ارتفاع ۱۳۷ متر قرار گرفته است. قدمت این قلعه به قرن دهم برمی‌گردد و بسیار بازسازی شده و اکنون آماده بازدید توریست‌هاست.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله به‌خوبی با لوکزامبورگ و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شده باشید. به این نکته توجه کنید که مناطق توریستی معرفی‌شده تنها تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این کشور فوق‌العاده‌اند. شما با بازدید از این کشور فرصت خواهید داشت تا غذاهای متنوع از فرهنگ‌های مختلف را امتحان کنید. از تعداد زیادی موزه، قلعه، کلیسا و دیگر سازه‌های خارق‌العاده بازدید کنید. در آب‌وهوایی فوق‌العاده از جنگل، دشت و رودخانه‌هایی با آبی زلال بازدید کنید و تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

اگر تجربه بازدید از این کشور زیبا و خارق‌العاده را داشته‌اید، می‌توانید تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper} .chetor__product__box-badge .chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins /*.chetor__product__box a */ .chetor__product__box .image-holder { display: inline-block; position: relative;} .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه های گردشگری جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی