یک کمیته امنیتی-نظامی ایرانی به عراق می‌رود


یک کمیته امنیتی-نظامی ایرانی به عراق می‌رود

منابع خبری اعلام کردند که یک کمیته امنیتی-نظامی ایرانی در راستای ارزیابی روند اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد راهی عراق خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پایگاه خبری العربی‌الجدید امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع عراقی اعلام کرد که یک کمیته امنیتی-نظامی ایرانی به‌زودی راهی عراق خواهد شد تا از روند اجرای توافق امنیتی میان دو کشور مطلع شود.

یک منبع مسئول در فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که این کمیته امنیتی-نظامی ایرانی از مناطقی در داخل اقلیم کردستان که گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در آنجا پایگاه داشتند، بازدید خواهد کرد.

وی افزود: ایران نگران این است که گروه‌های تجزیه‌طلب همچنان پایگاه‌هایی در نوار مرزی دارند.

این منبع عراقی خاطرنشان کرد که کمیته ایرانی با مسئولان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در بغداد نیز دیدار و درخصوص تکمیل اجرای بندهای توافق امنیتی به‌ویژه بند مربوط به تحویل افراد تحت تعقیب به ایران رایزنی خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که این مساله همچنان از سوی عراق حل نشده است به‌ویژه اینکه مخالفت‌های بین‌المللی با تحویل افراد تحت‌تعقیب به تهران وجود دارد.

این منبع عراقی در ادامه خاطرنشان کرد که بغداد به تعهد خود برای دور کردن پادگان‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و خلع‌سلاح کردن آن‌ها عمل کرد و اکنون با هماهنگی سازمان ملل درحال ساختن اردوگاه‌های پناهندگی رسمی تحت نظات دولت عراق و سازمان ملل است تا این گروه‌ها از سوی ایران مورد هدف قرار نگیرند زیرا با آگاهی و نظارت دولت عراق در خاک این کشور حضور دارند.

از سوی دیگر، غیاث سورجی، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که سفرهای متقابلی میان مسئولان تهران و بغداد در راستای پیگیری اجرای توافق امنیتی انجام خواهد شد به‌ویژه اینکه ایران در مساله اجرای کامل این توافق جدی است و بغداد نباید هیچ گونه تعللی در این امر داشته باشد و ایران بر اساس این توافق عملیات نظامی خود در داخل خاک عراق را متوقف کرده است.

اخیرا «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه الحره درمورد توافق امنیتی اخیر تهران و بغداد گفت که تمام بندهای این توافق درخصوص بازگرداندن تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای دو کشور به اردوگاه‌های پناهندگان از سوی عراق اجرایی شده است.

دیپلمات ارشد عراقی در خصوص اهمیت سیاسی و امنیتی این توافق گفت: توقف بمباران مناطقی در کردستان از سوی ایران یکی از شروط این توافق است و در مقابل ما باید عناصر مسلح را از مرزها دور کنیم، دولت فدرال عراق با همکاری دولت اقلیم کردستان در عملیاتی مهم و موفقیت‌آمیز توانست این کار را انجام دهد.

فواد حسین در مورد توافق احتمالی با ترکیه همانند توافق تهران و بغداد گفت: بغداد همواره خواهان گفت‌وگو بوده است و امیدوارم که گفت‌وگوهای فشرده‌ای از همین طریق با ترکیه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه عراق پیش از این نیز با اشاره به تعهد کشورش به توافق امنیتی با ایران و اجرای این توافق که اخیرا صورت گرفته است، اعلام کرد که دولت محلی اقلیم کردستان اقدامات لازم را برای انتقال تروریست‌های تجزیه‌طلب کُرد بر اساس توافق با ایران انجام داده است.

وی که با شبکه خبری العربیه گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: «ما به توافق با ایران متعهد هستیم و شبه نظامیان (تروریست‌های تجزیه طلب کُرد) سلاح‌های سنگین را تحویل داده‌اند».

فواد حسین ادامه داد: «ما خواستار عدم استفاده از زور علیه حاکمیت عراق هستیم و انتظار هیچ حمله‌ای را از سوی ایران علیه کشورمان نداریم».

«ناصرکنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در مورد میزان اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بسیاری ازمفاد توافق نامه امنیتی بین ۲ کشور انجام شده است و این موضوع با جدیت از سوی دولت عراق دنبال می‌شود .

کنعانی با بیان این‌که برخی از مقرهای تروریستی تخلیه شده و تروریست‌ها به مکان‌های دیگر به دور از مرزهای مشترک ایران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که بعد توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد. امیدواریم دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت خود اهتمام جدی دارد و در این زمینه مماشات و سهل‌انگاری نمی کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما خواهان بهترین روابط با عراق هستیم و تامین امنیت مرزهای مشترک برای ما یک اولویت اساسی است. موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد مشخص شده، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید