اربعین را روایت نکنیم دیگران واژگونه روایتش می‌کنند


اربعین را روایت نکنیم دیگران واژگونه روایتش می‌کنند

در ایران خودمان هم نمونه‌های این نگاه را دیده‌ایم؛ کسانی که توئیت می‌زنند زائران فقط به خاطر غذای نذری به اربعین می‌روند، یا جمله‌ها قشنگ و اداهای روشنفکری که حقیقت هنوز تنهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب رو به راه شامل روایت‌های کوتاه از عاشقانه دنباله دار نوشته فاطمه سادات مظلومی عصر دیروز سه شنبه ۲۱ شهریور در سالن مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات برگزار شد.

بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری در این‌مراسم گفت: امروز از جنگ روایت‌ها صحبت می‌شود و ما فکر می‌کنیم جنگ روایت‌ها یک پدیده مدرن است. اما عاشورا هم همین است و در آن دو روایت وجود دارد، یکی روایت بنی امیه و یکی روایت امام. اگر بنی‌امیه می‌توانست روایت خودش را تثبیت کند دیگر نامی از امام حسین نمی‌ماند. اما امام سجاد و حضرت زینب آن روایت دیگر را ارائه کردند که در طول تاریخ به شکل روضه، نگارگری، خوشنویسی، تعزیه و مرثیه به ما رسیده است و از همه اینها به اربعین. امروز هم همان دو نگاه برای تحریف و سربلند کردن این ماجرا وجود دارد.

وی افزود: یک نگاه این است که درباره اربعین چیزی نگویی و اگر می‌گویی تحریفش کنی چون باعث می‌شود نظر اهل عالم به امام حسین جلب شود و به سمتش برود. به همین دلیل صاحبان این نگاه تلاش می‌کنند حقیقت را وارونه کنند، در ایران خودمان هم نمونه‌های این نگاه را دیده‌ایم؛ کسانی که در توئیتر توئیت می‌زنند که زائران فقط به خاطر غذای نذری و مجانی به اربعین می‌روند، یا جمله‌ها قشنگ و ادا و اطوارهای روشنفکری که «حقیقت با وجود این‌همه شلوغی‌ها هنوز تنهاست.»

مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری در ادامه گفت: اگر ما روایت نکنیم، چه کسی روایت کند؟ اگر ننویسیم کسان دیگری می‌نویسند و تصویر واژگون ارائه می‌کنند البته مشیت و اراده الهی این است که اربعین بماند و باابهت باشد اما ما هم دوانتخاب داریم که یکی از دو نگاه را برگزینیم. کتاب رو به راه یکی از روایت‌های این ماجراست، همان طور که آقای عسگری گفتند نقدهایی به آن وارد است اما امروز در نقطه شروع قرار داریم و اگر نیاییم و ننویسیم چیزی وجود نخواهد داشت که درباره اش حرف بزنیم بنابراین اینکه خانم مظلومی یک مسیر را شروع کرده خیلی باارزش است.

دانشگر گفت: دیگر در شرایط فعلی باید از لایحه‌های توصیفی اربعین عبور کنیم و به لایه‌های زیرین و عمقی برسیم. بله بارهای اول که به این سفر می‌رویم از دیدن ایثار و مهمان نوازی عراقی‌ها و موکب داران هیجان زده می‌شویم و در نوشتن‌های اول مان طبیعی است که به بیرون ماجرا بپردازیم اما دیگر باید به نسبت اتفاقات از جمله حوادثی چون عاشورا و آخر الزمان بپردازیم و نسبت‌شان را پیدا کنیم؛ شبیه کاری که سیدمرتضی آوینی در روایت فتح می‌کرد که جبهه را به عاشورا وصل می‌کرد. حالا در اربعین اتفاقات بیشتری نسبت به روزگار دفاع مقدس داریم که این ویژگی را دارد و می‌توانیم آنها را به عاشورا و آخرالزمان وصل کنیم. بیاییم درباره یک مفهوم جستار بنویسیم. نکته مهم این است که امروز که دشمنان صحبت از زن، زندگی، آزادی می‌کنند اعلام کنیم میدان حضور زن استادیوم فوتبال نیست بلکه اتفاق بزرگی چون اربعین است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی