آلت تناسلی مردانه بوی بدی دارد؟


برخی از بوهای آلت تناسلی می تواند نشانه ای از یک مشکل مرتبط با سلامتی باشد و لازم است توسط پزشک بررسی شود.

آلت تناسلی مردانه بوی بدی دارد؟شفا آنلاین>سلامت جنسی>این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زندگی خود متوجه تغییر بوی بدن خود شده باشید. طبیعی است که بدن انسان بوهای خاصی تولید کند چرا که با باکتری ها، غدد و مواد شیمیایی و موارد دیگر که به طور قطع بو ایجاد می کند در ارتباط است. اما در مورد اندام تناسلی چطور؟ آلت تناسلی چه بویی باید داشته باشد؟

به گزارش شفا آنلاین: مایک بول، پزشک MPH و مدیر محتوای پزشکی گفت: «بخش‌های خاصی از بدن که پوشیده از پوست هستند، در حالت طبیعی بویی ندارند. به عنوان مثال، اگر همین الان ساعد خود را بو کنید، احتمالا بویی ندارد که بتوانید آن را تشخیص دهید، مگر اینکه اخیراً از صابون، ادکلن یا عطر استفاده کرده باشید.»

همین امر در مورد آلت تناسلی نیز صدق می کند؛ حداقل، آلت تناسلی که بعد از دوش گرفتن به خوبی تمیز شده باشد. همچنین در برخی از دوران زندگی، چند دلیل وجود دارد که می تواند باعث شود آلت تناسلی در طول روز بوی خاص و غیر طبیعی بدهد.

بوی عرق

اولین دلیل احتمالی، غدد عرق هستند. دکتر بول توضیح داد: «بیشتر بدن پوشیده از غدد عرق به نام غدد اکرین است که آب و نمک ترشح می کنند و برای خنک کردن بدن مفید هستند. اما نوع دیگری از غدد عرق به نام غده آپوکرین وجود دارد که بزرگتر هستند و ترکیبات اضافی مانند پروتئین و چربی ترشح می کنند و تا حد زیادی مسئول بوی بدن هستند.»

به گفته موسسه ملی سرطان، غدد آپوکرین فقط در قسمت‌های خاصی از بدن مانند زیر بغل و کشاله ران یافت می‌شوند. دکتر بول گفت: «به همین دلیل، آلت تناسلی پس از یک روز طولانی عرق کردن، ممکن است بیشتر بوی عرق بدهد تا ساعد شما.»

عدم وجود تهویه

یکی دیگر از دلایلی که آلت تناسلی ممکن است بوی بدی بدهد این است که بیشتر روز را در چه نوع محیط و لباسی می گذراند. دکتر بول گفت: «آلت تناسلی شما بیشتر زمان را در لباس زیر است و بیشتر در شلوار محدود می شود، و احتمالاً آنقدرها حرکت نمی کند. هوای تازه کمتری در این ناحیه وجود دارد و همچنین از بین رفتن عرق و سلول‌های مرده پوست سخت‌تر می شود؛ همه اینها اساساً روی آلت تناسلی تاثیر گذاشته و آن را تحت فشار قرار می‌دهند.»

اگر در مورد آن فکر کنید، این شبیه وضعیتی است که ما برای پاهای خود ایجاد می کنیم، آنها را در تمام روز در جوراب و کفش محبوس نگه می داریم و در آخر روز نیز بوی بد دادن پاها معمول است. برای رفع بوی اندام تناسلی، سعی کنید از لباس های زیر پنبه ای یا نخی نرم استفاده کنید و حتماً پس از پوشیدن لباس زیر خود را بشویید.

بهداشت ضعیف آلت تناسلی مرد

اگر لباس زیر تمیز نباشد و مقداری ادرار باقیمانده نیز در لباس زیر باشد، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود.

مشکلات سلامتی که باعث بو می شوند

اگر آلت تناسلی در پایان روز کمی بوی عرق می دهد، احتمالاً دلیلی برای نگرانی نیست. صابون زدن در حمام و رعایت بهداشت در پایان یک روز شلوغ، کمک می کند تا از شر این بوی مزاحم خلاص شوید؛ زیرا صابون باکتری ها را از بدن شما پاک می کند.

اما اگر آلت تناسلی بوی بدی دارد، یا نمی توان آن را به سادگی شست، این ممکن است نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

عفونت مقاربتی (STIs)

اگر آلت تناسلی شما ترشح دارد و بو می دهد، ممکن است یک عفونت مقاربتی (STI) داشته باشید. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، یکی از علائم تبخال می تواند شامل ترشحات بدبو از دستگاه تناسلی باشد. اگرچه، اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

دکتر بول گفت: «توضیحات مربوط به بو دقیقاً از قارچ گرفته تا آمونیاک متفاوت است. اما به طور کلی، داشتن هر نوع ترشح از آلت تناسلی باید شما را به مراجعه به یک پزشک ترغیب کند.»

چند بیماری مقاربتی وجود دارد که باعث ترشح غیر طبیعی از آلت تناسلی می شود. کلامیدیا یکی از آنهاست؛ علاوه بر این، سوزاک می تواند باعث ترشح سبز، سفید یا زرد رنگ از آلت تناسلی شود.

بالانیت

بر اساس مقاله ای که در مجله Investigative and Clinical Urology منتشر شد، یکی دیگر از دلایل احتمالی بدبو شدن آلت تناسلی، تجمع اسمگما (ماده ای شبیه پنیر متشکل از روغن های ترشح شده به طور طبیعی، سلول های مرده پوست و رطوبتی که در زیر پوست ختنه گاه جمع می شود) است.

دکتر بول گفت:« اسمگما در افرادی که ختنه نشده اند شایع تر است، زیرا ممکن است زیر پوست ختنه گاه گیر کند.» دکتر بول توصیه کرد که آلت تناسلی را با احتیاط شستشو دهید و در صورت وجود اسمگما، آن را پاک کنید.

اگر آلت تناسلی به اندازه کافی تمیز نشده باشد، یا اگر اسمگما باقی مانده باشد، می توانید به وضعیتی به نام بالانیت مبتلا شوید که التهاب سر آلت تناسلی است. دکتر بول افزود: «بالانیت می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و همچنین ممکن است باعث بوی بد آلت تناسلی شود.» بالانیت همچنین می تواند ناشی از عفونت، اغلب قارچی، گاهی اوقات باکتریایی، صابون های قوی، دیابت کنترل نشده یا بیماری های دیگر باشد.

درمان بالانیت بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد اما می تواند شامل دریافت آنتی بیوتیک، کرم استروئیدی یا کرم ضد قارچ باشد. در موارد شدید پزشک ممکن است ختنه را به قرد توصیه کند.

گانگرن فورنیه

به گفته سازمان ملی اختلالات نادر (NORD) این شکل نادر از قانقاریا شامل عفونت کیسه بیضه، آلت تناسلی یا پرینه است؛ این عفونت باعث می شود بافت این اندام ها بمیرد و می تواند منجر به بوی بد آلت تناسلی شود.

به طور معمول، قانقاریای فورنیه ثانویه می تواند باعث سایر عفونت ها، تروما، جراحی یا عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) شود.

سمن چه بویی باید داشته باشد؟

پس منی چطور؟ بو در اینجا کمی متفاوت است. از آنجا که منی یک مایع بدن است، بوی خاصی دارد.

دکتر بول گفت: «منی در مقیاس pH کمی قلیایی است و بسیاری از مردم منی را با بویی شبیه سفید کننده یا آمونیاک توصیف می کنند که هر دو مواد نیز قلیایی هستند.»

بنابراین، در حالی که طبیعی است که مایع منی دارای بو باشد، تغییر در رایحه آن می تواند سرنخی برای یک مشکل سلامتی باشد.

اگر مجرای ادرار،لوله ای که ادرار و منی از آن عبور می کند، با ترشحات ناشی از عفونت هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک پر شود، این ترشحات می تواند با مایع منی مخلوط شود و به آن بو و احتمالاً رنگ متفاوتی نیز بدهد.

شاید شنیده باشید که خوردن برخی غذاها می تواند بوی منی را تغییر دهد. در حالی که این فرضیه توسط علم تایید نشده است، اما قطعاً ممکن است برخی از مواد غذایی بر بوی مایع منی تأثیر بگذارند.

یک بررسی سریع

دلیل بوی بد آلت تناسلی شما می تواند به دلیل تعریق، کمبود تهویه و لباس زیر نامناسب، بهداشت نامناسب، STI یا تجمع اسمگما باشد. رعایت بهداشت و استفاده از صابون برای خلاص شدن از شر هر گونه باکتری که می تواند باعث ایجاد بو شود، مهم است.

اگر بوی بد آلت تناسلی بعد از شست و شو همچنان ادامه پیدا کرد، لازم است با یک پزشک تماس بگیرید تا دریابید که آیا مشکل سلامتی زمینه ای دارید یا خیر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شیمیل ها چه افرادی هستند؟