پیاده‌روی اربعین تمرین حرکت به سوی امام زمان(عج) است/ ایثار و همدلی این ایام ما را به ظهور نزدیک می‌کند


پیاده‌روی اربعین تمرین حرکت به سوی امام زمان(عج) است/ ایثار و همدلی این ایام ما را به ظهور نزدیک می‌کند

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین همدلی و تعاونی را که برای ظهور امام زمان(عج) به آن نیاز داریم، محقق می‌کند، گفت: حرکت جمعی به سمت امام در اربعین، انتظار عملی را جلوه‌گر می‌کند.

حجت الاسلام «هادی الیاسی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ارتباط بین آنچه در ایام زیارت و پیاده‌روی اربعین حسینی تجربه می‌شود با زمینه‌سازی ظهور، اظهار کرد: حضرت ولی‌عصر(عج) در توقیعی شریف به مرحوم شیخ مفید آورده‌اند: «اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت ...» حضرت حجت(عج) در این فراز از توقیع رمز ظهور خود را همدلی شیعیان با یکدیگر بیان کرده اند.

این استاد مراکز تخصصی حوزه علمیه (تاریخ و امامت) ادامه داد: امام زمان(عج) به خوبی در این توقیع آثار و برکت همدلی و وفاق را برای جامعه اسلامی بیان می کنند، آثاری که در پرتوی تعاون و همدلی و از درد یکدیگر خبردار شدن پدیدار می شود و خانواده ای بزرگ را برای رسیدن به هدف مشترک تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: بهترین زمان و مکان برای آنکه مردم این وفاق و همدلی را به صورت حکمت عملی ببینند و تجربه کنند اربعین و خمیه حسینی و آنچه در مواکب رخ می دهد، است. در زیارت اربعین همه شیعیان از اقصی نقاط جهان بدون در نظر گرفتن نژاد، زبان و گویش، رنگ و ملیت همه در کنار همه قرار می گیرند و فضای همدلی را ایجاد می کنند؛ به عبارت دیگر، همه آنچه برای تعاون در حکمت نظری بیان شده در اربعین به چشم دیده می شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: چنان که میزبانان از خانه و رفاه و آسایش و خواب و استراحت خود و خانواده‌شان می زنند و همه را صرف زائران امام حسین(ع) می کنند و زیباترین تصاویر و جلوه ها از ایثار و همدلی و از خودگذشتگی را در خیمه حسینی ترسیم می کنند.

وی با اشاره به اتفاقات مبارکی که هیئت های مذهبی در بحران کرونا رقم زدند، گفت: هیئت ها در آن شرایط سخت پیشگام بودند و آنچه را از خودگذشتگی و ایثار در خیمه ها و مواکب حسینی یاد گرفته بودند در رزمایش مقابله با کرونا و آسیب هایش به منصه عمل درآوردند و از آلام ناشی از این بیماری کاستند.

حجت الاسلام الیاسی با اشاره به حرکت زائران اربعین از به سمت مقصدی مشخص یعنی امام شهید(ع)، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) به محودبن لبید فرمودند: مثل امام مثل کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود ... در اربعین زائرانی که با عشق و پای پیاده راهی حرم سیدالشهداء(ع) می شوند به این بیان نورانی عمل می کنند؛ زائران اربعین از اقصی نقاط عالم خود را به عراق رسانده و با پای پیاده به سمت کربلای معلی حرکت می کنند.

مولف کتاب «دردانه دهر» اضافه کرد: زائران علی رغم بی خوابی و خستگی و گرما و سرما مسیر را پیاده طی می کنند تا نام‌شان جزء زائران حضرت سیدالشهداء(ع) ثبت شود. این حرکت همدلانه و جمعی، تمرینی است برای رسیدن به امام زمان(عج)؛ به ویژه آنکه به تصریح روایات پس از ظهور، مردم فوج فوج به سمت امام مهدی(عج) حرکت می کنند.

وی تأکید کرد: از این رو، اربعین حسینی و پیاده روی میلیونی آن فرصت مطلوبی است که با تجربه عینی و محسوس حرکت به سمت امام شهید و بیعت با ایشان، حرکت به سمت امام حی و همراهی و یاری آن حضرت(عج) را تمرین کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیاده روی اربعین سبک زندگی منتظرانه را در عمل تجلی می دهد، گفت: بنابر روایات انتظار افضل اعمال است نه تئوری و نظر؛ وقتی نیت به فعل تبدیل شود و در قامت یک فعل تحقق یابد جنبه عمل به خود می گیرد؛ افضل الاعمال یعنی بالاترین کارهایی که یک نفر می تواند انجام دهد انتظار فرج است برای چنین انتظاری باید دور امام بچرخیم و برای رضایت امام قدم برداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسی که منتظر امام زمان(عج) است خود، گفتار، رفتار و افکارش را در مسیر رضایت امام(عج) قرار می دهد؛ این همان اتفاقی است که در اربعین حسینی رخ می دهد همه اعم از زائران، خادمان مواکب و ... خود را وقف رضای امام حسین(ع) کرده اند و برای کسب این رضایت تلاش می کنند از این رو اربعین تمرینی برای کسب رضایت امام عصر(عج) نیز محسوب می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود