با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید


با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

برای داشتن خانه‌ای همیشه مرتب، فقط کافی است چند نکته ساده و معمول را رعایت کنید تا شاهد معجزه‌ای شگفت‌انگیز در...

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

برای داشتن خانه‌ای همیشه مرتب، فقط کافی است چند نکته ساده و معمول را رعایت کنید تا شاهد معجزه‌ای شگفت‌انگیز در خانه‌تان باشید. لطفا این ۱۰ نکته کاربردی را به خاطر بسپارید.

بسیاری از خانم‌ها به رغم تلاش مداوم برای نظافت و مرتب کردن منزل، همواره با معضل بهم ریختگی خانه مواجه هستند و همین که زنگ منزلشان به صدا درمی آید، از اینکه مهمانی سرزده پشت درب باشد، دچار دستپاچگی می‌شوند، اما اگر می‌خواهید خانه‌ای همیشه مرتب داشته و از کلافگی ناشی از بی‌نظمی رهایی پیدا کنید، این چند اصل بسیار ساده که ممکن است به راحتی از آن غافل شوید را به خاطر بسپارید.

نظم را از اتاق خواب آغاز کنید

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

هر روز صبح به عنوان اولین قدم، مرتب کردن خانه را از تخت خوابتان شروع کنید؛ یعنی قبل از خروج از اتاق، چند دقیقه برای مرتب کردن رو تختی و ملحفه‌ها وقت بگذارید و این کار را به ساعات بعد موکول نکنید، چون قطعا در طول روز کارهای دیگر در اولویت قرار می‌گیرند و دیگر اتاق خوابی منظم نخواهید داشت.

نگذارید ظرفی در سینک بماند

هیچ وقت شستن ظروف کثیف حتی به اندازه یک لیوان و بشقاب را به تاخیر نیندازید. اگر هربار که تکه‌ای ظرف در سینک ظرفشویی می‌بینید، بلافاصله آن را بشویید، در انتهای روز با تلنباری از ظروف نشسته و ظاهر نامرتب آشپزخانه مواجه نمی‌شوید و دیگر مجبور نیستید زمانی طولانی پای ظرفشویی بایستید.

تمیز کردن گاز را به تاخیر نیندازید

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

بعد از هربار پخت و پز، بیخیال لکه‌های کوچک روی گاز نشوید و همان موقع گاز را تمیز و از تجمع لکه‌ها جلوگیری کنید، زیرا در غیر این‌صورت با لکه‌ها و چربی‌هایی مقاوم رو به رو خواهید شد که هم زحمتتان را بیشتر می‌کنند و هم منظره بدی به آشپزخانه‌تان می‌دهند.

لکه‌ها را در لحظه محو کنید

قانون تمیز کردن آنی لکه‌ها نه تنها در مورد گاز، بلکه درمورد همه لکه‌های روی دیوار، شیشه و اشیای مختلف صدق می‌کند، بنابراین تمیزکردن لکه‌ها را به بعد موکول نکرده و در لحظه نسبت به تمیزی آن‌ها اقدام کنید تا همیشه خانه‌ای با ظاهر آراسته داشته باشید.

جارو دستی پلاستیکی را پای کار بیاورید

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

آشغال‌ها و خرده ریزهای روی فرش به طرز عجیبی باعث بهم ریختگی خانه می‌شوند، بنابراین مجبور به استفاده مدام از جارو هستید. البته منظورمان جاروبرقی نیست، بلکه می‌توانید روزی یکی، دوبار از جارو دستی‌های کوچک پلاستیکی کمک بگیرید تا هیچ خرده ریزی روی فرش‌هایتان نماند. این کار نه تنها به تمیزی و مرتب بودن بیشتر خانه کمک می‌کند، بلکه در صرفه جویی برق نیز بسیار موثر است.

دکوری‌های اضافه را کنار بگذارید

بهتر است دور استفاده بیش از حد از دکوری‌ها را خط بکشید، زیرا این دکوری‌ها هرچقدر هم که زیبا باشند، تعدادشان در دکوراسیون، نتیجه عکس می‌دهد و فقط منجر به شلوغی خانه می‌شود. ضمن آنکه خاک گرفتنشان نیز می‌تواند خانه را کثیف و نامنظم نشان دهد.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های جادویی برای خوشبو کردن کمد لباس

وسیله‌های خراب را به حال خود رها نکنید

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

اگر وسیله خرابی در خانه دارید، بلافاصله نسبت به تعمیر آن اقدام کنید تا خانه‌تان به هم ریخته و نامرتب به نظر نرسد. مثلا یک صندلی پایه شکسته، میزی که تکه‌ای از رنگ آن پریده، کشویی که خراب شده و حتی ساعت دیواری به خواب رفته، همه و همه می‌تواند به خانه شما ظاهری آشفته بدهد.

نگذارید وسیله‌ها روی هم تلنبار شوند

هر وقت می‌بیند وسیله‌ای سرجایش نیست، همان موقع آن را سرجایش بگذارید و به این امید که حالا بعدا خانه را مرتب می‌کنید، دلخوش نباشید، زیرا با این تفکر و رها کردن وسایل در لحظه، کم کم شاهد تجمع بیشتر و بیشتر وسایل در فضای خانه خواهید بود، یعنی هم بهم ریختگی و هم کار بیشتر در تایم بعدی!

ساعات خاص نظافت درنظر بگیرید

با این ترفندها صاحب یک خانه همیشه مرتب شوید

اگر خانه‌ای همیشه مرتب می‌خواهید، ساعات خاص نظافت تعریف کنید. مثلا قبل از بیرون رفتن از خانه و همچنین قبل از خواب، چنددقیقه‌ای با مشارکت اعضای خانواده برای مرتب کردن خانه وقت بگذارید. مطمئن باشید که با این روش، همیشه خانه‌ای مرتب خواهید داشت و ناخودآگاه نظم را در وجود فرزندانتان نهادینه خواهید کرد.

اعضای خانواده را به نظم عادت دهید

به عنوان نکته پایانی به خاطر داشته باشید که مرتب نگه داشتن و جلوگیری از بهم ریختگی خانه، همیشه هم به تنهایی ممکن نیست، بنابراین باید اعضای خانواده خصوصا فرزندانتان را کاملا توجیح کنید تا هر چیزی که برمی‌دارند را به درستی سرجای خود بگذارند و به این قاعده عادت کنند؛ آنوقت است که خواهید دید چه تحولی در منزلتان اتفاق می‌افتد.

راهکارهای پیشنهادی برای داشتن خانه‌ای همیشه مرتب را با هم مرور کردیم اما فراموش نکنید که افراط و و تفریط در هیچ کاری توصیه نمی‌شود و حتی خداوند هم در آیه ۱۴۳ سوره بقره نسبت به افراط و تفریط هشدار داده است، بنابراین حواستان را جمع کنید و اجازه ندهید بی‌نظمی‌های احتمالی و یا وسواس بیش از حد، از شما فردی نامتعادل بسازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!