واترجت دندان چیست؟


واترجت دندان چیست؟

واترجت دندان چیست؟امروزه با خوردن یا نوشیدن موادغذایی اسیدی مانند نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های ترش، انواع شکلات و … تمیزکردن کامل دندان‌ها و لثه بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها افراد شیوه‌های مختلفی را پیش می‌گیرند.برخی...

واترجت دندان چیست؟

امروزه با خوردن یا نوشیدن موادغذایی اسیدی مانند نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های ترش، انواع شکلات و … تمیزکردن کامل دندان‌ها و لثه بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها افراد شیوه‌های مختلفی را پیش می‌گیرند.

برخی فقط به مسواک‌های معمولی بسنده می‌کنند ولی برخی دیگر از مسواک‌های برقی، نخ دندان، دهان شویه استفاده می‌کنند. مسواک برقی در تمیز کردن دندان‌ها به نسبت عملکرد بهتری نسبت به مسواک‌های معمولی دارد؛ اما با این وجود ممکن است در اثر استفاده نادرست یا در گذر زمان به مشکل خورده و نیاز به یک تعمیرکار برای رفع مشکل و تعمیر مسواک برقی داشته باشد. در اینصورت باید از یک کارشناس متخصص در این حوزه کمک بگیرید؛ زیرا مسواک‌‌های برقی قیمت بالایی دارند و خرید مجدد آنها به صرفه نیست.

با این وجود استفاده از مسواک برقی، نخ دندان، دهانشویه و … علی الخصوص برای افرادی که لثه یا دندان‌های حساس یا ارتودنسی دارند کار ساده‌ای نیست. در نتیجه دستگاهی با نام واترجت دندان به بازار آمده تا با فشار آب تمامی ذرات کوچک و بزرگ را از روی دهان شما پاک کند. در ادامه با ما همراه باشید که به شما بگوییم واترجت دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

آشنایی با واترجت دندان

واترجت دندان یکی از بهترین ابزارهای بهداشت دهان و دندان است که از آن برای پاکسازی عمیق دندان‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه آب با فشار بالا را روی دندان‌ها و لثه‌ها پاشیده و چربی‌ها، باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی را از بین می‌برد. این دستگاه برای افرادی که امکان استفاده مداوم از نخ دندان یا مسواک را ندارند، مناسب است.

واترجت با نام‌های نخ دندان آبی، واترپیک دندان یا جرم گیری آبی دندان هم شناخته می‌شود. این دستگاه دارای دو نوع پرتابل یا شارژی و برقی در بازار موجود هستند که با توجه به نیازتان می‌توانید یکی را انتخاب کنید. اما واترجت‌ها هم مانند هر وسیله دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

واترجت دندان چیست؟

مزایای واترجت دندان چیست؟

واترجت دندان دارای مزایای مختلف است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده راحت

واترجت دندان به راحتی قابل استفاده است و نیازی به استفاده از نخ دندان نیست. همچنین، با استفاده از مخزن آب خود، می‌توانید به راحتی جریان آب را تنظیم کنید. کار با این دستگاه به حدی ساده است که توسط کودکان و نوجوانان هم قابل استفاده است.

  • پاکسازی عمیق دهان و دندان

برخی از واترجت دندان‌ها با قابلیت افزودن محلول ضدعفونی‌کننده به مخزن آب، میزان پاک سازی دهان و دندان را تقویت می‌کنند.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان

واترجت دندان می‌تواند ذرات موجود در فضای بین دندان‌ها و لثه را از بین ببرد؛ در نتیجه از بروز بیماری‌های لثه و دندان که به این علت به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند.

  • افزایش سفیدی و براقی دندان‌ها

واترجت به کمک آب فشار قوی تمامی پلاک‌ و جرم روی دندان‌ها را به خوبی تمیز می‌کند؛ در نتیجه درخشندگی دندان‌های شما نسبت به مسواک بیشتر خواهد شد.

  • کاهش بوی بد دهان

واترجت دندان با حذف باکتری‌ها، مواد غذایی و سایر ذرات موجود در دهان، که عامل اصلی بوی بد دهان هستند، باعث تولید هوا تازه و خنک در دهان می‌شود.

  • قابل استفاده برای افراد دارای ایمپلنت دندانی، بریج، کراون و ونیر

این افراد به دلیل محدودیت خود امکان استفاده از هر وسیله برای تمیزکاری دهان و دندان‌ها را ندارند. از طرفی اطراف ایمپلنت، بریج، ارتودنسی و … محل مناسبی برای جمع باکتری‌ها است. همچنین هر نوع بیماری لثه می‌تواند منجر به از بین رفتن و تحلیل ایمپلنت یا لثه آنها شود.

  • بهبود تنفس دهانی

با حذف باکتری‌ها و ذرات مواد غذایی از دهان، واترجت دندان بهبود تنفس دهانی را فراهم می‌کند و باعث حذف بوی بد دهان می‌شود.

معایب واترجت دندان چیست؟

علاوه بر مزایای اعلام شده، واترجت هم مانند تمامی دستگاه‌ها دارای معایبی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • واترجت‌ها قیمت بالایی دارند و تهیه آنها برای همه امکان پذیر نیست.
  • برای اثربخشی بیشتر باید واترجت را در کنار مسواک استفاده کنید.

واترجت دندان چیست؟

نحوه استفاده از واترجت دندان

برای استفاده از واترجت دندان به منظور داشتن دندان‌های سالم و پاک باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا مخزن آب واترجت دندان را با آب پر کنید.
  2. در صورتی‌که واترجت دندان شما دارای قابلیت افزودن محلول ضدعفونی‌کننده است، می‌توانید قبل از پر کردن مخزن، محلول ضدعفونی‌کننده را به آب اضافه کنید.
  3. بعد از پر کردن مخزن آب، قدرت جریان آب را برای پاک کردن دندان‌ها تنظیم کنید. برای این کار، باید با نحوه کار دستگاه واترجت دندان خود آشنا شوید و دکمه‌های مختلف را تست کنید تا بهترین و مناسب‌ترین قدرت آب را پیدا کنید.
  4. پس از تنظیم قدرت جریان آب، فرمان پاکسازی را روی دندان‌های خود تمرین کنید. برای این کار، دهان خود را برای خروج آب باز کرده و برای پاک کردن دندان‌های خود، جریان آب را به سمت دندان‌های خود هدایت کنید.
  5. در حین پاکسازی، می‌توانید واترجت را بین دندان‌های خود حرکت دهید تا بهتر ذرات و باکتری‌ها خارج شود.
  6. برای پاک کردن لثه، جریان آب را به سمت لثه هدایت کنید و با حرکاتی نرم، به طرف بالا و پایین لثه، جریان آب را تغییر دهید.
  7. برای پاک کردن زبان نیز جریان آب را به سمت زبان و پشت زبان هدایت کنید.
  8. پس از پاکسازی دندان‌ها، لثه و زبان، دهان خود را با آب بشویید تا ذرات و باکتری‌های جداشده از دهان شما بیرون بیاید.

در این مطلب سعی کردیم به سوال واترجت دندان چیست و هرآنچه که باید درباره استفاده، مزایا و معایب آن بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل بهترین وسیله را برای بهداشت دهان و دندان خود انتخاب کنید.

امتیاز به مطلب post


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

یک رژیم غذایی مفید برای کاهش چربی دور شکم