پیشنهاد دولت درباره درآمد نفت و گاز ابهاماتی دارد / لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع شد


پیشنهاد دولت درباره درآمد نفت و گاز ابهاماتی دارد / لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع شد

رکنا سیاسی : رئیس مجلس شورای اسلامی ماده ۱۴ لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مربوط به درآمد نفت و گاز است را جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران ارجاع داد.

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز ( یکشنبه) مجلس و در جریان رسیدگی به جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۴ این لایحه را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان این ماده و همچنین اظهارات نماینده دولت و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، با اصل این ماده مخالفت کردند و در ادامه نیز به حذف آن رای ندادند. سپس رسیدگی به یکی از پیشنهادات اصلاحی برای این ماده در دستور قرار گرفت که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد. در نهایت نیز این ماده با تصمیم محمد باقر قالیباف رئیس مجلس جهت رسیدگی و اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع داده شد.

قالیباف درباره تصمیم خود برای ارجاع این ماده گفت: ابهاماتی در پیشنهاد دولت در لایحه وجود داشت که رای نیاورد؛ این سوال مطرح بود که بانک مرکزی در چه مقطعی قصد دارد تبدیل ارز به ریال را انجام دهد و در اختیار سازمان برنامه بگذارد؟ اگر این کار به گونه‌ای از مسیر فرآیند خود انجام نشود ممکن است موجب افزایش پایه پولی شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی سالی ۱۵ یا ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و گازی، افزود: یکی از مباحثی که مطرح شد این بود که اگر درآمدهای نفت و گاز به صندوق برود، مثلاً در ۱۰ سال گذشته دولت متوسط سالی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه ارزی داشته‌ است. برای اینکه جلوی این تغییرات را در بودجه بگیریم از این باب پیشنهاد شد تا کل درآمدهای نفتی از طریق خزانه به صندوق برود و صندوق بصورت یک دوازدهم یک دوازدهم در طول سال به دولت واگذار کند و سالانه در طول برنامه سالی یک میلیارد دلار از ۲۰ یا ۱۵ میلیارد دلار کم شود تا نهایتاً به سمت کاهش وابستگی دولت به نفت برویم و مابقی در صندوق بماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اصل ماده ۱۴ و اصلاحاتی که برای آن ثبت شده، این خواسته اصلی را پاسخ نمی‌دهد، این ماده به کمیسیون ارجاع داده می‌شود تا کمیسیون با این نگاه که می‌خواهیم در بودجه ثباتی اتفاق بیفتد و نرخ تسعیر و تبدیل ارز به ریال روشن باشد، رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.


پیشنهاد دولت درباره درآمد نفت و گاز ابهاماتی دارد / لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تشکر رسمی از معلم؛ 20 متن متفاوت و جدید