شاخص هم‌وزن چه زمانی چراغ سبز نشان می‌دهد؟


شاخص هم‌وزن چه زمانی چراغ سبز نشان می‌دهد؟

در بازار سرمایه پارامترهای مختلفی برای بررسی بازار وجود دارد که یکی از آنها شاخص کل و شاخص هم وزن است که میزان تغییرات کلی قیمت سهام و بازدهی آنها را نشان می‌دهد.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی؛ امروز شاخص هم وزن بازار سرمایه به عدد ۷۱۷ هزار واحد رسیده و ارزش معاملات خرد همان ۴ همت است و همچنان چنگی به دل نمیزند.ابتدا به معرفی شاخص هم وزن می پردازیم.

همانطور که اشاره کردیم، در بازار سرمایه پارامترهای مختلفی برای بررسی بازار وجود دارد که یکی از آنها شاخص کل و شاخص هم وزن است که میزان تغییرات کلی قیمت سهام و بازدهی آنها را نشان می‌دهد. شاخص هم وزن به نوعی زیر مجموعه شاخص کل بازار سرمایه است. سهام بزرگ و کوچک هر کدام نسبت به مقیاس خود تاثیر در شاخص می‌گذارند. در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت‌ها به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص تاثیر گذار هستند و این مسئله نمای کلی روند سهم در روز را نشان می‌دهد. این شاخص می‌تواند معیاری برای بازدهی بازار سرمایه باشد. وقتی شاخص هم وزن مثبت باشد، نشان‌دهنده این است که اکثر شرکت‌های کوچک و بزرگ در آن روز مثبت هستند. در نتیجه عدد شاخص هم وزن می‌تواند معیار خوبی برای تحلیل بازدهی شرکت‌های موجود در بازار باشد.

حال به بررسی این شاخص مهم می پردازیم.

پس از تکمیل یک سیمتریکال دوساله و اتمام روند نزولی بازار در زمستان 1401 ، شاخص وارد یک الگوی صعودی جدید شده است. A از این الگو تا اردیبهشت 1402 ادامه داشت و از نیمه دوم همگام با مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها بازار وارد فاز اصلاحی B شد. از پیک 870 هزار واحد این موج شروع شد و هنوز ادامه دارد. برای B شاخص هم وزن که تا محدوده 661 هزار واحد هم پیش رفته و اکنون در 717 هزار واحد است دوسناریو داریم:

B می تواند یا سیمتریکال باشد یا ترکیبی .

اگر سیمتریک مد نظر ماست باید منتظر تکمیل شاخه اخر I باشیم. که I میتواند مثل a ابتدای الگو باشد که در این صورت ریزش هنوز ادامه دارد و میتواند حمایت معتبر شاخص محدوده مهم 677 هزار واحد و حتی پایین تر محدوده 620 هزار واحد باشد. اما الزامی نداریم که I این مقدار اصلاح کند و میتواند مثل g دیامتریک در هر مدوده زمانی و مقداری تمام شود که اغلب همپوشانی فیبوهای حمایتی است.

ولی اگر الگو را ترکیبی بگیریم، در تکمیل بخش دوم مثلث Y حمایت بالای 700 هزار واحد معتبرمیتواند باشد و نهایتا با پایان یافتن الگوی B و صرف زمان مناسب این موج ، شاهد رشد خوب موج C خواهیم بود . سقف تاریخی در محدوده محدوده های فیبوهای مهم 768-793 هزار واحد اولین مقاومت های مهم است. سقف تاریخی نیز 870-900 هزار واحد محدوده مهم بعدی است.

RSI در حال پولبک به محدوده عدد 50 و سپس برگشت و ادامه رشد است.

شاخص هم‌وزن چه زمانی چراغ سبز نشان می‌دهد؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق