علائم کولیک نوزاد چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟


علائم کولیک نوزاد چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

شناخت علائم کولیک نوزاد، می­تواند یکی از دغدغه­های والدین جوان باشد. زیرا این افراد به­واسطه تجربه کمی که در نگهداری از نوزاد دارند، ممکن است تصور کنند که گریه­های مداوم کودک­شان مربوط به عوامل جدی و خطرناکی می­شود.به همین دلیل سوالی که مطرح...

شناخت علائم کولیک نوزاد، می­تواند یکی از دغدغه­های والدین جوان باشد. زیرا این افراد به­واسطه تجربه کمی که در نگهداری از نوزاد دارند، ممکن است تصور کنند که گریه­های مداوم کودک­شان مربوط به عوامل جدی و خطرناکی می­شود.

به همین دلیل سوالی که مطرح می­کنند این است که علت به­وجود آمدن کولیک چیست؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ بهترین وقت برای مراجعه به پزشک چه زمانی است؟

برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید. زیرا قصد داریم تا در رابطه با زمان شروع کولیک با شما صحبت کنیم. همچنین به این نکته مهم بپردازیم که چگونه می­توان علائم این بیماری را در نوزادن تشخیص داد؟

علائم کولیک نوزاد چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علائم کولیک نوزادان

زمانی که نوزادان دچار گریه­های مکرر و طولانی­مدت می­شوند، به احتمال زیاد با کولیک یا همان قولنج درگیر هستند. در واقع می­توان گفت که وقتی گریه­های نوزاد شما بیشتر از 3 ساعت طول می­کشد و انجام­دادن هیچ اقدامی نمی­تواند حال جسمی و روحی او را بهبود دهد، بهتر است که به علائم قولنج یا کولیک شک کنید.

به بیان دیگر، نوزادانی که 2 تا 8 هفته سن دارند، در معرض ابتلا به کولیک هستند. این روند در بیشترین حالت ممکن تا 4 ماهگی طول می­کشد و بعد از آن، احتمال ابتلا به آن کاهش می­یابد.

توجه داشته باشید که گریه­های مداوم نوزاد، نمی­تواند دلیل محکمی بر این بیماری باشد. ازاین­رو اگر بخواهیم نشانه­های این بیماری را به­طور مفصل بررسی کنیم، باید بگوییم که گرده­شدن مشت­های نوزاد، قرمزشدن پوست صورت او، خم­شدن زانوهای نوزاد به­سمت شکم و درنهایت نفخ زیاد گوارش نوزاد از نشانه­های اصلی این بیماری به­حساب می­آیند.

علت به­وجود آمدن کولیک یا قولنج در نوزادان چیست؟

هنوز هیچ پاسخ قطعی از سمت پزشکان برای بروز این عارضه در دسترس نیست. با این حال اگر بخواهیم از متداول­ترین عوامل به­وجود آمدن کولیک بگوییم، باید اشاره­ای به مواردی که در ادامه آورده­ایم داشته باشیم:

  • سیستم گوارشی نوزادان در این سن رشد می­کند. به همین دلیل امکان اینکه عضلات نوازد دچار اسپاسم و قولنج شود، خیلی زیاد است.
  • گاهی در بدن نوزاد، هورمون­هایی ترشح می­شود که نتیجه آنها، می­تواند منجر به ایجاد درد در ناحیه شکم و دستگاه گوارش شود.
  • اگر نوازد شما به نور و سروصدا حساسیت داشته باشد، احتمال ابتلای او به کولیک افزایش پیدا می­کند.
  • اگر سیستم عصبی نوزاد در حال تکوین باشد، بروز کولیک در او یک امر بدیهی است.
  • درصورتی­که بنا به هر دلیلی، کودک دچار هیجان، ترس یا استیصال شود، ممکن است که شاهد نشانه­های کولیک در او باشید.
  • از دیگر علائم کولیک نوزاد، می­توان به عفونت معده اشاره کرد.
  • اگر نوزاد خود را بیش از حد یا به میزان کم تغذیه کنید، طبیعی است که دستگاه گوارش او دچار عارضه کولیک شود.
  • ریفلاکس معده و حساسیت به شیر خشک یا حتی شیر مادر، از دیگر عوامل بروز کولیک در نوزادان هستند.
  • گاهی نامنظم­بودن ضربان قلب هم می­تواند تاثیر زیادی در بروز این بیماری داشته باشد.
  • اگر نوزاد شما به هر دلیلی دچار آسیب در استخوان، عضلات و انگشتان شود، احتمال ابتلای او به کولیک، بالا می­رود.

دقت داشته باشید که در تک­تک موارد گفته­شده، والدین موظف هستند که با مراجعه به پزشک، نسبت به سلامت نوزاد خود، اطمینان حاصل کنند. چراکه اگر رسیدگی به هر یک از نکته­های گفته­شده را به­تعویق بی­اندازید، ممکن است که نوزاد در سنین بالاتر دچار مشکلات جدی­تری شود.

روش­های درمان علائم کولیک نوزاد

برای از بین­بردن نشانه­های این بیماری، روش­های خانگی، دارویی و مراجعه به پزشک کودکان و اورولوژی وجود دارد که در ادامه به بررسی و تحلیل هر یک از موارد گفته­شده خواهیم پرداخت.

درمان کولیک نوزاد با استفاده از روش­های خانگی

در روش­های خانگی شما باید نوزاد خود را به پشت بخوابانید. بعد از آن، پاهایش را در حالت دوچرخه­زدن قرار داده و چند بار در هوا پدال بزنید. انجام این کار باعث می­شود تا گوارش کودک به­درستی کار کرده و دردی که در ناحیه کمر خود احساس می­کند برطرف شود.

راهکار بعدی این است که نوزادتان را در آغوش گرفته و شروع به ماساژدادن گودی کمر او کنید. ممکن است در این موقعیت نیز گریه­های نوزاد بند نیاید. به همین علت بدن او را در موقعیت­های مختلف در آغوش گرفته و تک­تک واکنش­هایش را مورد بررسی قرار دهید.

به­عنوان سومین و آخرین روش باید اشاره­ای به حمام آب ولرم یا گرم داشته باشیم. در واقع اگر نوزاد خود را در آب ولرم قرار داده و بدن و کمرش را ماساژ دهید، احتمال تسکین پیداکردن درد و آرام­شدن گریه­هایش بالا می­رود. این نکته را در نظر داشته باشید که آب باید برای دمای بدن نوزاد ولرم باشد نه پوست شما که یک فرد بزرگسال محسوب می­شوید.

مصرف چه داروهایی برای درمان کولیک نوزاد مناسب است؟

معمولا برخی شربت­ها، قرص­ها و داروهای دل­درد هستند که توسط پزشکان برای درمان کولیک نوزاد متخصص تجویز شده­اند. از مهم­ترین آنها می­توان به مواردی که در پایین لیست کرده­ایم، اشاره کنیم:

  • قطره روتفلور: این محصول یک فرآورده طبیعی است که از روغن آفتاب­گردان، روغن هسته انگور سیلیکون دی اکساید و مالتودکسترین تشکیل شده­است. داخل این فرآورده هیچ نشانه­ای از گلوتن، تالک، طعم­دهنده، شیرین­کننده و ترکیبات شیر پیدا نمی­شود. ازاین­رو می­توانید برای از بین­بردن علائم کولیک نوزاد از آن استفاده کنید.
  • پروبیوتیک: پروبیوتیک در واقع میکروارگانیسم‌های زنده­ای هستند که در ماست، لبنیات، مخمرها و برخی مکمل­ها پیدا می­شوند. مواد تشکیل­دهنده این دارو می­تواند به هضم و جذب موادغذایی کمک زیادی کرده و نشانه­های کولیک نوزادان را تا حد زیادی کاهش دهد. باید اضافه کنیم که از طریق داروخانه­های آنلاین قادر به خرید این دارو خواهید بود. اما توصیه ما این است که هیچ­یک از موارد گفته­شده را بدون توصیه پزشک برای نوزاد خود تجویز نکنید.

برای برطرف­کردن نشانه­های کولیک نوزاد، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این بیماری معمولا یک عارضه بی­خطر شناخته می­شود. با این حال طبق صحبت­هایی که متخصص کودکان تهران در مورد علائم کولیک نوزاد کرده، باید بگوییم که اگر نسبت به گریه­های مداوم نوزاد خود حساس شده­اید یا این دردها و بی­قراری­ها، حتی بعد از 4 ماهگی فرزندتان ادامه پیدا کرده­اند، بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علت این است که در چنین شرایطی، استفاده از روش­های خانگی، ماساژهای پی­درپی و خوردن داروهای گفته­شده برای نوزادتان کارساز نخواهد بود و مراجعه به پزشک متخصص باعث می­شود تا علت درد و بی­قراری­های کودک از ریشه پیدا شده و درمان آنها ساده­تر و سریع­تر پیش برود.

علائم کولیک نوزاد چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علائم کولیک نوزاد می­تواند نشانه­های زیادی از جمله اسپاسم در ناحیه دستگاه گوارش نوزاد، عفونت معده، اختلال در سیستم عصبی، حساسیت به شیر خشک یا شیر مادر، اختلالات چشم و افزایش فشار داشته باشد. هر یک از موارد گفته­شده باعث می­شوند تا نوزاد شما دچار گریه­های مداوم و احساس درد در ناحیه دستگاه گوارش و کمر شود.

به همین دلیل بهترین راهکار این است که نوزاد را به پشت بخوابانید و پاهای او را گرفته و مشابه دوچرخه­شدن، شروع به پدال­زدن در هوا کنید. همچنین در آغوش­کشیدن او و ماساژدادن کمرش، می­تواند بسیار تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید که در کنار موارد گفته­شده، بهترین راه­حل مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص علت بروز کولیک است. پس آن را به­تعویق نیندازید.

منبع: mayoclinic

امتیاز به مطلب post


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...