القاب عاشورایی امام زمان(عج)/ دفاعیات سیدالشهداء(ع) از مهدی فاطمه(س)


القاب عاشورایی امام زمان(عج)/ دفاعیات سیدالشهداء(ع) از مهدی فاطمه(س)

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه امام حسین(ع) با حدیث «مهدی(عج) از فرزندان فاطمه(س) است» باب ادعاهای دروغین را بستند، گفت: برخی القاب امام عصر(ع) مستقیماً با عاشورا نسبت دارد و از زبان سیدالشهداء(ع) بیان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در سلسله گفتگوهایی با حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی، دبیر علمی اندیشکه مهدویت و صاحب آثاری همچون «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» به بررسی پیوند عاشورای سیدالشهداء(ع) با ظهور امام زمان(ع) می پردازیم که در ادامه شماره چهارم آن را می خوانید:

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در بیش از ۱۹۰ روایت امام مهدی(عج) فرزند حضرت فاطمه(س) معرفی شده، اظهار کرد: بخشی از این احادیث از زبان مبارک امام حسین(ع) بیان شده است. حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرزندش امام مهدی(عج) را به این جهت فرزند حضرت فاطمه(س) می‌خواند که اصالت و اهمیت زمان امامت تا آخرین نفر از این سلسله فهمیده شود. آن حضرت(ع) فرمودند: از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: «مهدی(عج) از فرزندان فاطمه(س) است.»

دبیر علمی اندیشکده مهدویت ادامه داد: در روایت دیگری امام حسین(ع) می‌فرماید: «پیامبر(ص) به فاطمه زهرا(س) فرمودند: «ای فاطمه! بشارت بر تو باد، که مهدی(عج) از فرزندان توست». بنابراین افرادی که در طول تاریخ ادعای مهدویت داشته‌اند، و از فرزندان حضرت زهرا(س) نبوده‌اند افرادی فرصت‌طلب و دروغگو هستند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) درباره القاب امام مهدی(عج) نیز تصریحاتی دارند، تأکید کرد: امام زمان (عج) القاب مبارکی دارند که بعضی از آن‌ها، مستقیماً با عاشورا در ارتباط است و بعضی از لقب‌های مقدس آن حضرت(عج) بر زبان جد بزرگوارشان جاری شده است. عیسی الخشاب می‌گوید: از محضر امام حسین(ع) سؤال کردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ حضرت(ع) فرمودند: نه من نیستم، بلکه صاحب این امر کسی است که از میان مردم کناره‌گیری می‌کند و خون پدرش بر زمین می‌ماند و کنیة او کنیه عمویش خواهد بود. آن‌گاه شمشیر برمی‌دارد و هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نمی‌گذارد».

حجت الاسلام فوادیان اضافه کرد: «طرید» و «شرید» (هر دو به یک معنا است) از القاب حضرت ولیعصر(عج) به معنای آن کنار زده و رانده شده هستند؛ حاجی نوری در معنای «شرید» می‌گوید: «رانده شده از مردمی که آن حضرت(ع) را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از این که از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و قمح ذریه طاهرة ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند».

وی در ادامه ابراز کرد: علامه مجلسی درباره این حدیث می فرماید: «الموتور بابیه»؛ یعنی، کسی که پدرش را کشته‌اند و طلب خونش را نکرده‌اند. مراد از «والد»، امام حسن عسکری(ع)، یا امام حسین(ع) و یا جنس والد است که شامل همه ائمه(ع) می‌شود... .

این کارشناس مهدوی ادامه داد: این روایت امام حسین(ع) ما را متوجه غربت امام عصر(عج) می کند. در متون اسلامی تعابیر عجیب و تکان‌دهنده‌ای راجع‌به غربت و مظلومیت امام زمان(عج) وجود دارد. امیرمؤمنان علی(ع) به اصبغ بن نباته می‌فرماید: عهده‌دار این امر حضرت مهدی(عج) همان راندة آوارة یکه و تنها است.

حجت الاسلام فوادیان در ادامه بیان کرد: دوران غیبت، زمان غربت، مظلومیت، صبر و انتظار امام مهدی(عج) است چنان که بیش از هزار سال غم‌های عالم را یک‌تنه به دوش کشیده اند؛ در زیارت حضرت مهدی(عج) می خوانیم: «السلام علیک ایها الامام الفرید؛ سلام بر تو ای امام تنها»؛ امام موسی بن جعفر(ع) در روایت مشابهی به روایت امام حسین(ع) در این رابطه می‌فرماید: او (حضرت مهدی(عج)) آن غریب تنهای دور از وطن غایب از دیدگان کسان خویش است که هنوز انتقام خون پدرش گرفته نشده است».

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه «قائم» از القاب مشهور حضرت حجت(عج) است که در بیشتر روایات شیعه وارد شده و شیعیان با شنیدن آن به احترام حضرت(عج) و اعلان آمادگی، قیام می‌کنند، تأکید کرد: ابوحمزه ثمالی می‌گوید: به امام محمدباقر(ع) عرض کردم: ای فرزند پیامبر! آیا شما همه قائم نیستید و حق را به پا نمی‌دارید؟ پس چرا تنها ولی عصر را قائم می‌خوانند؟ فرمودند: چون جدّم حسین(ع) کشته شد، فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند نموده و عرض کردند: پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت و زادة اشرف برگزیدگانت را به حال خود وامی‌گذاری؟ خداوند به آنها وحی فرستاد: ای فرشتگان من! آرام گیرید. به عزّت و جلالم سوگند، از آنان انتقام خواهم گرفت؛ هر چند بعد از گذشت زمان‌ها باشد. آن‌گاه پروردگار عالم پرده از جلو دیدگان آنان کنار زد و امامان از فرزندان امام حسین(ع) را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد. فرشتگان از این منظره، مسرور و شادمان گردیدند و دیدند که یکی از آن بزرگواران، ایستاده مشغول نماز است. خداوند فرمود: با این قائم (شخص ایستاده) از آنان (قاتلان حسین(ع)) انتقام خواهم گرفت».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی