فالوده یزدی ثبت ملی شد


فالوده یزدی ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از ثبت پنج اثر استان از جمله روش تهیه فالوده یزدی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از ثبت پنج اثر استان از جمله روش تهیه فالوده یزدی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، عبدالمجید شاکری شمسی درباره 5 اثر ثبت ملی شده استان یزد، توضیح داد: این آثار شامل بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه پالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد تعداد زیادی از آیین ها، رسوم، رشته ها، فنون و غذاهای باارزش را در خود جای داده است، ادامه داد: آداب ورسوم، بازی های محلی، رشته ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم های خاص مذهبی و غیرمذهبی که درگذشته انجام می شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می شوند.

شاکری با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

صدور موافقت اصولی برای ۲۰ طرح سرمایه گذاری در یزد

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از صدور ۲۰ فقره موافقت اصولی برای ایجاد و احداث تأسیسات گردشگری در جلسه کمیته فنی معاونت سرمایه گذاری و تأمین منابع استان خبر داد.

محمد میرشمسی افزود: در چهارمین جلسه کمیته فنی معاونت سرمایه گذاری و تأمین منابع استان از بین پرونده های واصله تعداد ۲۰ فقره پرونده پیشنهادی سرمایه گذاری بررسی و با نظر موافق تصویب و تائید شد.

وی اظهار کرد: این موافقت ها با پیش بینی حجم سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی بخش خصوصی، صادر شده است.

میرشمسی با اشاره به اینکه در صورت ایجاد و تکمیل این واحدها، زمینه اشتغال برای ۷۴ نفر فراهم خواهد شد ادامه داد: موافقت اصولی های تائید شده در قالب احداث هتل، مجتمع گردشگری، مرکز اقامتی و سرگرمی، کمپ کویری و اقامتگاه بوم گردی در سطح استان است که از طریق سامانه mcth.ir توسط کارشناسان مربوط صادر خواهد شد.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است.

استان یزد یک هزار و ۹۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک