بانک‌ها به یکدیگر نیازمند شدند


بانک‌ها به یکدیگر نیازمند شدند

تازه ترین گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی توسط بانک مرکزی منتشر شد .

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروز ۴ مهرماه ۱۴۰۲ تازه ترین گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی توسط بانک مرکزی اعلام شد. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته همانند هفته گذشته توافق بازخرید بود.

تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی شرکت کننده در حراج بیست و هفتم برابر با ۲۱ بود که در طی این مرحله ارزش سفارش های ارسال شده برابر با مبلغ ۱۲۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان و ارزش سفارش های پذیرفته شده برابر با ۸۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این قلم نسبت به حراج قبلی چهارصدم درصد کاهش نشان می‌دهد؛ بدینوسیله بانک مرکزی نسبت به حدود ۶۹ درصد نیاز شبکه بانکی از طریق عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید اقدام کرد.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند.

در هفته منتهی به سوم مهرماه ۱۴۰۲، نیاز ۵ بانک و موسسه غیربانکی با نرخ اعتبارگیری قاعده‌مند ۲۴ درصدی به مبلغ ۸هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رفع شد. همچنین ارزش توافق بازخرید برابر با یک هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است.

نیاز بانک‌ها به یکدیگر بیشتر شد

افزایش مبلغ اعتبارگیری قاعده مند نشانی از مراجعه بانک ها به یکدیگر برای تامین نقدینگی مورد نیاز می باشد که در حراج این دور نسبت به هفته گذشته افزایش حدود ۳.۶ برابری داشته. سیاست های بانک مرکزی در جهت کاهش تورم و نزدیک شدن به کانال ۳۰ درصدی است که بانک مرکزی با کنترل نقدینگی و نظام مند کردن بانک ها به دنبال تحقق آن می باشد. آزاد سازی منابع بلوکه شده و خبرهای خوب سیاسی با تاثیر بر انتظارات تورمی به کمک ابزار های سیاست گذار پولی می تواند فضای اقتصاد را پیش بینی پذیرتر وتورم را مهار کند.

بانک‌ها به یکدیگر نیازمند شدند

بانک‌ها به یکدیگر نیازمند شدند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!