سمپاشی زمستانه درخت بادام


یکی از مراحل و اصول کنترل آفات در باغ بادام سم پاشی این درختان در فصل زمستان است، در فصل زمستان درست زمانی که درختان برگی ندارند و آفتی که به چشم نمی­آید به پیشنهاد و توصیه­ی کارشناسان گیاهپزشک سم پاشی انجام می­شود اما چرا باید در این فصل سم پاشی...

یکی از مراحل و اصول کنترل آفات در باغ بادام سم پاشی این درختان در فصل زمستان است، در فصل زمستان درست زمانی که درختان برگی ندارند و آفتی که به چشم نمی­آید به پیشنهاد و توصیه­ی کارشناسان گیاهپزشک سم پاشی انجام می­شود اما چرا باید در این فصل سم پاشی انجام شود؟ در صورتی که از سم پاشی در این فصل غافل شوید چه پیامدی می­تواند داشته باشد و در صورتی که بخواهید این سم پاشی را انجام دهید از چه سمومی و در چه زمانی باید استفاده کنید؟ اینها سوالاتی هستند که قرار است در این گزارش خبری به آنها پاسخ داده شود پس با ما همراه باشید.

سمپاشی زمستانه درخت بادام

چرا باید در زمستان سم پاشی کرد؟

همانطور که می­دانید در زمستان درختان بادام در خواب به سر می­بردند و برگ و بار ندارند، در فصل زمستان حتی آفات هم به چشم نمی­خورند و وجود ندارند اما سم پاشی در این فصل به توصیه­ی کارشناسان انجام می­شود، شاید با خود فکر کنید که این سم پاشی برای پیشگیری از استقرار آفت در سال آینده است اما در حقیقت این سم پاشی برای از بین بردن آفات است، آفاتی که مانند درختان بادام در خواب زمستانه و در پناهگاه­های خود به سر می‌برند و در بهار سر و کله شان پیدا می­شود.

سم پاشی در زمستان برای باغاتی که آفت مستقر شده در باغ دارند و هر ساله در باغ مشکل خسارت آفت در آنها گزارش شده است توصیه می­شود، برای باغاتی که تازه تاسیس شده­اند و هنوز خسارت آفتی در آنها گزارش نشده است سم پاشی زمستانه دلیل و توجیه علمی ندارد.

سم پاشی زمستانه همچنین برای کنترل آفاتی که در خاک به ریشه­ی درخت بادام آسیب می­زنند مانند کرم سفید ریشه نیز انجام می­شود، این آفت هر دو تا دو و نیم سال یک نسل دارد و بنابراین در طول سال و به ویژه در زمستان باید برای کنترل آنها اقدام کرد.

به منظور آشنایی با نحوه­ی زمستان گذرانی آفات مختلف درخت بادام می­توانید به سایت فروش نهال بادام و یا سایت نهالستان­های مختلف مانند برتر نهال (www.bartarnahal.ir) مراجعه کنید و مقاله مرتبط با آفت مورد نظر خود را مطالعه کنید.

بهترین سموم برای سم پاشی قارچ درخت بادام

بسیاری از آفات برای زمستان گذرانی فرم مقاوم تولید می­کنند، به عنوان مثال آفاتی که به صورت شفیره زمستان گذرانی می­کنند سم به راحتی به شفیره نفوذ نمی­کند، برخی از آفات در پناهگاه­های بسیار مقاوم مانند زیر پوسته­ی درختان و یا در دل خاک زمستان را سپری می­کنند اما برخی دیگر ممکن است بسیار در دسترس باشند مانند ماده­های بکرزای شته­هایی که ممکن است به علف­های هرز حاشیه­ی باغ پناه برده باشند.

بنابراین برای اینکه تمام آفات با هر فرم زمستان گذرانی و هم پناهگاهی که دارند از این سم پاشی تاثیر بگیرند باید از سمومی با قدرت نفوذ بالا و یا از روغن­هایی استفاده کنید که بتواند به خوبی به پناهگاه­ها نیز نفوذ کند.

استفاده از سمومی مانند روغن وولک، دورسبان، مالاتیون و دیازینون در زمستان می­تواند به کنتر آفات زمستان گذران در باغ بادام کمک کند اما میزان استفاده از آنها و زمان استفاده از آنها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

سمپاشی زمستانه درخت بادام

باغداران آگاهی که نمی­خواهند آفت در باغشان طغیان کند اطلاعات مربوط به هر آفت و نحوه­ی زمستان گذرانی آنها و البته زمان درست استفاده از سموم را از همان زمان خرید نهال بادام دریافت کرده و پیش از طغیانی شدن آفت اقدامات پیشگیرانه را در این خصوص انجام می­دهند.

بهترین زمان برای سم پاشی زمستانه

برای اینکه سم پاشی زمستانه بتواند تاثیر خوبی بر کنترل آفت داشته باشد باید این سم پاشی در زمان درست انجام شود، مناسب­ترین زمان برای انجام سم پاشی زمستانه در باغات هدف بهمن ماه تا اواسط اسفند است، به طور دقیق­تر بخواهیم بگوییم این سم پاشی باید حتما تا پیش از تورم جوانه­ها انجام شود چرا که در هر منطقه بسته به شرایط آب و هوایی معمولا آفات همزمان با تورم جوانه­ها از خواب بیدار می­شوند.

توجه داشته باشید در سم پاشی زمستانه باید علفهای هرز، خاک و پوست تنه­ی درختان و البته شاخه­ها نیز مورد هدف سم پاشی قرار بگیرند چرا که آفات در این محل­ها زمستان گذرانی می­کنند، نکته­ی مهم دیگر در مورد سمپاشی زمستانه­ی درخت بادام سم پاشی پس از انجام هرس زمستانه است.

سمپاشی زمستانه درخت بادام

سم پاشی درختان بادام پس از انجام هرس از واجبات نگهداری از درختان بادام است، توجه داشته باشید که هرس زخم ایجا می­کند و یک بارندگی پس از هرس می­تواند قارچ­ها و باکتری­های بیمارگر را در همان زمستان به درختان سالم منتقل کند، بنابراین در زمستان از اهمیت استفاده از قارچ کش­هایی مانند اکسی کلرور مس که خاصیت باکتری کشی نیز دارد پس از انجام هرس غافل نشوید.

دریافت مشاره برای انجام سم پاشی زمستانه

بسیاری از باغداران به دلیل عدم آگاهی از اهمیت سم پاشی زمستانه غافل شده و به مرور شاهد طغیان آفاتی هستند که در طول چند سال خسارت زادی را به ایشان وارد می­کند، از آنجایی که این عدم آگاهی به دلیل عدم دانش کافی در مورد چرخه ی زندگی آفات بر می­خیزد بنابراین باغداران باید از مشاوره گرفتن از افراد تحصیل کرده و گیاهپزشک کمک بگیرند.

باغداران می­توانند این مشاوره را از کارشناسان نهالستان نیز دریافت کنند، شما با مراجعه به سایت نهالستان­های معتبر علاوه بر دریافت قیمت نهال بادام مقاوم به آفات و بیماری­ها می­توانید در خصوص نحوه­ی مدیریت آفت و بیماریها در باغ خود نیز مشاوره دریافت کنید.

کلام آخر

به طور خلاصه باید گفت سم پاشی زمستانه در باغ بادام به منظور کنترل مراحل زمستانگذران آفات و بیماری­های مهم درخت بادام انجام می­شود و البته سم پاشی با سموم موثر پس از هرس نیز در دسته سم پاشی­های مهم زمستانه قرار دارد که باید به آن توجه داشته باشید، نوع سم مناسب و زمان درست استفاده از سم و نقاط هدف سم پاشی نیز نکات مهمی هستند که در سم پاشی زمستانه باید در نظر گرفته شوند.

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر زیباترین خانم بازیگر جهان در دام منحرفان جنسی ! / نوه جذاب آمیتا باچان در دام پدوف...