وضعیت هوای اصفهان بر مدار زرد/ شاخص 71 است


وضعیت هوای اصفهان بر مدار زرد/ شاخص 71 است

اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز نوزدهم تیرماه با میانگین ۷۱ در وضعیت قابل قبول قرار گرفت.‌

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلان‌شهر اصفهان امروز دوشنبه دوم تیرماه بر اساس داده‌های دریافتی ۱۷ ایستگاه پایش فعال با شاخص ۷۱ در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

جمشید لقایی افزود: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز آلاینده غالب هوای این کلان‌شهر ذرات معلق ۱۰ میکرون (ریزگرد) بوده که شاخص آن برابر ۸۲ و در وضعیت قابل قبول است.‌

وی با بیان اینکه امروز شاخص هوا در ایستگاه زینبیه با میانگین ۱۰۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است، افزود: شاخص کیفی هوا در ایستگاه سنجش سپاهان شهر با ۵۳، میرزا طاهر با ۵۲، خیابان فیض با ۵۴، فرشادی با ۶۱، میدان انقلاب با ۶۳، بولوار کاوه با ۶۵، خیابان شهید باهنر با ۶۸، پارک زمزم با ۷۰، محله ولدان (ایستگاه ورزشگاه میثاق) با ۷۱، محله کردآباد با ۷۲، رهنان با ۷۶ و دانشگاه صنعتی با ۷۹ AQI وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: کماکان افراد بسیار حساس مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان لازم است که فعالیت‌های سنگین و طولانی را در فضای باز کاهش دهند.

همچنین سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان احمد آباد و پروین با ۸۷، استانداری با ۵۶ و رودکی با ۷۶ در وضعیت قابل قبول و در بزرگراه خرازی با ۱۱۴ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

شاخص هوا در شهرهای مجاور کلان‌شهر اصفهان از جمله در سجزی با ۷۸ و شاهین شهر با ۹۹ AQI در وضعیت قابل قبول و در قهجاورستان با ۱۲۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مبارکه، کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف آباد و دولت آباد دائم قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا