بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید


بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

هر انسانی سزاوار زندگی در یک محیط تمیز و پاکیزه است. خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی ما ایرانی ها برای استقبال از عید نوروز است. اما آیا خانه تکانی فقط به اینجا ختم می شود؟ با تمام شدن تابستان و خنک شدن هوا بیشتر...

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

هر انسانی سزاوار زندگی در یک محیط تمیز و پاکیزه است. خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی ما ایرانی ها برای استقبال از عید نوروز است. اما آیا خانه تکانی فقط به اینجا ختم می شود؟ با تمام شدن تابستان و خنک شدن هوا بیشتر مردم تمایل دارند ساعات بیشتری را در منزل سپری کنند و با پخت غذاهای خانگی، بازی، تماشای تلویزیون و ... در خانه وقت بگذرانند. خانه تکانی پاییزی فرصت مناسبی برای زدودن آلودگی ها و گرد و غبارهای ناشی از باز بودن پنجره ها و روشن بودن دائم کولر در تابستان است. در ادامه با آموزش نکات خانه تکانی پاییزی همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای مراقبت از پوست در ایام خانه تکانی

1- پنجره ها را تمیز کنید

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

اگر مدتی است که پنجره‌های خود را تمیز نکرده‌اید، با بارش اولین باران پاییزی متوجه گردو غبارها و آلودگی های آن خواهید شد. شیشه به سادگی غبار و لکه را نشان می‌دهد، از این رو توصیه می شود برای تمیز کردن پنجره ها از دستمال کاغذی یا دستمال های پرزدار استفاده نکنید. روزنامه باطله و پارچه های نخی بدون پرز بهترین گزینه برای تمیز کردن شیشه هستند. بهترین پاک‌کننده برای تمیز کردن شیشه، محلول های شیشه پاک کن هستند. در صورتی که می خواهید از ترکیبات طبیعی برای این کار استفاده کنید، می توانید از مقداری سرکه سفید کمک بگیرید. به طوری که مقداری آب ولرم و سرکه را درون یک بطری اسپری ریخته و آن را به شیشه اسپری کنید. سپس با استفاده از روزنامه باطله یا پارچه نخی شیشه را بخوبی تمیز کنید.

2- کمدها را مرتب کنید

شلوغی خانه، فقط پر کردن سطل زباله با کالاهای بی استفاده نیست. وجود لوازم بلا استفاده در ویترین و کمد که فقط خاک را به خود جذب می کنند، نیز می تواند نوعی شلوغی باشد. از نظافت پاییزی برای از کم کردن شلوغی منزل استفاده کنید. لوازم بلااستفاده را از کمد و قفسه ها جمع کنید و آنها را به همراه لباس های تابستانی درون کمد یدکی قرار دهید. می توانید لوازم بلااستفاده را به خیریه نیز اهدا کنید.

3- زیر و پشت مبلمان را تمیز کنید

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

اغلب ما در هنگام جارو برقی کشیدن، فقط روی مبلمان را تمیز می کنید و به تمیز کردن زیر و پشت مبلمان، کمد و بوفه توجهی نداریم. تمیز کردن این قسمت ها در هنگام خانه تکانی ضروری است. این کار به از بین بردن انواع گرد و غبار، آلودگی ها، زباله ها و مواد حساسیت زا که مدت هاست در پشت لوازم جا خوش کرده اند، کمک می کند.

4- تار عنکبوت ها را از بین ببرید

در فصل پاییز بیشتر عنکبوت ها را می بینیم. جالب است بدانید این دوران که ممکن است برای ما رعب آور باشد، برای عنکبوت‌ها دوران هیجان‌انگیزی است، چون آن‌ها در جستجوی عشق خود هستند! ساده ترین راه برای از بین بردن تار عنکبوت استفاده از جارو شارژی یا جارو برقی است.

5- تمیز کردن یخچال و فریزر

اگر مدت زیادی است که یخچال و فریزر خود را تمیز نکرده اید، شروع پاییز زمان مناسبی برای این کار است. حفظ اصول بهداشتی در آشپزخانه اهمیت به سزایی در پیشگیری از بیماری ها دارد. یخچال یکی از مهم ترین بخش های آشپزخانه است که با گذشت زمان ممکن است باکتری ها و مواد آلوده در آن تجمع پیدا کننده و منجر به بیماری ما شوند.

6- تشک، پرده و مبلمان را تمیز کنید

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

شستشوی ملحفه رختخواب به صورت هفتگی به تمیز نگه داشتن آن کمک شایانی می کند. اما ممکن است با گذر زمان بر روی خود تشک نیز آلودگی هایی ایجاد شود که نیاز به تمیز کردن داشته باشد. یکی از بهترین راه‌های تمیز کردن تشک استفاده از بخارشوی است. تمیز کردن سطوح با استفاده از بخار 99 درصد میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. این بخار همچنین به از بین بردن ساس ها و موجودات ریزی که ممکن است به تشک شما نفوذ کرده باشند، کمک می کند. علاوه بر تشک، توصیه می شود برای تمیز کردن مبلمان و پرده ها نیز از بخارشوی استفاده کنید. البته می توانید پرده ها را به راحتی با استفاده از ماشین لباسشویی کاملا تمیز کنید.

7- لکه های فرش را پاک کنید

اگر لکه ای بر روی فرش مشاهده می کنید، با استفاده از شامپو فرش آنها را لکه زدایی کنید. بسته به نوع لکه می توان از مواد دیگری مانند هیدروژن پراکسید، محلول سرکه سفید و آب، محلول آب جوش و جوش شیرین، محلول آب و نمک، سدیم کربنات و محلول آب و آمونیاک نیز برای از بین بردن آنها استفاده کرد.

8- تمیز کردن دودکش ها

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

با سرد شدن هوا، همه ما به استفاده از وسایل گرمایشی روی می آوریم. پیش از استفاده از این وسایل توصیه می کنیم برای جلوگیری از مسدود شدن دودکش، آن را از هر گونه کثیفی، زباله و بقایای لانه پرندگان پاکسازی کنید.

9- وسایل نورپردازی را فراموش نکنید

چراغ ها و لامپ های خانه اغلب قربانی گرد و غبار می شوند و در هنگام تمیز کردن خانه نیز نادیده گرفته می شوند. در پاییز روزها کوتاه تر می شوند و لوازم روشنایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مهم است که تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند. علاوه بر این توصیه می شود که از لامپ های LED استفاده کنید. این لامپ ها علاوه بر روشنایی بیشتر موجب صرفه جویی بیشتر در مصرف برق خواهند شد.

10- پادری ها را تمیز کنید

بهترین فرصت برای خانه تکانی پاییزی/این نکات را یاد بگیرید

پادری های داخل و خارج منزل با جذب آلودگی های کفش و جوراب آلودگی زیادی را به خود جذب می کنند. بنابراین تمیز کردن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در خانه تکانی پاییزی آنها را فراموش نکنید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان