معرفی شبه جزیره دیلک در نزدیکی کوش آداسی ترکیه


معرفی شبه جزیره دیلک در نزدیکی کوش آداسی ترکیه

برای افرادی که قصد سفر به طبیعت ساحلی دارند، بدون شک کوش آداسی و شبه جزیره دلیک (Dilek) یکی از گزینه های جذاب خواهد بود. این پارک ملی یکی از مقاصد محبوب گردشگران برای سفر و گشت و گذار است و در بخش جنوبی کوش آداسی قرار دارد. شبه جزیره دلیک از...

برای افرادی که قصد سفر به طبیعت ساحلی دارند، بدون شک کوش آداسی و شبه جزیره دلیک (Dilek) یکی از گزینه های جذاب خواهد بود. این پارک ملی یکی از مقاصد محبوب گردشگران برای سفر و گشت و گذار است و در بخش جنوبی کوش آداسی قرار دارد. شبه جزیره دلیک از مناطق شناخته شده طبیعت‌گردی در ترکیه است. در این پارک زیبا می‌توانید کوهنوردی کنید، در کنار سواحل آرام و زیبا قدم بزنید و دور از فضای شهر از طبیعت‌گردی لذت ببرید. در این مطلب شما را به گشت و گذار در این پارک خواهیم برد. با ما همراه باشید.

معرفی شهر کوش آداسی ترکیه

کوش آداسی، یک شهر تفریحی بزرگ در سواحل دریای اژه ترکیه و مرکز منطقه ساحلی به همین نام، در استان آیدین است که در تور کوش آداسی می توانید از آن بازدید کنید. این شهر که در ۹۵ کیلومتری جنوب ازمیر و حدود ۶۰ کیلومتری آیدین قرار دارد، یکی از شهرهای مهم توریستی ترکیه محسوب می‌شود که در مجاورت شهرهای توریستی دیگر مانند مارماریس، بدروم، ازمیر و غیره قرار دارد و همین مجاورت، اهمیت گردشگری این شهر دو چندان کرده است.

پارک ملی شبه جزیره دیلک کجاست؟

شبه جزیره دیلک و پارک ملی آن در 32 کیلومتری جنوب کوش آداسی در شهر کوچکی به نام گوزل چاملی در استان آیدین ترکیه واقع شده است و تنها ۱ تا ۲ کیلومتر با جزیره یونانی ساموس فاصله دارد. مساحت این پارک با ۶ کیلومتر عرض و 20 کیلومتر طول، 27.۵98 هکتار است و بسیاری از گردشگران، ساحل آن را زیباترین ساحل این منطقه می‌دانند. این شبه جزیره در سال ۱۹۶۶ به عنوان پارک ملی اعلام شد.

پارک ملی دیلک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که با چند تنگه و دره به بخش‌های مختلف تقسیم شده است. این پارک علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، سواحل و دره‌های شنی منحصربفردی دارد. بعضی از مردم، پارک ملی شبه جزیره دیلک را به دلیل زیبایی مسحورکننده اش قطعه‌ای از بهشت ​​می‌دانند. اینجا مکانی ایده‌آل برای استراحت و فرار از هیاهو و سر و صدای شهر است.

پارک ملی شبه جزیره دیلک در کوش آداسی با پوشش گیاهان مدیترانه‌ای، ساخت‌های زمین‌شناسی جالب و سواحل تمیز آبی و زمردی خود، زیبایی فوق العاده‌ای دارد.

در این شبه جزیره، سواحل زیادی برای تفریح وجود دارد، سواحل کالاماکی از خلیج‌های متعددی تشکیل شده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ایچملر، کاواکلی و کاراپینار اشاره کرد. تمام سواحل پارک ملی شبه جزیره دیلک با زیبایی منحصربفردشان، ارزش بازدید را دارند.

برخی از گونه‌های در معرض خطر در این پارک ملی زندگی می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از انواع گونه‌های خزندگان، پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی مدیترانه در این پارک زندگی و تولید مثل می‌کنند. فوک‌های راهب که در کشورهای مدیترانه‌ای جزو گونه‌های تحت حفاظت هستند، نیز از ساکنان این منطقه هستند.

تفریحات موجود در منطقه دیلک

بازدیدکنندگان منطقه دیلک، برای تفریح دستشان باز است و انتخاب‌های زیادی دارند. چه عاشق پیاده روی باشید و چه به دنبال آرامش و استراحت در محیطی ساحلی، پارک ملی شبه جزیره دیلک گزینه عالی برایتان خواهد بود و به دلیل محیط تمیز، مناظر خیره کننده و سواحل آرام، مکانی عالی برای پیک نیک با دوستان یا خانواده است. این پارک هر آنچه را که برای پیک نیک نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از امکانات پیک نیک در پارک عبارتند از آب تمیز کوهستان، نیمکت و میز پیک نیک، سرویس بهداشتی و بسیاری از امکانات دیگر.

حتی اگر قصد پیاده روی ندارید، می توانید روز خود را در یکی از کافه‌های ساحلی زیبا و راحت با صرف یک فنجان چای ترکی سپری کنید یا در رستوران‌های فوق العاده پارک از طعم لذیذ غذاهای ترکی لذت ببرید.

اگر سفر شما به کوش آداسی با یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی‌تان مثل سالگرد ازدواج، تولد یا هر رویداد مهم دیگری مصادف شده باشد، یا اگر می‌خواهید لحظات عاشقانه فراموش نشدنی را با همسرتان سپری کنید، این پارک بهترین فضا را برای گذراندن اوقاتی خاص و مفرح در اختیار شما قرار خواهد داد.

شما می‌توانید در این پارک به عکاسی از طبیعت بپردازید، به تماشای پوشش گیاهی بی‌نظیر مدیترانه‌ای این منطقه و جانوران کمیاب آن بپردزید، تفریح کنید و از جاذبه‌های زمین شناسی لذت ببرید.

می‌توانید در سواحلی شنا کنید که درختان جنگلی تا نزدیک آب روییده‌اند، در میان درختان شاه بلوط قدم بزنید، در جنگل‌های کاج دوچرخه‌سواری کنید، به صخره‌نوردی بروید، یا ماهیگیری کنید. گونه‌های پرندگان کمیاب و در خطر انقراض مثل پلیکان دالماسی و باکلان کوتوله را تماشا کنید و اگر خوش شانس باشید، حتی اسب‌های وحشی را ببینید.

معرفی شبه جزیره دیلک در نزدیکی کوش آداسی ترکیهساحل شبه جزیره دیلک

در شبه جزیره دیلک چه کار کنیم؟

در کنار سواحل پارک استراحت کنید.

این پارک سواحل بسیار آرام و زیبایی دارد که می‌توانید ساعت‌ها روی شن‌های طلایی آن دراز بکشید و آرامش پیدا کنید.

لذت بردن از آفتاب زیبا و داغ ساحل در تابستان و خواندن کتاب مورد علاقه‌تان هم می‌تواند ایده خوبی در هنگام استراحت در ساحل باشد.

پیاده روی در پارک

اگر از خواندن کتاب و آفتاب گرفتن حوصله تان سر رفته است، می‌توانید در پارک قدم بزنید و برای دیدن طبیعت و کوه‌ها به یک ماجراجویی سرگرم کننده بروید، چرا که پارک ملی شبه جزیره دیلک مسیرهای پیاده روی طولانی زیادی دارد که شما را به مکان‌های جادویی می‌برد.

از دیگر فعالیت‌های تفریحی که می توانید در این طبیعت انجام دهید می توان به عکاسی، تماشای گل‌های رنگارنگ و حیات وحش این منطقه اشاره کرد.

دلتای بزرگ مندرس

دلتای مندرس با مساحت ۶۱۳/۱۶ متر مربع در جنوب کوش آداسی قرار دارد و علاوه بر مناظر زیبا و ماهی‌های رنگارنگ، یکی از مهم ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در منطقه دریای اژه است. در امتداد مسیر دلتای بزرگ مندرس مناظر طبیعی بی‌نظیری وجود دارد.

تالاب‌ها و مرداب‌های جنوب شبه‌جزیره در دلتای بزرگ مندرس از نظر زیستی بسیار غنی هستند. 209 گونه مختلف پرنده را می توان در این اکوسیستم غنی یافت و نه تنها یک منطقه بسیار مهم برای لانه سازی پلیکان دالماسی در معرض خطر انقراض است، بلکه یک محیط امن برای گونه های باکلان کوتوله هم محسوب می‌شود.

سفر با قایق

برای رسیدن به آب های بکر و شفاف پارک ملی دیلک می‌توانید از کوش آداسی یا گوزل چاملی سوار قایق شوید، چون این شبه جزیره در نزدیکی جزیره یونانی ساموس قرار دارد و مشرف به خلیج‌های باشکوه است. بدون شک، در سفر قایقی، حیوانات دریایی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد، و حتی گاهی اوقات می‌توانید دلفین‌های زیبایی را ببینید که در امتداد قایق شنا می‌کنند.

معرفی شبه جزیره دیلک در نزدیکی کوش آداسی ترکیهشبه جزیره دیلک از نمای بالا

غار زئوس

درست است که پارک ملی شبه جزیره دیلک یک جاذبه طبیعی است، اما در آن یک بخش باستانی هم وجود دارد که متعلق به زمانی است که نام این شبه جزیره مایکاله (Mycale) بود.

در ورودی غار زئوس در پارک ملی شبه جزیره دیلک، با یک حوضچه آب شیرین، سرد و خالص روبه‌رو می‌شوید، گردشگرانی که برای گشت و گذار به این پارک می آیند، معمولا در غار زئوس آبتنی می‌کنند.

افسانه‌های زیادی درباره این غار وجود دارد. عده ای می‌گویند که علت نامگذاری این غار به نام زئوس این بوده که در این مکان زئوس غسل کرده است و برخی دیگر می‌گویند مریم باکره در این حوضچه غسل کرده است، چرا که که خانه‌ای که قرار بوده است که او آخرین روزهای زندگی خود را در آن زندگی کند، نزدیک افسس بوده است که خیلی دور از این محل است.

داستان این غار هر چه که باشد، در تور کوش آداسی و سفر به این شبه جزیره حتما از آن دیدن کنید.

از تماشای گونه‌های حیوانی در ساحل جنوبی پارک لذت ببرید

سواحل جنوبی پارک ملی شبه جزیره دیلک دنیایی کاملاً متفاوت است، چرا که می‌توانید فلامینگوها و 208 گونه پرنده دیگر را در زمان‌های مختلف سال در اینجا مشاهده کنید، از جمله پلیکان دالماسی و باکلان کوتوله. از این تعداد، ۷۶ گونه پرنده در این منطقه تخم می‌گذارند. بیشتر حیوانات وحشی این منطقه به حضور انسان‌ها عادت کرده‌اند. گرازهای وحشی که پر جمعیت‌ترین گونه جانوری این منطقه هستند، آنقدر به انسان‌ها عادت کرده‌اند که جرأت می‌کنند تا به ساحل بیایند و چیز‌هایی مثل پوست هندوانه را از دست آنها بخورند. اگر خوش شانس باشید، حتی می‌توانید اسب‌های وحشی را روی تپه‌های روبروی ساحل ببینید. پلنگ افسانه ای آناتولی آخرین بار در اینجا دیده شد، اما در 30 سال گذشته هیچ مورد دیگری مشاهده نشده است.

پوشش گیاهی متنوع پارک ملی دیلک

پوشش گیاهی شبه جزیره به اندازه جانوران آن متنوع و جالب است. کوه دیلک با ارتفاع 1237 متر، اختلاف دمای قابل توجهی بین بخش جنوبی و شمالی شبه جزیره ایجاد می‌کند. این یعنی که گیاهان متعلق به حداقل چهار منطقه مختلف را می‌توان در این شبه جزیره در کنار هم مشاهده کرد. علاوه بر پوشش گیاهی معمول دریای اژه، بسیاری از گیاهان بومی مناطق مدیترانه، دریای مرمره و دریای سیاه در این ناحیه می‌رویند. کاج قرمز یا ساحلی (Pinus brutia)، ارس فنیقی، سماق، انواع گلابی وحشی (Pyrus elaeagnifolia)، مورد سبز، زغال اخته، بلوط، شاه بلوط، نمدار، زبان گنجشک و بسیاری از گونه های دیگر در اینجا می‌رویند.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی دیلک

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دیلک هستند، این موقع از سال، بهترین زمان کوهپیمایی در کوش آداسی است اما قیمت‌ها در این زمان کمی بالاتر است. سواحل شبه جزیره دیلک در ماه‌های تابستان محبوب هستند و تعداد زیادی گردشگر را از اقصی نقاط دنیا جذب می‌کنند.

اگر به دنبال تور ارزان به کوش آداسی و شبه جزیره دیلک هستید، اوایل پاییز مناسب است، اما در فصل‌های دیگر این شهر توریستی سرد است و تعداد سفر به این منطقه خیلی کم می‌شود.

چگونه به پارک ملی شبه جزیره دیلک برویم؟

اتوبوس ها از کوش آداسی به سمت پارک ملی شبه جزیره دیلک، هر نیم ساعت یک بار و با قیمت‌های بسیار مناسب حرکت می‌کنند.

همچنین می‌توانید با قایق هایی که همه روزه از ساعت 10 صبح تا ۵ بعد از ظهر فعالیت می‌کنند به پارک برسید و از آنجا تاکسی سوار شوید.

از طریق بزرگراهی که شهر سوکه (Soke) و کوش آداسی را به هم متصل می‌کند، می‌توان به این پارک ملی رسید، چرا که این پارک زیبا تقریباً در وسط این دو شهر قرار دارد.

مسافران پارک می‌توانند در چادرهای مسافرتی یا ماشین‌های کاروان اقامت کنند و امکانات غذاخوری و تهیه غذا هم در دسترس است. برای کوهنوردان مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی داخل جنگل وجود دارد. در این پارک برای حفاظت از محیط‌های طبیعی شب‌ها، هیچ نوع امکانات و تسهیلاتی ارائه نمی‌شود و امکانات این پارک فقط در روز خدمات دهی دارند. شما می توانید با تور ترکیه تابستان به این کشور سفر کرده و از این مکان دیدنی زیبا، بازدید کنید.

سفر به کوش آداسی با تورهای آریاک سفر

اگر برای یک تعطیلات تابستانی خوب به کوش آداسی سفر می کنید، توصیه می‌کنیم، چند کیلومتری به سمت جنوب بروید و از پارک ملی شبه جزیره دیلک از معروفترین جاذبه‌های طبیعی ترکیه هم دیدن کنید. در مسیرهای پیاده روی و سواحل شنی آرام آن قدم بزنید، به تماشای خورشید درخشان، طبیعت زیبا، مناظر شگفت انگیز و دریای آبی بنشینید. اگر از روزمرگی و زندگی شهری خسته شده‌اید و می خواهید استراحت کنید، این مکان آرامش عمیق و باورنکردنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. شبه جزیره دیلک در کوش آداسی یکی از مکان های شگفت انگیز در جهان است. آژانس هواپیمایی آریاک با عرضه بهترین خدمات، همواره سعی در جلب رضایت مشتریان خود دارد. با خرید تورهای مسافرتی به شهرهای داخلی و خارجی، تجربه شیرینی برای شما رقم می‌زنیم. مطمئن باشید که با یک بار امتحان، برای همیشه مشتری این آژانس خواهید شد. برای خرید بلیط، رزرو تور و رزرو هتل از طریق سایت اقدام کنید. به منظور کسب خدمات بیشتر نیز با کارشناسان حاضر در آریاک سفر در ارتباط باشید.

منبع: آژانس مسافرتی آریاک سفر|www.aryaktravel.com

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه های گردشگری جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی