امام زمان(عج) برای اداره جهان به مدیران لایق، شایسته، پاکدست و کاربلد نیاز دارند


امام زمان(عج) برای اداره جهان به مدیران لایق، شایسته، پاکدست و کاربلد نیاز دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: امام زمان(عج) برای پیروزی به امکانات و قدرت نیاز دارند. جامعه شیعه باید مدیران، افسران لایق، کارآزموده و کاربلد تحویل امام زمان(عج) بدهد.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه ۴ مرداد همزمان با سوگواری شب تاسوعای حسینی که با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از عزاداران حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. گفت: امام صادق(ع) درباره حضرت عباس(ع) فرمودند که عموی ما بصیرت نافذی داشتند، یعنی بصیرتی که عمیق است و نفوذ دارد و تا عمق و باطن جریان‌ها را می‌شکافد و تحلیل می‌کند، در زیارتنامه حضرت هم هست که می‌فرماید من شهادت می‌دهم که شما کوتاهی و سستی نکردید و کار شما با بصیرت بود.


وی با بیان اینکه بصیرت یکی از خصوصیات ارزشمند مومن است، عنوان کرد: بصیرت این است که انسان بتواند در فتنه‌ها، شبهات و تاریکی‌ها حق و باطل، درست را از نادرست، خوب را از بد، دوست را از دشمن و کار اولویت‌دار را از کار غیر اولویت‌دار به هنگام و به موقع تشخیص داده و اقدام کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: بهترین مصادیق بصیرت این است که انسان بداند امام زمان(عج) چه رسالتی دارد و از او چه می‌خواهد، در فرهنگ شیعه انسان باید تابع و تسلیم امام خود باشد و بداند که در حال حاضر ماموریت و رسالت امام چیست و او در قبال امام چه وظایفی دارد.


این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه(ع) در زمان‌های مختلف رسالت‌ها و وظایف خاصی داشتند، اظهار داشت: شهید آوینی جمله زیبایی داشت می‌فرمود زمان عجیبی است برخی عاشق امام گذشته هستند نه امام حاضر؛ چرا که امام گذشته را هرگونه می‌شود تفسیر کرد اما امام حاضر را باید اطاعت کرد، اطاعت از امام حاضر هزینه دارد به همین دلیل برخی دنبال امام شهید هستند که برای او سینه بزنند اشک بریزند زیارت او بروند و از او حاجت بخواهند، امام حاضر از شیعیان خود اطاعت و فرمانبرداری می‌خواهد که باید بر این اطاعت ایستادگی کنند او را تنها نگذارند.


وی با بیان اینکه درس بزرگ عاشورا بر اساس بصیرت است که انسان مطیع امام حاضر باشد و بر این اطاعت ایستادگی کند، ابراز کرد: اصحاب امام حسین(ع) مطیع امام بودند و بر این اطاعت ایستادگی کردند. اصحاب امام مجتبی(ع) بر حضرت اعتراض می‌‌کردند که چرا صلح می‌کند، چرا که آنها ماموریت امام را نمی‌شناختند بر همین اساس نمی‌توانستند او را یاری دهند، همان افراد زمان امام حسین(ع) به امام می‌گفتند که چرا به جنگ می‌روی، بر همین اساس حضرت امام حسین(ع) وقتی ماموریت خود را فرمودند با او همراه نشدند. زمان امام صادق(ع) چنین افرادی به امام می‌گفتند که چرا بر علیه بنی عباس قیام نمی‌کنید. آنها بصیرت نداشتند که زمان قیام نبود، همین جریان زمان امام رضا(ع) اعتراض می‌کردند که چرا امام ایران می‌رود و ولایتعهدی مامون را می‌پذیرد. بعضاً از ائمه(ع) به خاطر همین بی‌بصیرتی‌ها جدا می‌شدند.


حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: وقتی مصادیق این بی‌بصیرتی‌ها در تاریخ ملاحظه می‌شود ارزش حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت مسلم(ع) مشخص می‌شود. آنها در مقاطعی که بسیاری حق را تشخیص نمی‌دادند حق را درست تشخیص دادند و مطیع امام باقی ماندند.


وی با بیان اینکه امروز ما در عصر امام زمان(عج) قرار داریم، تصریح کرد: ما شیعیان باید رسالت و ماموریت امام زمان(عج) را بشناسیم و بدانیم در قبال او چه وظایفی داریم. در حال حاضر ما نمی‌توانیم بگوییم چون حضرت ولیعصر حکومت ندارند پس الان زمان زنگ تفریح و بیکاری ما است و فکر کنیم که تنها رسالت ما در حد جزئی دستگیری از نیازمندان و رفع گرفتاری آنها است. کسی این گمان را داشته باشد نسبت به حضرت معرفت ندارد، پرکارترین شخص الان وجود مقدس و نازنین حضرت ولیعصر است پنهان و ناشناس به رسالت خود می‌پردازد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رسالت حضرت محمد(ص) این بود که دین او بر تمام ادیان غلبه پیدا کند اما این رسالت در زمان پیامبر(ص) محقق نشد و طبق روایات مربوط مربوط به عصر ظهور است، گفت: این پروژه عظیم زمان ظهور محقق می‌شود، انبیا و اوصیا همه در این طرح و نقشه غلبه دین اسلام بر سایر ادیان قرار دارند که آخرین آنها امام زمان عجل الله هستند، نقشه و طرح برقراری حکومت خدا بر زمین است که تمام انبیا و اوصیا الهی دنبال آن هستند. ما باید هر کاری برای ظهور و حکومت خداوند انجام بدهیم، این ریل گذاری توسط زعمای شیعه انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: زعمای شیعه در زمان غیبت، حجت امام زمان(عج) برما هستند و امام زمان(عج) هم حجت خدا، هرکس این زعما را رد کند امام زمان(عج) و در ادامه خدا را رد کرده است. ماموریت شیعه زمانی این بود که زعمای آن همچون مرحوم شیخ کلینی و شیخ صدوق روایات شیعه را جمع آوری می‌کردند که هویت شیعه با روایات و آثار اهل بیت(ع) حفظ شود در مرحله دیگر زمانی بود که مغول‌ها به شیعه حمله کردند زعمای شیعه تمام هم و غم خود را جمع کردند که شیعیان را حفظ کنند بر همین اساس شیخ انصاری‌ها، خواجه نصیرالدین‌ها و علامه حلی‌ها در دربار مغول‌ها ‌رفتند و کاری کردند که این قوم وحشی رام شوند تا جایی که مسلمان شدند و خطر از شیعیان دفع شد. یک مرحله زمان سلطنت صفویان است بزرگانی همچون علامه مجلسی، شیخ بهایی و میرداماد وارد دربارهای صفویه می‌شدند که ظلم سلطان را پایین بکشند که شیعیان و مسلمانان کمتر لطمه بخورند. یک مرحله زمان مبارزه با استعمار بود که عالم بزرگ میرزای شیرازی آن را برعهده داشت.

وی افزود:‌ در آخرین مرحله قبل از ظهور مرحله‌ای است که شیعه ولایت اجتماعی پیدا کرده و پرچم بلند می‌کند و حکومت درست می‌کند. در راس حکومت امام زمان(عج) قرار ندارد اما عالمانی جامع‌الشرایط به عنوان نایب امام زمان(عج) هستند، وقتی شیعه به ولایت اجتماعی برسد در محور حکومت کسی قرار داده می‌شود که دین شناس‌ترین، فقیه‌ترین، مدیرترین، مدبرترین و با بصیرت‌ترین افراد قرار می‌گیرد، پس از آن درمرحله بعد خود معصوم(ع) و ولی خدا(ع) قرار دارد. پیش از ظهور با تربیت ولایی جامعه شیعه باید آماده شود، زمان ظهور دوران هوا و هوس نیست زیرا جامعه مهدوی به اخلاق و معنویت دست پیدا می‌کند و دوران عدالت و قانون الهی است و مردم عدالت را مطالبه می‌کنند. خداوند امام دوازدهم را آنقدر در پرده غیبت نگه می‌دارد که حداقل جامعه شیعه تحمل عدالت ایشان را داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از زمینه‌سازان ظهور، گفت: در روایات است که قبل از حکومت امام زمان(عج) حکومتی ایجاد می‌شود که خواهان عدالت است. پس از ظهور اینگونه نیست که حضرت با معجزه کارها را پیش ببرد اگرچه امدادهای الهی به همراه او خواهد بود اما روال همه کارهای ایشان بر معجزه نیست. قدرت در دست صالحان نعمت است، امام زمان(عج) برای پیروزی به امکانات و قدرت نیاز دارند. جامعه شیعه باید مدیران، افسران لایق، کارآزموده و کاربلد تحویل امام زمان بدهد. امام زمان برای اداره جهان به مدیران لایق، شایسته، پاکدست و کاربلد نیاز دارند. بهشتی‌ها، رجایی‌ها، مطهری‌ها، قاسم سلیمانی‌ها و باکری‌ها افسران و مدیران لایقی بودند که در حکومت اسلامی ایران تربیت شدند، اگر حکومت اسلامی نبود به فعلیت نمی‌رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه سومین چیزی که حکومت اسلامی باید ترتیب دهد این است که تمرین تسلیم و تصدیق ولی خدا در آن صورت بگیرد، عنوان کرد: مومنان واقعی در فتنه‌ها و شبهات آسیب‌ نمی‌بینند و دل آنها نمی‌لرزند و بر حق ایستادگی می‌کنند. در حکومت اسلامی جهت گیری و ریل گذاری درست است در این میان چند نفر انسان نادرست هم پیدا می‌شود پس نباید ناامید شویم و همواره مطیع امر اسلام و ولی‌امیر مسلمین باشیم.

مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی علیه‌السلام چهارشنبه شب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین عالی درباره موضوع بصیرت و شناخت نیاز زمان به ایراد سخن پرداخت و آقای میثم مطیعی در رثای علمدار رشید کربلا حضرت ابالفضل العباس علیه‌السلام مرثیه‌سرایی و نوحه خوانی کرد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج