نوجوانان‌ باید با آن چیزی که بر ایران‌مان گذشته آشنا شوند


نوجوانان‌ باید با آن چیزی که بر ایران‌مان گذشته آشنا شوند

طاهره مشایخ، نویسنده ادبیات نوجوان ضمن معرفی دو اثر داستانی نوجوان برای مطالعه در تابستان با موضوع جنگ گفت: نوجوانان‌ ما باید با آن چیزی که بر ایران‌مان گذشته آشنا شوند. این دو کتاب که هردو درباره جنگ و دفاع مقدس است یکی به جنگ در مرز می‌پردازد و دیگری جنگ در شهر قم، هر کدام داستان مجزایی دارند و نوجوانان می‌آیند و داستان را رقم می‌زنند.

نوجوانان‌ باید با آن چیزی که بر ایران‌مان گذشته آشنا شوند
طاهره مشایخ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در معرفی اثر داستانی برای نوجوانان که در روزهای باقی‌مانده فصل تابستان بخوانند گفت: انتخاب یک کتاب خاص برای نوجوان یا بزرگسال خیلی راحت نیست. کتاب‌ها انواع مختلف دارند، ژانرهای مختلف دارند؛ یکی ممکن است فانتزی دوست داشته باشد، دیگری رئال و کسی کتاب‌های حماسی. برخی کتاب‌ها قهرمان دارند و در برخی این بُعد قهرمانی کمتر است، من دو کتاب در ذهنم است که موضوع کتاب و بحث قهرمان‌بودن برای نوجوان مقداری می‌چربد بر دیگر موضوعات. یکی کتاب «نبرد تک‌خوان» از فهیمه شاکری مهر از نشر معارف و دیگری کتاب «کتونی‌های کوکام» که نشر بین‌الملل چاپ کرده و به قلم فاطمه جدیدی است. موضوع هر دو کتاب حول محور نوجوانان است؛ یکی مستقیماً درباره جنگ است و دومی در یک محیط دیگر حول‌وحوش جنگ می‌چرخد. هردو روایت نسبتا جذابی دارند.

وی درباره علت انتخاب این دو کتاب برای پیشنهاد مطالعه در تابستان توضیح داد: علتی که این دو کتاب را انتخاب کردم این است که نوجوانان‌ ما باید با آن چیزی که بر ایران‌مان گذشته آشنا شوند. این دو کتاب که هردو درباره جنگ و دفاع مقدس است یکی به جنگ در مرز می‌پردازد و دیگری جنگ در شهر قم، هر کدام داستان مجزایی دارند و نوجوانان می‌آیند و داستان را رقم می‌زنند.

مشایخ ادامه داد: من هدفی دارم و آن این است که نوجوان باید فرهنگ کشور و تاریخ کشورش را بشناسد و با آن آشنا شود. این دو اثر یکی فرهنگ جنوب دارد و دیگری فرهنگ یک شهر مرکزی یعنی قم. همچنین تمام دنیا و کشورها درباره جنگی که خودشان مسبب آن بودند رمان نوشتند، فیلم ساختند و تاریخ‌نگاری کردند؛ درصورتی که آنها کشورهایی بودند که با همکاری دیگر کشورها به ما حمله کردند. پس ما باید از این حماسه‌ها و اتفاق‌هایی که بر کشورمان افتاده داستان‌هایی نوشته و نوجوان را با آنها آشنا کنیم. نوجوانان با خواندن این کتاب‌ها، اتفاق‌هایی را که افتاده است بهتر درک می‌کنند. به نظر من خیلی نیاز است که یک نوجوان با تاریخ و فرهنگ کشورش از طریق رمان یا فیلم آشنا شود.

نویسنده رمان نوجوان «سلفی با خرابکار» کتاب شعر نیز معرفی کرد و گفت: در زمینه کتاب شعری هم چه چیزی بهتر از شاهنامه که آن بُعد حماسی و قهرمانی را دارد؛ چیزی که ما می‌خواهیم در یک نوجوان وجود داشته باشد. شاهنامه با آن بُعد حماسی و قهرمانی در نوجوان شور و هیجان سالم ایجاد می‌کند و من فکر می‌کنم که نوجوان باید این هیجان را تجربه کند، برای شاهنامه‌خوانی کتاب‌هایی داریم که ساده‌نویسی شده‌اند یا حتی برخی به شکل داستان روایت شده‌اند و من خودم خیلی حسرت می‌خورم که چرا زمانی که نوجوان بودم شاهنامه نخواندم و چرا جدی‌اش نگرفتم. الان که این دوره را گذراندم فکر می‌کنم اگر شاهنامه می‌خواندم ایران را بهتر می‌شناختم؛ چون آن روحیه حماسی که شاهنامه به خواننده می‌دهد خیلی زیاد است.


طاهره مشایخ درباره کتابی که اکنون خود دارد مطالعه می‌کند بیان کرد: از آنجایی که کار ما نوشتن است من همیشه در حال خواندن چندین کتاب هستم. به طور مشخص نمی‌توانم بگویم چه کتابی را می‌خوانم؛ چون الان هم در حال نوشتن هستم و هم یک رمان نوجوان دارم که نوشتنش تمام شده و دارم بازنویسی‌اش می‌کنم. این اثر درباره میرزاکوچک‌خان است: قهرمان بومی گیلان.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها