تاریخچه جالب انواع چای؛ ایران چگونه چای سیاه را شناخت؟ + لیست قیمت انواع چای


تاریخچه جالب  انواع چای؛ ایران چگونه چای سیاه را شناخت؟  + لیست قیمت انواع چای

در این مطلب به بررسی قیمت انواع چای می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ تصور دنیای بدون چای سخت است. نوشیدن چای نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. این موضوع یک پدیده جهانی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روزانه از آن لذت می‌برند. . در واقع این نوشیدنی پس از آب به پرمصرف‌ترین نوشیدنی روی زمین تبدیل شده است. چای تاریخچه‌ای طولانی دارد که در طول هزاران سال به کشور‌های متعددی ورود پیدا کرده است. در ادامه به طور اختصار شما را با اولین کشوری که چای را شناخت و پیدایش چای در ایران و جهان آشنا می‌کنیم.

چای در چین

اولین کشوری که چای را شناخت، چین است. پیدایش چای در جهان در حدود ۲۷۵۰ سال قبل از میلاد، در چین آغاز شد. طبق روایاتی که بیان شده است، امپراتوری به نام شن نونگ در سایه درخت چای وحشی نشسته بود و مقداری آب آشامیدنی می‌جوشاند که نسیمی چند برگ درخت را به داخل دیگ آب جوش انداخت و طعمی به آب داد که به نظر وی خوشمزه آمد. او بیشتر آزمایش کرد و متوجه شد که برگ‌ها دارای خواص دارویی و همچنین طعم دلپذیری هستند. بدین ترتیب او از مردم چین خواست تا این گیاه را در سراسر کشور کشت کنند. با گذشت زمان، او به پدر چای تبدیل شد.

در روز‌های اولیه مصرف چای، برگ‌ها را می‌چیدند و در آب می‌جوشاندند تا دم کرده‌ای نسبتاً تلخ به دست آید. از برگ‌ها در درجه اول به عنوان دارو و در مرحله دوم به عنوان یک نوشیدنی لذت بخش استفاده می‌شد. بیش از ۳۰۰۰ سال طول کشید تا چای به یک نوشیدنی محبوب در سراسر امپراتوری چین تبدیل شود.

چای در انگلستان

پس از واردات چای به انگلستان، . این محصول آرامبخش و درمانی بسیار سریع به رقیب اصلی قهوه تبدیل شد و از طریق کافه‌ها بود که این نوشیدنی جدید به مردم معرفی شد. در سال ۱۶۵۷، ایده ارائه چای به مردم رونق گرفت و به سرعت به نوشیدنی محبوبی تبدیل شد و از نوشیدن شراب‌ها و مشروبات الکلی پیشی گرفت. که باعث از دست دادن بخش بزرگی از درامد‌های حاصل از مالیات برای دولت بریتانیا منجر به از دست دادن مالیات‌های همراه با فروش مشروب شد. اما آن‌ها به سرعت وضعیت را با مالیات بر چای اصلاح کردند.

چای در ایران

اولین کشوری که چای را شناخت، چین بود اما تجارت چای از این کشور به کشور‌های دیگر باعث شد در تمام دنیا مردم از نوشیدن چای لذت ببرند. در اواخر قرن پانزدهم طی یک سفر طولانی از طریق جاده ابریشم از چین، سرزمین مادری چای، چای وارد ایران شد اما تا اواخر قرن نوزدهم ایرانیان قادر به کشت چای نبودند. حاج محمد میرزا کاشف السلطنه دیپلماتی بود که به هندوستان سفر کرد و با آب و هوای مناسب برای کاشت گیاه چای آشنا شد. او با وجود سیاست‌های سختگیرانه انگلستان علیه سایر کشور‌ها در زمینه کاشت و تجارت چای، نهال چای را به ایران قاچاق کرد.

دشت‌ها و مزارع در دامنه تپه‌های لاهیجان واقع در استان گیلان مکان مناسبی برای کاشت چای در ایران بود. به محض اینکه این مزرعه در سراسر گیلان و حتی بیشتر به استان مازندران گسترش یافت، سرانجام چای جایگزین قهوه شد و در سرتاسر چای‌خانه‌های روستاییان مملو از مردمی شد که به نوشیدن چای علاقه داشتند. با گذشت زمان، در ایران تقاضا برای چای به حدی افزایش یافت که تولید داخلی توان پاسخگویی به آن را ندارد و چای از هند، خاورمیانه و آفریقا وارد ایران می‌شود.

چای، این نوشیدنی محبوب در جهان، امروز جایگاه ویژه‌ای دارد. در حال حاضر، آسیا بزرگترین تولید‌کننده چای است که ۸۰ تا ۹۰ درصد چای عمدتاً از اولین کشوری که چای در آن یافت شد، چین، سپس هند، سریلانکا و اندونزی تأمین می‌شود. سه نوع اصلی چای وجود دارد، که می‌توان به چای سیاه کاملاً اکسید شده اشاره کرد که محبوب‌ترین نوع چای در اروپا و ایالات متحده است. چای سبز نیز یکی از نوشیدنی‌های اصلی در مشرق زمین است که به صورت غیر اکسیده به فروش می‌رسد و طعم لطیف‌تری دارد، و چای اولانگ که تا حدی اکسیده شده و از نظر طعم و مزه ترکیبی بین دو مورد دیگر است.

در بازار قیمت یک کیلو چای ساقه بهاره درجه یک لاهیجان مبلغ ۹۵,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت یک کیلو گرم چای کلکته باروتی مبلغ ۶۴۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت انواع چای سیاه
نام محصول مقدار قیمت / تومان
چای ساقه بهاره درجه یک لاهیجان یک کیلوگرم ۹۵,۰۰۰
چای سیاه باروتی کلکته یک کیلوگرم ۳۱۴,۰۰۰
چای سیاه ممتاز بهاره یک کیلوگرم ۲۱۰,۰۰۰
چای سیاه شکسته یک کیلوگرم ۱۸۰,۰۰۰
چای سیاه اشکور یک کیلوگرم ۲۶۰,۰۰۰
چای سیاه لیدی گری توینینگز یک کیلوگرم ۶۴۰,۰۰۰

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن زیبا و خوش پوش علیرضا نیکبخت در جشن سالگرد ازدواجشان !