استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال باعث رفتار خشونت آمیز می‌شود


استفاده زیاد کودکان از وسایل دیجیتال باعث رفتار خشونت آمیز می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کودکانی که در معرض تماشای محتواهای تصویری و بازی‌های خشونت‌آمیز رسانه‌های دیجیتال قرار می‌گیرند، علاوه بر اینکه فرصت طلایی برای رشد و تعاملات اجتماعی سازنده را از دست می‌دهند، حدوداً تا ۱۱ درصد بیشتر از همسالان خود تمایل به تقلید و نشان دادن رفتار خشونت آمیز دارند.

دکتر مریم شیری اظهار کرد: اثرات استفاده از وسایل دیجیتال بر سلامت را به طور خلاصه، می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. دسته تاثیرات جسمی مثل چاقی، افزایش وزن، مشکلات خواب، دسته تاثیرات شناختی مثل اختلال در تمرکز، یادگیری‌ در سنین بالاتر، اختلال در تعاملات اجتماعی و دسته تاثیرات رفتاری و هیجانی که از جمله آنها، رفتارهای خشونت آمیز یا پرخاشگری و یا رفتارهای منفی مثل اعتیاد است که فراتر از سن آنها باشد و یا زودتر از آنچه که تصور می کنیم در فرزندمان ظاهر شود.

وی افزود: یکی از آسیب‌های استفاده بدون نظارت از وسایل دیجیتال توسط کودکان، بروز خشونت و پرخاشگری در آنها است. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکان به واسطه بازی و یا تماشای صحنه‌های خشونت آمیز در گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ ، حداقل به میزان ۱۱ درصد نسبت به سایر همسالان خود رفتارهای تهاجمی و حتی ضد اجتماعی نشان می‌دهند و حتی امکان اینکه بخواهند، این رفتارهای خشونت آمیز را پس از تماشای محتوای‌های تصویری تقلید کنند، بسیار زیاد است.

دکتر شیری ادامه داد: متاسفانه استفاده از این گوشی‌ها تا جایی در زندگی ما پیش رفته که بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سلامت، برای اینکه کودکانمان ساکت و یا سرگرم باشند، آنها را برای ساعت‌ها در اختیار کودکانمان قرار می‌دهیم. تقریبا هیچ تحقیقی که نشان دهد، تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل دیجیتال برای کودکان زیر دو سال مفید است، وجود ندارد.

وی بیان کرد: در مورد کودکان زیر دو سال، تعاملات انسانی، بازی و ارتباط موثر است که در رشد آنها مفید بوده و به آن نیاز دارند. کودکان باید از طریق کنجکاوی و تعاملاتی که با محیط، کودکان دیگر و اطرافیان خود به دست می‌آورند، رشد کنند. وقتی کودکی ساعت‌ها با گوشی هوشمند و تلویزیون مشغول است، تغییر پی در پی تصاویر و محرک‌های تصویری ممکن است باعث شود، کودکی که در آینده به تمرکز کافی نیاز دارد تا یادگیری دروس مدرسه را شروع کند، با مشکل تمرکز مواجه شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: از آسیب‌های دیگر، ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان به واسطه وجود تصاویر حاوی این مفاهیم در بازی‌ها است. این پیامدها صرفا محدود به فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری نمی‌شود، دردسترس بودن برخی اخبار هم باعث ترس و استرس در کودکان شده و تا مدت‌ها فکرشان را درگیر کند. تماشای این محتواها که نظارتی روی آن نیست، در کودکان سنین بالاتر هم ممکن است باعث شود که تمایل آنها به مواد مخدر و حتی افزایش فعالیت جنسی پرخطر در سن پایین اتفاق بیافتد.

این کارشناس بیان کرد: وقتی کودکان زمان خیلی زیادی را صرف تماشا و بازی با وسایل دیجیتال می‌کنند، زمان طلایی که یک فرصت برای تعاملات، رفتارهای سازنده و ارتباطات موثر با همسالان، دوستان و والدین است، را از دست می‌دهد. این زمان‌ که به نشستن و تماشای این محتواهای بی فایده می گذرد، باعث می‌شود که کودک علاوه بر آسیب‌های رفتاری دچار افزایش وزن، اختلال خواب و... شود. بنابراین توصیه می‌شود که والدین، محتوایی را که قرار است کودک مشاهده کند، قبلاً ببینند و حداقل یک بررسی کرده باشند که آیا این محتوا برای کودک یا فرزند آنها مناسب هست یا خیر؟. حتی در موقع تماشا چه بهتر که کنار آنها باشیم و بر روی کیفیت و کمیت برنامه یا بازی که مشغول آن هستند نظارت کنیم.

وی ادامه داد: تغییراتی که در عادات غذایی کودک مثل تند غذا خوردن، میل شدید به فست فودها، به هم خوردن الگوهای خواب و حتی در کنار تغییرات عملکردی مثل رفتار پرخاشگرانه، تغییرات ساختاری در مغز که ممکن است برگشت ناپذیر باشد، هم از پیامدهای استفاده زیاد از وسایل دیجیتال مثل تلفن همراه در کودکان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا