نور رهاورد حلال و ظلمت، عقوبت حرام برای قلب است


نور رهاورد حلال و ظلمت، عقوبت حرام برای قلب است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: حلال در باطن و قلب انسان، نور و حرام ظلمت و تاریکی ایجاد می کند؛ نوری که به واسطه حلال در قلب ایجاد می شود انسان را به سوی بندگی خدا و خدمت به خلق سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری دهه سوم محرم که در مهدیه شهرستان سیرجان برگزار شد، گفت: یکی از مسائل بسیار مهم و ریشه داری که در کتاب خدا قرآن مجید، روایات معتبر پیامبر اسلام(ص)، اهل بیت(ع) و در دعاها و روایات صدیقه کبری حضرت زهرا(س) مطرح شده است بحث حلال و حرام مالی است که از زمان بسته شدن نطفه، انسان تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

وی افزود: جهت تامین حلال و فرار از حرام پشتوانه های بسیار مهمی برای هر مرد و زن وجود دارد تاجایی که در دنیا و آخرت با آلوده شدن انسان به حرام هیچ بهانه و عذری برای او وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه حلال در باطن و قلب انسان، نور و حرام ظلمت و تاریکی ایجاد می کند؛ عنوان کرد: نوری که به واسطه حلال در قلب ایجاد می شود انسان را به سوی بندگی خدا و خدمت به خلق سوق می دهد حرام انسان را از این دو بازمی دارد و زمینه انجام گناهان کبیره را برای او فراهم می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درباره این نور و تاریکی صرفا خبردهی و آگاه بخشی نداریم بلکه در تاریخ نشان داده شده است که حلال خورها شوق خدمت به خلق داشتند و حرام خورها برعکس بودند. اظهار کرد: حرام خور معنویت قلب خود را از دست می دهد و نسبت به خانواده و مردم خود بی رحم می شود.

وی با استناد به آیه ای از قرآن کریم بیان کرد: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید ای حبیب من آیا ندانستی وضع کسانی که نعمت های من را تغییر دادند از پاکی به آلودگی، از حلال به حرام، از درستی به نادرستی، دزدی، کم فروشی، خوردن مال یتیم و خوردن ارث برادران، خواهران و مادر پرداختند و با حرام خوری وارد آتش دوزخ شدند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: شما حتماً در قرآن دیدید یا در این مجالس شنیدید که پروردگار عالم به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر از سران مکه که اهل شرک، کفر و بت پرستی هستند بپرسی این آسمان‌ها و زمین را چه کسی آفریده است قاطعانه و بدون شک و تردید پاسخ می‌دهند، آسمان‌ها و زمین را وجودی به نام الله ساخته است؛ آنها خدا را می‌شناختند و به او اعتقاد داشتند اما نسبت به نعمت‌های او کمال ناسپاسی را داشتند یعنی از نعمت‌های خدا استفاده می کردند و از قدرتی که می‌گرفتند به معصیت، ظلم، ستم، آدم کشی، غارتگری و زنده به گور کردن دختران می‌پرداختند. در واقع آنها نعمت‌های پاک الهی را تقدیم به حرام می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: وجود مبارک امام حسین(ع) زمان نزدیک شدن به شهادت خود در سخنانی برای لشکر کفر فرمودند علت اینکه در این سرزمین آمدید ۷۱ نفر از بهترین اصحاب مرا کشتید و قطعه قطعه کردید و امروز می‌خواهید مرا بکشید پنج چیز است که یکی از آن پنج علت حرام خوری است.

وی با بیان اینکه حرام خوری ضرر دارد، ابراز کرد: حرام خور با فشار حرامی که خورده به هر گناهی دست می‌زند و هر معصیتی را مرتکب می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید افراد حرام خور حقایق و مسائل الهی را تکذیب می‌کنند در حالی که هیچ دلیلی برای اثبات این رد ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه برای اثبات قیامت در قرآن بیش از هزار آیه وجود دارد. عنوان کرد: هر سال در جلوی چشم مردم خداوند زمین مرده را زنده می‌کند. کسانی که پرورش کرم ابریشم دارند خوب می‌دانند که چگونه مردگان زنده می‌شوند، در این عالم میلیون‌ها دلیل طبیعی برای اثبات قیامت وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه افزود: تمام انبیا قیامت را برای مردم بیان کردند، این همه دلیل طبیعی و شرعی برای اثبات قیامت وجود دارد ولی حرام خور وجود قیامت را تکذیب می‌کند. اهل بیت(ع) می‌فرمایند حرام‌خوری انسان را به نقطه‌ تکذیب و انکار می‌رساند. این خبر پروردگار است که گروه حرام خورها تمام حقایق عالم را منکر می‌شوند در حالی که هیچ دلیل علمی، فلسفی و اخلاقی برای آن ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید هر کس از یهود، مسیحیت و بت پرست بر تو وارد می‌شود او را بپذیر و با آنها صحبت کن تا هدایت شوند، از آنها بخواهید که برای درستی دین تحریف شده خود دلیل بیاورند، هنوز هیچ کدام از آنها برای اثبات دین خود دلیلی ندارند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم