نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا


نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بم از برنامه این سازمان برای احیای هنر نساجی سنتی در این شهرستان که به فراموشی سپرده شده خبر داد و گفت: بم به یکی از کانون های مهم نساجی سنتی کشور مبدل می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بم از برنامه این سازمان برای احیای هنر نساجی سنتی در این شهرستان که به فراموشی سپرده شده خبر داد و گفت: بم به یکی از کانون های مهم نساجی سنتی کشور مبدل می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، مسعود قمری با اشاره به اینکه به زودی با همکاری یکی از شرکت های معتبر آموزشی، زمینه آموزش نساجی سنتی بم به علاقه مندان فراهم می شود افزود: نساجی سنتی در بم از پیشینه ای دیرینه برخوردار است که وجود کتب تاریخی گواه بر این موضوع است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بم به مرغوبیت تولیدات نساجی بم و صادرات این محصولات به کشورهای مختلف اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این صنعت در سال های گذشته به فراموشی سپرده شده بود که با طرحی که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص احیای هنرهای منسوخ شده ارائه کرد امیدوار شدیم که می توانیم با همکاری جوانان خلاق و نسل پویای کنونی بم را همانند گذشته به یکی از کانون های اصلی تولیدات نساجی سنتی در کشور مبدل کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه صنعت نساجی در شهرستان بم و اهمیت آن به لحاظ تولید محصولات کاربردی همراه با اشتغال زیاد و ارتباط با تولیدات کشاورزی و دامی از جمله پنبه، ابریشم و پشم، می توان به راحتی زنجیره ارزش افزوده و طرح احیای این صنعت ارزشمند را به مرحله اجرا درآورد.

قمری خاطرنشان کرد: علاقه مندان به آموزش این رشته هنری می توانند به اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان بم مراجعه یا با شماره ۴۴۳۱۵۰۴۹ - ۰۳۴ تماس حاصل کنند.

به گزارش فردای کرمان به گواه تاریخ، بم در گذشته مرکز صنعتی کرمان به شمار می رفته به طوری که پارچه های نخی زیبایی در این منطقه بافته و به مناطق مختلف از جمله کشور مصر ارسال می شده است.

براساس منابع تاریخی، جغرافی نویسان عرب در قرن دهم به ویژه مقدسی شرح خوبی درباره اهمیت اقتصادی بم می دهند، مقدسی نوشته "بم یک مرکز ولایتی با اهمیت و دلکش و بزرگ است که مردم آن کارشناس و دارای مهارت هستند. این شهر بازارگاهی است و مردم را از راه دور به خود می کشاند و پارچه ای که در اینجا تولید می شود در کشورهای بسیاری شهرت دارد و آوازه بم در همه جهان اسلام پیچیده و مایه سرفرازی کشور است و بیشتر اهالی شهر بافندگانند و بیشتر رخت های صادراتی بم در دهکده بزرگی نزدیک آن فراهم می شود که در خاور و باختر جهان اسلام این رخت ها را به عالی ترین همه لباس ها می دانند و علاوه بر این ها دستار، پیراهن و لباس های فاخر که طالب بسیار دارد و البسه ای که از مرو بیرون می آید در بم تولید می شود."



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...