پیام غدیر اعلام ولایت همه امامان تا روز قیامت است/جریان غدیر نمادی برای بیعت با حجت خداست


پیام غدیر اعلام ولایت همه امامان تا روز قیامت است/جریان غدیر نمادی برای بیعت با حجت خداست

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: پیام غدیر اعلام ولایت همه امامان تا روز قیامت است. جریان غدیر بهار امامت و ولایت است و باید آن را پررنگ‌تر از سایر ایام بدانیم تا سنت نبی اکرم(ص) احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با گرامیداشت روز عید غدیر اظهار داشت: جریان عید غدیر، یک نوع استمرار نظام امامت است؛ یعنی پیام غدیر اعلام ولایت همه امامان تا روز قیامت است.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) افزود: حضرت مهدی (عج) امانت پیامبر(ص) در میان امت اسلامی بود که در روز غدیر رسول خدا(ص)به این موضوع اشاره کرده‌اند. جریان غدیر عملا جریان مسیر امامت نیز هست که در ابتدا امیرالمومنین(ع) را معرفی می‌کند و بعد در کنار آن می‌بینیم سایر امامان به خصوص حضرت مهدی(عج) نیز در روز غدیر اشاره می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری بیان کرد: یک نکته ظریف در خطبه غدیر وجود دارد و پیامبر(ص) به آن اشاره می‌کند این است که پیامبر(ص) به حاضران دستور می‌دهند که به غایبان نیز اطلاع دهند. این بدان معناست که مسئولیت پیام‌رسانی در مورد غدیر تا روز قیامت متوجه همه است و هر پدری و هر فردی باید نسل به نسل، ذهن به ذهن و سینه به سینه موضوع غدیر را مطرح نماید.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مساله غدیر نماد جریان ولایت است که در مباحث اخلاقی و رفتاری و در همه امور زندگی خودمان آن را ببینیم؛ یعنی عملا جریان مسیر غدیر آغاز امامت امیرالمومنین(ع) و پایان‌ آن نیز پایان امامت حضرت مهدی(عج) را اعلام می کند. عید امامت در واقع عیدی است که آغاز آن با نام امیرالمومنین(ع)و استمرار آن نسبت به حجت و ولی خداست.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری عنوان کرد: پیامبر(ص) نیز در روز غدیر و قبل از غدیر در معرفی جریان امامت و مسیر مهدویت سنگ تمام گذاشته است و در خطبه روز غدیر می بینیم با ادبیات مختلف وصی، خلیفه، حجت و هر نوع ادبیاتی که به عنوان جانشین برداشت شود پیامبر(ص) در خطبه به آن اشاره دارد.

وی بیان کرد: اهمیت غدیر خم تا این حد است که حتی اگر رسول خدا(ص) این رسالت را انجام نمی‌دادند به فرموده خدا رسالت خود را در تکمیل دین انجام نمی‌دادند، یعنی با جریان امامت، امیرالمومنین(ع) و بحث امامت این جریان به عنوان تکمیل کننده جریان مسیر دین است.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تصریح کرد: همان طور که در آیات الهی می‌خوانیم «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول»، ای کسانی که ایمان آورده‌اید اطاعت کنید، خدا را و اطاعت کنید، پیغمبر و اولی الامر از خودتان را؛ لذا اطیعوا الرّسول به معنای اطاعت از دستورات خداست که در اختیار رسول او قرار گرفته و اطلاعت خدا یعنی بایدها و نبایدهای کلام خدا در قرآن کریم، که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در این باره اظهار داشت: در واقع اطیعوا الرّسول یعنی بسیاری از دستورات و برنامه‌ها که در قرآن کریم نیست، باید از رسول خدا(ص) اطاعات شود، یکی از آنها مسیر امامت و جریان مهدویت است که پیامبر(ص) به آن اشاره می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: بعدها نیز پیامبر(ص) فرمود مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است؛ یعنی در هر دوران نسبت به امام زمان خود باید معرفت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: لذا در هر کجا معرفت عمیق باشد خروجی آن مالک‌اشتر و سلمان فارسی‌هاست و امروز نیز مدل معرفتی اگر مالک‌وار و سلمان‌وار باشد و بتوانیم کنش‌ها و منش‌ها و بینش‌های خود را منطبق با شناخت و معرفت امام زمان خود کنیم معرفت یافته‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: جریان غدیر یا امامت را هر کس در حوزه وظیفه کاری خودش باید مورد توجه قرار دهد و به تبیین این واقعه بزرگ بپردازد، یکی از عرصه‌های مهم در حیطه علمی و پژوهشی است که باید تعمیق داده شود.

وی عنوان کرد:در جامعه باید جریان غدیر و امامت در متن‌های درسی از مهد کودک گرفته تا آموزش عالی دانشگاه و حوزه مورد توجه قرار بگیرد و نه فقط اینکه مساله غدیر و امامت را بدانند، بلکه جز دغدغه‌ها و اولویت‌های خود قرار دهند و در فضای رفتاری به خوبی تبیین شود و آثار خود را نشان بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری تصریح کرد: اقشار و اصناف و همه جریان‌های فکری و شغلی باید در جامعه اعتقادی دین دار، عملا در مسیر برنامه‌های خودشان جریان غدیر را پررنگ ببینند؛ به نوعی جریان غدیر نمادی برای بیعت با حجت خداست.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در این روایت می‌فرماید امام علی(ع) را همواره همراه حق و حق را همواره با علی(ع) است، پس یکی از برنامه‌های زندگی باید این باشد که بدانیم چقدر منطبق با این معیارها رفتار کرده‌ایم.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) بیان کرد: لذا پزشک، معلم، مهندس، ارتشی، نظامی، کارگر و ...همه باید مسائل رفتاری خودشان را با امیرالمومنین(ع) منطبق کنند، یعنی غدیر را روح حاکم بر همه شئونات زندگی خود کنیم. باید غدیر را احیا کرد، همان طور که برای سال نو تدارک می‌بینیم بهترین‌ها را داشته باشیم و به استقبال بهار می‌رویم، جریان غدیر، بهار امامت و ولایت است، باید آن را پررنگ‌تر از سایر ایام بدانیم تا سنت نبی اکرم(ص) احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: اگر به احیای غدیر نپردازیم و آن را تبیین نکنیم چه بسا جریان غدیر به حاشیه می‌رود و گرفتار بدعت‌ها و خرافات و فراموشی می‌شویم.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان