نقشی که خبرنگاران در جامعه منتظر دارند/قلمی که باید در خدمت امیدآفرینی و زمینه‌سازی ظهور باشد


نقشی که خبرنگاران در جامعه منتظر دارند/قلمی که باید در خدمت امیدآفرینی و زمینه‌سازی ظهور باشد

خبرنگاری در عرصه مهدویت در گام نخست اعتقاد و علم می‌خواهد؛ خبرنگار مهدوی باید از دستگاه‌های علمی اجرایی برای زمینه‌سازی ظهور مطالبه‌گری کند. خبرنگار تراز جامعه منتظر قلمش را بر مدار ‌امیدآفرینی تنظیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، هفدهمین روز از مرداد در تقویم رسمی کشور روز خبرنگار نام گرفته است روزی که در عین گرامیداشت خدمات فعالان این عرصه، فرصتی است برای مرور رسالت‌هایی که خبرنگار بر عهده دارد ازجمله این رسالت‌ها به ویژه در جامعه منتظر، ‌امیدآفرینی و انگیزهبخشی است که خبرنگاران می‌توانند با قلم خود آن را ایفا و جامعه را دغدغه‌مند و مطالبه‌گر برای ظهور امام زمان(عج) کنند. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در گفتگو با دو تن از کارشناسان به ابعاد این رسالت پرداخته‌ایم که در ادامه مرور می‌شود:

راهبرد قرآن برای خبرنگاری

نقشی که خبرنگاران در جامعه منتظر دارند/قلمی که باید در خدمت امیدآفرینی و زمینه‌سازی ظهور باشد

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» درباره نقشی که خبرنگاران می‌توانند در جامعه منتظر و به سوی ظهور ایفا کنند، اظهار کرد: آیه ۳۹ سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ (این سنّت خداست در حق) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند» باید نقشه راه کسانی باشد که در عرصه خبر و رسانه و تبلیغ فعالیت دارند.

معاون تبلیغ و اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه دو کلیدواژه شجاعت و صداقت با خبرنگاری قرین و همراه است، گفت: یعنی خبرنگار باید در کنار جریان‌سازی، واقعیات را بیان کند و این نیازمند شجاعت و صداقت و قدرت تحلیل است تا بتواند رسالت خود را بر اساس مبانی و ارزش‌های دینی انجام دهد. لذا خبرنگار باید در کنار عشق و علاقه قلبی، آموزش‌های لازم را هم ببیند.

خبرنگار تراز جامعه منتظر مقابل سانسور‌ها سکوت نمی‌کند

وی با اشاره به استفاده گسترده دشمنان از سلاح رسانه در جنگ شناختی و ترکیبی علیه ما و اعتقادات و باورهای‌مان، تصریح کرد: اما در مقابل پیادهروی اربعین حسینی که عظیم‌ترین اجتماع بشری و مانور بزرگ شیعیان است کاملاً رویکرد سکوت و سانسور در پیش می‌گیرند؛ اینجا است که ضرورت دارد خبرنگاران جامعه منتظر ورود و جریان‌سازی کنند.

حجت الاسلام نصوری درباره الزامات خبرنگاری و خبرنویسی در حوزه مهدویت، بیان کرد: خبرنگاری که می‌خواهد در این عرصه فعالیت کند باید به مبانی و اولیّات مهدویت آشنایی و قدرت تشخیص جریان‌های درست و نادرست در این عرصه را داشته باشد، بر اساس مهدویت اصیل خبر تولید و منتشر کند و سراغ افرادی برود که در عرصه مهدویت جریان ساز هستند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) اضافه کرد: بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند یکی از اسناد بالادستی برای خبرنگاری در حوزه مهدویت باشد، تا طوری در این فضا ورود و فعالیت شود که افراد را دغدغه‌مند امر فرج و فعال در عرصه زمینه‌سازی ظهور کند. خبرنگار حوزه مهدویت باید از دستگاه‌های علمی پژوهشی و حتی اجرایی نسبت به کار‌هایی که باید برای زمینه‌سازی امر فرج انجام دهند، مطالبه‌گری کند.

حجت الاسلام نصوری تأکید کرد: خبرنگار این حوزه مقدس باید ‌امین مطالب و آموزه‌های مهدوی و اعتقادی باشد و اگر خطر، آسیب و تهدیدی را متوجه این اعتقادات دید در احصاء و ارائه راهکار‌های مقابله با انحرافات و راهبرد مقابله با آن‌ها فعال و اثرگذار باشد.

جلوه‌های محبت امام زمان(عج) مخابره شود

وی اضافه کرد: برای مثال جریان رسانه‌ای در غرب می‌کوشد چهره‌ای خونریز و خشن از منجی شیعی ارائه کند در مواجهه با این خباثت‌ها، خبرنگار تراز جامعه منتظر باید جلوه‌های مهر و محبت امام زمان(عج) را نشان دهد.

حجت الاسلام نصوری در پایان درباره نقشی که خبرنگار می‌تواند در‌ امیدآفرینی در جامعه منتظر ایفا کند، خاطرنشان کرد: قلم خبرنگار ظرفیت ایجاد ‌امید در جامعه منتظر را دارد؛ خبرنگار در دو بُعد مصون‌سازی ‌ایمانِ جامعه منتظر و نیز‌ امیدآفرینی نقشی مهم می‌تواند ایفا کند به ویژه با معرفی جلوه‌های زیبای عصر ظهور و دولت موعود.

قلم خبرنگار مهدوی ‌امیدآفرین است

نقشی که خبرنگاران در جامعه منتظر دارند/قلمی که باید در خدمت امیدآفرینی و زمینه‌سازی ظهور باشد

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «حسین رضایی‌قمی» نیز درباره نقشی که خبرنگار در جامعه منتظر باید ایفا کند، بیان کرد: اصولاً خبرنگاری باعث مانایی اتفاقات در طول تاریخ شده است از این منظر راویان حدیث خبرنگاران دوران خود بوده‌اند چنان که حمید بن مسلم خبرنگار صحرای کربلای است و وقایع کربلای معلی را از زبان وی شنیده‌ایم همچنین است دیگر اتفاقاتی که در عرصه‌های مختلف رخ داده‌اند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اساساً واژه مهدویت با ‌امید قرین و همراه است، گفت: چنان که در اوج گرفتاری‌ها و ابتلائات بشر بارقه ‌امید را در قلب انسان ایجاد می‌کند از این رو، اگر خبرنگار هم قلم را در خدمت ‌امیدآفرینی بگیرد، به مهدویت کمک کرده است. اگرچه اتفاقات بد و ناگوار هم رخ می‌دهد و نگاه ژورنالیستی بشدت حاکم است و‌ امید در فضای خبر کاهش یافته و مردم در تعاملات روزمره هم بیشتر اخبار بد را برای هم بازگو می‌کنند.

وی تأکید کرد: اما خبرنگار تراز جامعه منتظر قلمش را بر مدار ‌امیدآفرینی تنظیم می‌کند و اخبار خوب و در راستای دولت کریمه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را نشر می‌دهد اخباری که بارقه‌های ‌امید را ایجاد می‌کند؛ اخباری همچون ردش گرایش‌ها به اسلام، افزایش ظلم‌ستیزی و بیداری و آزادی‌خواهی انسان‌ها.

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه معمولاً قشر متدین و انقلابی در ارائه مباحث و توفیقات دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار با دولت‌مردان تأکید کردند این ارائه منافاتی با اخلاص ندارد. اگر خبرنگار قلم خود را با‌ امیدآفرینی و ایجاد انگیزه و نشاط در جامعه منتظر گره بزند می‌تواند در گام دوم انقلاب با افق تمدن‌سازیِ منتهی به ظهور امام زمان(عج) نقش‌آفرین باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی