گفتمان ضد روسیه غرب، دلیل تحریف در تاریخ جنگ جهانی دوم


گفتمان  ضد روسیه  غرب، دلیل تحریف در تاریخ جنگ جهانی دوم

در حالی که رسوایی در مورد اقدام پارلمان کانادا برای تجلیل از یاروسلاو هونکا، کهنه سرباز اوکراینی ادامه دارد، کالب ماوپین، تحلیلگر سیاسی به یاد می آورد که ناسیونالیست های اوکراینی همیشه با نازی ها "مدارا" داشته اند.

اسپوتنیک - "کالب ماوپین"، روزنامه نگار مستقل و تحلیلگر سیاسی، به اسپوتنیک گفت:" گفتمان در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی به قدری مملو از ضد روسیه شده که همراه با پاک کردن شاهکار قهرمانانه مردم شوروی برای شکست فاشیسم در جنگ جهانی دوم، حقایقی مانند رسوایی نازی های کانادا اجازه داده می شود".
یاروسلاو هونکا، کهنه سرباز نازی 98 ساله اوکراینی که در طی جنگ جهانی دوم در صفوف لشکر 14 وافن گرانادیر گالیسیا متعلق به آلمان نازی اس اس جنگید، از سوی رئیس مجلس عوام مورد تشویق قرار گرفت. آنتونی روتا، پیش از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پارلمان این کشور، به ایراد سخنان مقدماتی پرداخت.
از آن زمان درخواست‌های متعددی برای پاسخگویی از سوی رهبر مخالفان کانادا، لهستان، گروه‌های یهودی، روسیه و سازمان ملل وجود داشته است. اولگ استپانوف سفیر روسیه در کانادا به اسپوتنیک گفت که از وزارت خارجه کانادا و دفتر نخست وزیری در رابطه با این حادثه توضیحاتی را درخواست خواهد کرد.
سفارت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد:" شهروندان این کشور باید یک بار دیگر به این فکر کنند که رهبران آنها از چه کسی ستایش و از چه نوع نظامی در اوکراین حمایت می کنند. روسیه هر شکلی از تشویق و ترویج نازیسم را محکوم می کند. روسیه همیشه قهرمانی های پسران و دختران کانادایی را که دوشادوش ما برای رهایی جهان از طاعون نازی ها جنگیدند، به یاد خواهد آورد".
کالب موپین منعکس می کند که این "احساسات طرفدار هیتلر"، همانطور که در رسوایی اخیر مربوط به تجلیل از یک کهنه سرباز جنگ نازی در پارلمان کانادا نشان می دهد، "چیز جدیدی نیست".
او با یادآوری سال‌های سازمان‌دهی سیاسی خود در کلیولند، اوهایو، و به‌ویژه در حومه‌های سمت غربی کلیولند، پارما هایتس، گفت: "می دانید، بسیاری از مردم اروپای شرقی آنجا هستند. یک جامعه اوکراینی واقعا قوی وجود دارد. در یک نقطه در دهه 1990، فکر می کنم آنها یک جنایتکار جنگی نازی واقعی را که در آنجا بود و یک نگهبان اردوگاه کار اجباری بود، پیدا کردند. و در رسانه های محلی نوعی رسوایی وجود داشت مبنی بر اینکه این پیرمرد که نگهبان اردوگاه کار اجباری بوده و جنایات زیادی را مرتکب شده بود، آنجا بود. اما یک چیز که من متوجه شدم، و آن حتی سال‌ها پیش، سال‌ها قبل از کودتای 2014 و همه آن این بود که یک نقطه نرم برای نازی‌ها در میان ملی‌گرایان اوکراینی وجود داشت."
کالب ماوپن بحث های زیادی را که با آمریکایی های اوکراینی داشته است به خاطر می آورد که با دفاع از میراث اتحاد جماهیر شوروی آغاز می شود.

وی اضافه کرد:" و آنها اصرار داشتند که اتحاد جماهیر شوروی بدتر از هیتلر، بدتر از نازی ها بود. و همانطور که بحث پیش می رفت، آنها شروع می کردند به این که چیزهایی مانند هولوکاست واقعاً اتفاق نیفتاده است. آنها شروع می کردند به گفتن چیزهایی مانند خوب، هیتلر فقط سعی می کرد از مردم اوکراین در برابر استالین محافظت کند".

چنین استدلال هایی کارشناس را ناامید کرد، زیرا به نظر می رسید این نقطه کور و این تحمل نازیسم در میان آمریکایی های اوکراینی وجود دارد.
وی گفت: " مردم می گویند خوب، آنها تحت کمونیسم زندگی می کردند و کمونیسم آنقدر بد است که نازی بودن یک اشتباه قابل درک است. و من مثل نه، این یک اشتباه قابل درک نیست. منظورم این است که همه ما جنایات نازی ها را می دانیم و به ویژه در اروپای شرقی، جنایاتی که آنها در آن جنگ مرتکب شدند بسیار وحشتناک بود".
این کارشناس سپس میلیاردها دلار کمکی را که دولت بایدن برای دامن زدن به جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه در اوکراین ارسال می کند، ارزیابی کرد.
وی افزود:" بنابراین، اکنون کار به جایی رسیده که ایالات متحده این همه پول به اوکراین می ریزد و فقط سعی می کند این جنگ را طولانی کند، و اکنون ما یک سرباز واقعی نازی داریم، فردی که در جنگ جهانی دوم علیه اتحاد جماهیر شوروی جنگید. حالا این او را در چه سمتی قرار می دهد؟ فهمیدن آن نباید خیلی سخت باشد، اما گفتمان در ایالات متحده بسیار ضد روسی شده و فعالیت قهرمانانه مردم شوروی و کمونیست ها در سراسر جهان برای شکست دادن فاشیسم چنین محو شده است".
موپن توضیح داد که این نتیجه یک "تلاش هماهنگ برای مبهم کردن تاریخ واقعی جنگ جهانی دوم و اینکه چه کسی در چه سمتی بود" است.

این کارشناس تاکید کرد که کمونیست ها در بیشتر کشورهای غرب از جنگ جهانی دوم شهرت بسیار خوبی داشتند، زیرا آنها به وضوح در سمت راست قرار داشتند. وی تاکید کرد که از دهه 1950 با برنامه کنگره آزادی فرهنگی که برنامه سیا برای تغییر گفتمان سیاسی و گفتگوی دانشگاهی بود، تلاش هایی برای دستکاری در روایت تاریخی و تلاش برای یکسان سازی شوروی آغاز شد. اتحاد با نازی ها و برای انجام این کار، آنها باید دوباره تعریف می کردند که فاشیسم چیست.

تحلیلگر خاطرنشان کرد: "این واقعیت که چنین تلاش گسترده ای برای یکسان دانستن اتحاد جماهیر شوروی و در واقع کمونیسم موجود با نازیسم در اذهان عمومی انجام شده ، به سوابق تاریخی واقعی آسیب رسانده است".
با این حال، برای همه کسانی که این روایت را پیش می برند، کالب موپین به یک واقعیت غیرقابل انکار اشاره کرد:" شما می توانید انتقاد داشته باشید، می توانید مخالف باشید، اما باید اعتراف کنید که در جنگ جهانی دوم دو طرف وجود داشت، یک طرف حق داشت، یک طرف اشتباه بود، و طرف حق پیروز شد. و اتحاد جماهیر شوروی و روزولت و آمریکا در سمت حق قرار داشتند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این سکانس عاشقانه سانسور شده سریال پایتخت را تا به حال ندیده اید + فیلم