هشدارهای ایمنی برای مراسم خیمه‌سوزان و شام غریبان


هشدارهای ایمنی برای مراسم خیمه‌سوزان و شام غریبان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هشدارها و توصیه‌هایی را برای برگزاری ایمن مراسم خیمه‌سوزان و شام غریبان ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جلال ملکی با تسلیت ایام عزاداری و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان درباره هشدارهای ایمنی برای خیمه‌سوزان و شام غریبان اظهارداشت: در روز عاشورای حسینی شاهد برگزاری مراسم خیمه‌سوزان و همچنین مراسم شام غریبان هستیم که لازم است در برگزاری این دو مراسم، مردم عزیز احتیاط بیشتری داشته باشند. البته خوشبختانه در سال‌های گذشته نیز همکاری خوب مردم باعث شد تا مشکل خاصی رخ ندهد، اما در راستای وظیفه ذاتی برای پیشگیری از وقوع حوادث بیان یکسری هشدارها ضروری است.

وی با اشاره به مسدود شدن برخی از معابر در هنگام مراسم خیمه‌سوزان، بیان داشت: از مسئولان و مدیران هیات‌هایی که قصد دارند برای انجام مراسم، خیابانی را مسدود کنند درخواست می‌کنم که به آتش‌نشانی محله خود اطلاع‌رسانی کنند تا هماهنگی‌های لازم در این مدت انجام شود.

ملکی همچنین درباره مراسم خیمه‌سوزان نیز گفت: در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که در ظهر عاشورا این مراسم به اجرا در می‌آید، توصیه ما به هیأت‌ها این است که از آتش زدن خیمه‌ها در کنار پارچه‌های هیأت، کابل‌های برق، زیر بالکن منازل، کوچه‌های باریک، در مجاورت درخت‌ها و اماکن مسقف و.... خودداری کنند. همچنین عزاداران نیز هنگام مراسم آتش زدن خیمه‌ها موارد ایمنی را رعایت کرده و از نزدیک شدن به شعله‌های آتش خودداری کنند. بانوان نیز توجه داشته باشند که شعله آتش به چادر یا پوشش‌شان سرایت نکرده و در فاصله‌ای مطمئن از خیمه‌ها قرار گیرند. هنگام آتش زدن خیمه‌ها باید کودکان و افراد کم‌توان را نیز از محل دور نگه‌داشت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از مسئولان هیأت‌ها و تکایا خواست هنگام برگزاری مراسم خیمه‌سوزی حتماً یک کپسول آتش‌نشانی و شیلنگ آب در محل داشته باشند.

وی با بیان اینکه هنگام مراسم آتش کشیدن خیمه‌ها، آتش‌نشانان در محل‌های شلوغ و پرتجمع مستقر خواهند شد، گفت: عمده این مراکز از سوی ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت مورد شناسایی قرار گرفته اما اگر محلی وجود دارد که برای بار نخست مراسم آتش زدن خیمه‌ها در آن اجرا می‌شود؛ تقاضای من از مسئولان برگزارکننده این است که با مراجعه به ایستگاه آتش‌نشانی موضوع را اطلاع داده تا عوامل آتش‌نشانی در نزدیکی این محل‌ها نیز حضور یابند.

ملکی افزود: همچنین توصیه اکید ما این است که برای آتش زدن خیمه‌ها به هیچ عنوان از مواد اشتعال‌زا مانند بنزین و نفت و … استفاده نشده و از قرارگرفتن چنین موادی در مجاورت شعله‌های آتش نیز جلوگیری شود.

وی با اشاره به مراسم شام غریبان نیز، اظهار کرد: در این شب سنت روشن کردن شمع وجود دارد. توصیه ما به شهروندان این است که اگر قصد روشن کردن شمع در محیط‌های سربسته شامل هیأت‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را دارند حتماً توجه داشته باشند که شعله شمع با لوازم قابل اشتعال نظیر پرده، پشتی، فرش و … در تماس قرار نگیرد. همچنین باید از نزدیک کردن شمع به لباس جدا خودداری شود. بهتر است در شمعدان یا وسیله ایمن نسبت به روشن کردن شمع اقدام شود.

ملکی افزود: متأسفانه در برخی از موارد دیده شده که عزاداران در ظروف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که در این حین ممکن است شعله شمع به ظروف سرایت کرده و باعث بروز آتش‌سوزی شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین با اشاره به آن دسته از عزادارانی که با حضور در معابر و خیابان‌ها اقدام به برگزاری مراسم شام غریبان می‌کنند، خواست که از روشن کردن شمع در مجاورت درختان، خودروها، هیأت‌های با محافظ برزنتی و… خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ایجاد ترافیک به علت حضور شهروندان در سطح شهر، از افرادی که در محل ترافیک هستند درخواست می‌کنم که راه را برای وسیله‌های امدادی بازنگه دارند تا در صورت نیاز و وقوع حادثه دستگاه‌های امدادی، خدماتی بتوانند خود را در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه برسانند. همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود، اولویت خروج را به بانوان، سالخوردگان و کودکان داده و بدون اینکه اقدام عجولانه‌ای انجام دهند با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته، یا مأموران مستقر در محل را مطلع کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان