کشف یک قرآن قدیمی 500 ساله در جنوب اسپانیا


کشف یک قرآن قدیمی 500 ساله در جنوب اسپانیا

یک نسخه از قرآن کریم مربوط به ۵۰۰ سال قبل در مالاگا جنوب اسپانیا کشف شد. این قرآن کریم یکی از دو نسخه قدیمی کشف شده در اسپانیا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الخبر، سه نسخه خطی، دو کتاب و یک نسخه از قرآن مربوط به قرن سیزدهم پس از میلاد، در بین دیوارهای خانه یک فقیه اندلسی به نام «محمد الجیار» از مالاگا در جنوب اسپانیا مخفی شده بود، کشف شد.وی علاوه بر فقه در زمینه ریاضیات، شعر و نجوم نیز عالم بوده است.

چند روز پیش، رسانه های اسپانیایی گزارش دادند: این نسخ خطی مدت 500 سال پنهان در این خانه پنهان بوده است و در 28 ژوئن 2003 در جریان بازسازی پیدا شده و خبر آن هم اکنون منتشر شده است.

الجیار، فقیه، کارشناس قضایی و مبلغ شهر الکوثر واقع در منطقه مالگا اندلس آن دوره بوده و در سال ۱۴۹۰ به این شهر وارد شد. در آثار او، مسائل فقهی و تاریخی و وضعیت آن روز اندلس و سقوط غرناطه و پایان کار حاکمان مسلمان در اسپانیا آمده است.

در وصف حال او آمده است: در سال ۱۵۰۰ میلادی حاکمان مسیحی به او گفتند یا باید مسیحی شود و یا اندلس را ترک کند. وی دومین راه را انتخاب کرد و قبل از ترک اندلس، مصحف و دو نسخه از آثار خود را میان دیوار خانه پنهان کرد و تا به امروز کسی از آن خبر نداشت تا اینکه کشف شد.

ماگدالنا سانتیاگو، صاحب منزل گفت: بسیار غافلگیرکننده بود. هیچ کس انتظار نداشت چنین اتفاقی بیفتد. جایی که فقیه محمد الجیار این دست نوشته ها را پنهان کرده بود، کشف شد.

ماریا ایزابل کالرو، شرق شناس و استاد بازنشسته دانشگاه که بیشتر وقت خود را صرف مطالعه نسخه های اصلی در دانشگاه مالاگا می کرده است، گفت: این قرآن کریم یکی از دو نسخه قدیمی کشف شده در اسپانیا است.

وی افزود: پس از مرمت دقیق این نسخه ها، در کاغذ منبت کاری شده، آنها در آرشیو تاریخی استانی مالاگا که توسط دولت منطقه اداره می شود، نگهداری می شوند.

گفتنی است، هزاران کتاب و نسخه خطی از آن زمان برای قرن‌ ها در نقاط مختلف اندلس پنهان بوده است، اما این قرآن یکی از دو کتاب قدیمی کشف ‌شده در اسپانیا است.

پایان پیام/43

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟