چوب ارز لای چرخ تولید/ فرآیند زمان‌بر تخصیص ارز منجر به کاهش تولید می‌شود


چوب ارز لای چرخ تولید/ فرآیند زمان‌بر تخصیص ارز منجر به کاهش تولید می‌شود

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ضمن انتقاد از روند کند تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه، گفت: تعلل در فرایند تامین ارز واحد‌های تولیدی به اختلال در چرخه تولید ختم شده و منجر به زیان تولیدکنندگان می‌شود.

چوب ارز لای چرخ تولید/ فرآیند زمان‌بر تخصیص ارز منجر به کاهش تولید می‌شود

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«عباس آرگون» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به این که مشکلات ارزی باعث بروز مشکلات جدی برای تولیدکنندگان و وارد کنندگان شده است گفت: فرآیند زمان‌بر تخصیص ارز به واحد‌های تولیدی می‌تواند به کاهش تولید منجر شود که البته این موضوع می‌تواند به دلیل محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم‌ها علیه کشور باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: فرآیند تخصیص ارز می‌تواند باعث اختلال در چرخه تولید شود که در نهایت زیان تولیدکنندگان را به همراه دارد. بزرگترین دارایی یک تولیدکننده زمان است. زمان برای تولیدکننده ارزش بالایی دارد و این تاخیر‌ها هم می‌تواتد در روند تولید اختلال ایجاد کند و همچنین زمانی را که از افراد و یا سرمایه گذاران گرفته می‌شود خسارت بار است.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه زمان تخصیص ارز بستگی به شرایط و نوع کار متفاوت است که در نهایت بسیار زمان‌بر بوده و ممکن است این زمان از یک ماه تا چندماه به طول بکشد گفت: ثبت سفارش ممکن است مقابل سفارشات غیرضروری را بگیرد از همین رو بعضا آثار مثبتی نیز به همراه دارد.


آرگون همچنین تاکید کرد: تولید در کشور نیازمند حمایت است که از مولفه‌های حمایت از تولید می‌توان به تسهیل در تامین مواد اولیه مورد نیاز و به موقع برای بنگاه‌های تولیدی اشاره کرد، البته که کاهش نااطمینانی‌ها نیز مهم است، چراکه نااطمینانی‌ها تاثیرات بسیار زیان‌باری بر نظام اقتصادی کشور دارد و باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌شود.


وی همچنین گفت: عدم تخصیص به موقع ارز تنها مشکل بنگاه‌های تولیدی کشور نیست. این واحد‌ها با چالش‌های بسیار دیگری روبرو هستند، به همین جهت افزایش و جهش تولید نیاز به حمایت و پشتیبانی‌های دولت دارد و از سویی دیگر نیاز است که مانع‌زدایی به معنای حقیقی صورت گیرد.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه بیان کرد: به‌علت ناهماهنگی میان برخی از ارگان‌های ترخیص‌کننده کالاها، تخصیص و تامین ارز در زمان مناسب انجام نمی‌شود و این موضوع موجب رسوب کالا‌ها در بنادر و انبار‌ها شده است.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان