قالیباف: بر اساس قانون جدید انتخابات باید دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام شود


قالیباف: بر اساس قانون جدید انتخابات باید دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام شود

تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان در قانون جدید انتخابات به درخواست فرد باید دلایل رد صلاحیت یا عدم احراز را بیان کند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه هفته مجلس میزبان برنامه بدون توقف شبکه سه بود و در این...

قالیباف: بر اساس قانون جدید انتخابات باید دلایل رد یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان به آنها اعلام شود

تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان در قانون جدید انتخابات به درخواست فرد باید دلایل رد صلاحیت یا عدم احراز را بیان کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه هفته مجلس میزبان برنامه بدون توقف شبکه سه بود و در این برنامه به سوالات مختلف دانشجویان حاضر در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظارتی پاسخ داد. این محتوا مشروح سومین بخش این برنامه است.

بخش‌های نخست اول و دوم این پرسش‌و‌پاسخ مربوط به حوزه اقتصادی و درباره موضوعاتی مانند مسکن، خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه، محیط زیست، افزایش حقوق، منابع نظام بانکی، جهش تولید دانش بنیان بود که شنبه و یکشنبه هفته جاری از شبکه سه سیما پخش شد.

در قسمت سوم این برنامه نیز دغدغه‌های دانشجویان در حوزه مسائل سیاسی مانند شفافیت، اختلاف بین دولت و مجلس و خالص‌سازی طرح و دکتر قالیباف به تشریح اقدامات مجلس در این زمینه‎‌ها پرداخت.

مشروح این نشست در ذیل آمده است:

مجری:

بسم الرحمن الرحیم سلام

سلام عرض می‌کنم خدمت همه بینندگان عزیز شبکه سوم سیما و مخاطبان برنامه بدون توقف

ما این شب‌ها پیرامون عملکرد مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کنیم، میهمان ما جناب آقای دکتر قالیباف هستند، خوشحال می‌شویم از اینکه ما را تا آخر همراهی می کنید

وارد حوزه مسائل سیاسی می‌شویم، جناب آقای دکتر ما مجلس یازدهم را در حوزه سیاست‌های خارجی و داخلی همان گونه که خودتان چندین بار فرمودید، مجلس فعالی دیدیم، مجلس، مجلس منفعلی نبود، مثالش را هم خودتان در صحبت‌های‌تان اشاره کردید؛ قانونی که در حوزه اقدام راهبردی تصویب شد، یکی از اتفاقات خوبی بود که در مجلس یازدهم اتفاق افتاد، اما یکی ار حوزه‌هایی که مردم و کسانی که شعارهای انتخاباتی را از چندین سال قبل دنبال می‌کردند و همچنان مبهم باقی مانده و می‌شود گفت که مشخص نشد که به چه سرانجامی رسید، بحث شفافیت قوای سه گانه علی الخصوص شفافیت خود مجلس است، من با این مقدمه شروع و ورود می‌کنم به فضای مسائل سیاسی و از همه دوستان و کسانی که در این حوزه سوال دارند، دعوت می کنم پرسش‌های خود را از شما بپرسند و در آخر شاهد جمع بندی شما باشیم، دعوت می کنم از جناب آقای خوب‌رو تشریف بیاورند و در حوزه سیاسی سوالات خود را بپرسند.

خوب‌رو:

ضمن عرض سلام و احترام به حضار محترم و جناب آقای دکتر قالیباف، تمایل دارم صحبت‌های خودم را با یک تشکر از به تصویب رساندن قوانینی مانند قانون‌های اقدام راهبردی، صدور مجوزها و رشد جوانی جمعیت که سال‌های روی زمین بودند، اعلام کنم اما این تشکر از بابت به تصویب رسیدن این قوانین است، ما همچنان خواستار مطالبه، پیگیری‌ها و نظارت‌های مجلس هستیم و شما را به عنوان بزرگ نظارت کشور بر این قوانین واقعا مسئول می دانیم و باز هم تشکر می کنم از این بابت.

مزین شدن مجلس یازدهم به نام مجلس انقلابی افتخاری است که حقیقتا به هر مجلسی رسیده نشده اما این انقلابی بودن و انقلابی نامیده شدن، این مزین شدن به همچین نامی مسئولیت این مجلس را بارها و بارها بیشتر می‌کند وقتی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان با مجلس همچین نامی را به مجلس یازدهم اعطا می‌کنند، این است که از این اقداماتی که تا به حال انجام شد، راضی هستیم اما این انقلابی شدن و انقلابی نامیده شدن شما مسئولیت‌های شما را بیشتر می کند، مسئولیت‌هایی که باید دغدغه مردم را چه از لحاظ پیگیری‌ها، چه از لحاظ دغدغه‌مندی‌های خود مسئولان و چه از لحاظ پیگیری‌های نمایندگان باید بیشتر باشد و نکته‌ای هنوز یک مقداری برای بنده و امثال بنده نامعلوم است، مصوباتی است مربوط به اولویت های اقتصادی و معیشتی دولت و مجلس که تاثیر مستقیم روی سفره مردم و ذهن مردم دارد که کمرنگ تر به نظر می‌آید یعنی پیگیری هایی که ما از طرف احزاب و جریان‌های مختلف مجلس، شاهد هستیم این است که آیا ممکن است یک دخالت‌هایی از طرف نمایندگان صورت گیرد، یعنی دخالت سلیقه‌های آنها؛ وقتی ما اولویت اقتصادی را برای مردم داریم آیا ممکن است دخالت‌هایی صورت بگیرد و این اولویت اصلی ما گم شود ما شاهد هستیم که اگر کار خود نمایندگان گیر باشد این به تصویب رسیدن سریع اتفاق می افتد اما موضوع اقتصادی که موضوع اول جامعه و مملکت است، یک مقداری وارد پروسه و جریان های طولانی مدت می شود، در آخر هم حقیقتا دوست دارم دوباره یک توصیفی کنم از جایی که نمایندگان هستند، شما خودتان برادر شهید هستید احترامتان واجب است، احترام شهدا واجب است هر صندلی مدیریتی در کشور حاصل یک کربلا است ما برای هر صندلی یک شهید کربلا داریم، خواهش می کنم در مجلس حتما یادآوری کنید که جایی که شما الان تصمیم گیری و تصمیم‌سازی می‎کنید جایی است، که ما حداقل 72 شهید برای هر صندلی اش دادیم ما نسبت به خون شهدا مسئول خواهیم بود خیلی متشکرم.

مجری:

می‌خواهم جسارت کنم البته نمی‌خواهم روال را تغییر دهم اما یک سوال پرسیدند اینکه نمایندگان یا غیر از نمایندگان افراد دیگری بیرون از مجلس یا داخل مجلس به طرق غیرقانونی در فضای تصویب مصوبات یا در فضای مختلفی دخالت دارند یا نه را همین‌جا از شما جواب بگیریم سپس به ادامه سوالات بپردازیم.

دکتر قالیباف:

خیلی تشکر می‌کنم از جنابعالی و از اینکه به همکاران من در مجلس و خودم خداقوت گفتید در این زمینه تشکر می کنم و واقعا همه ما با هر گرایش و سلیقه‌ای زندگی‌های مادی و معنوی خودمان را مدیون خون پربرکت شهدا هستیم فقط کافی است انسانیت و مروت داشته باشیم می فهمیم که همه ما در ایران اسلامی مدیون شهدا هستیم ان شاءلله که توفیق خدمت را صادقانه به مردم عزیزمان داشته باشیم.

اجازه دهید این بحث را به دو بخش تقسیم کنم؛ یک وقت یک طرح و لایحه‌ای به مجلس می‌آید، این چه در درون مجلس و چه در بیرون مجلس موافقین و مخالفینی دارد یکی از کارهای مردمی‌سازی که ما انجام دادیم، این فرصت را به مردم داده، که درباره طرح ها و لوایحی که داریم، نظر دهند این یک بحث است و خیلی خوب است و به نظر من خیلی هم موثر است و باعث می‌شود دقت را بالا ببرد اما از یک طرف، یک خطر هم است و آن جایی است که در حقیقت مدیریت تضاد منافعی می‌گوییم، بعضی قوانین و بعضی طرح‌ها و لوایح منافع افرادی را به خطر می اندازد آیا این افراد تلاش می کنند که این طرح تصویب نشوند یا طور دیگری تصویب شوند؟ حتما این گونه است.

خوب‌رو:

حالا شاید منظور من، قوانین نبود شاید در انتصابات؟

دکتر قالیباف:

اگر منظور این است که آیا نمایندگان در انتصابات دخالت می کنند یا نمی‌کنند؟ این را مقام معظم رهبری در دو جلسه ملاقات سالیانه‌ای که نمایندگان محضر ایشان حضور پیدا کردند، خیلی صریح و روشن فرمودند؛ ایشان فرمودند نباید این کار انجام شود یعنی نمایندگان را برحذر داشتند البته همینجا این نکته را نیز اشاره کردند که دولت بداند که مشورت با نمایندگان چون نمایندگان در دسترس‌ترین افراد برای مردم در مشکلاتشان هستند، (الان اگر به یک شهرستان بروید مردم نماینده را بیشتر از نماینده دولت، فرماندار و بخشدار بیشتر می شناسند و در دسترس‌تر هم هستند زیرا به هر حال نماینده مردم هستند و کم و یا زیاد مراجعه می کنند این یک واقعیت است).

حضرت آقا به مجموعه فرمانداران، استانداران و مجموعه‌های دولت فرمودند که هیچ مشاوری بهتر از این‌ها نیست که شما در تصمیمات خود با این‌ها مشورت کنید بله ممکن است بعضا، بعضا که می گویم در مجموع این‌ها یک نظری داشته باشند و پیگیری بعضی کارها را انجام دهند اما من بارها در مجلس به دوستان این امر را متذکر شدم ما در همان بحث نظارتمان اگر در هر رده‌ای، مسئولیتی کسی کوتاهی و کم کاری کند این حق مجلس است که نظارت و پیگیری کند و اگر بنا به جابه‌جایی نیز است همان طور که من توضیح دادم از طریق تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال آن کار را انجام دهد اما اینکه جابه‌جا می کنند، بعد بگوییم اگر برداشتیم اون(فلان شخص) را هم بگذار حتما کار اشتباهی است.

مجری:

خیلی ممنون از آقای خوبرو و از جناب آقای دکتر تشکر می‌کنم، چون سوالشان مختصر بود من نخواستم به انتهای سوالات دوستان برسد، همینجا پاسخ را از آقای دکتر شنیدیم، دعوت می‌کنم از سرکار خانم اصلانی به عنوان دومین نفر در حوزه مسائل سیاسی، مسائل خود را مطرح کنند.

اصلانی:

جناب آقای دکتر قالیباف، مجلس دوازدهم به سمت خالص‌سازی هدف گیری شده است و اولین رد صلاحیت شدن‌ها مقدمه خالص سازی است و در دوران خالص سازی شدن جریان سیاسی، خود دولت و جریان های خالص ساز آسیب بیشتری می‌بینند و دو آفت بزرگ در انتخابات شکل می‌گیرد؛ نخست آنکه افشاگری‌های درون جریانی که بوی سهم خواهی می دهند و اساسا موضوع خدمت به مردم را تبدیل به رسیدن به قدرت می‌کند و دومین مورد کاهش مشارکت مردم است. سوال بنده از حضرتعالی این است که آیا شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود می‌کنید و همچنان به جمهوریت و انتخابات در نگاه حضرت امام خمینی(ره) باور دارید و اجازه نمی‌دهید که وضعیت دموکراسی و مردم‌سالاری دینی که یکی از اساسی‌ترین پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، بیشتر از این آسیب ببیند یا همانند آقای رئیس جمهور سکوت اختیار می‌کنید؟ مورد دیگر اینکه این دولت و مجلس انقلابی کارآمد چرا از نظر مردم ناکارآمد است؟

مجری:

جناب آقای مصباح سومین نفری که در حوزه مسائل سیاسی سوالات و نکات خود را می‌خواهند، بپرسند بفرمایید.

مصباح:

سوال بنده در رابطه با موضوع روابط دولت و مجلس است، آقای دکتر شما هم یک گریزی به این مسائل داشتید که روابط دولت و مجلس و نوع تعاملات دو قوه مهم در کشور چگونه است.

دو نکته را در ادامه عرضم داشته باشم؛ یک نکته اصل تفکیک قوا است که به تبع حضرتعالی و دیگر حضار بهتر از بنده حقیر نسبت به این اصل واقف و مطلع هستید که در واقع اساس این اصل این چیست و در تشکیل دولت ما چه نقشی دارد، نکته دوم فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره اینکه بین دو قوا به صورت خاص، قوه مقننه و مجریه در شرایط حال حاضر جایز نیست که اختلاف و چندپارگی وجود داشته باشد اما ناظر به این دو بحث همه به این موضوعات روی کاغذ واقف هستیم اما در کف میدان شاهد یک سری اختلافات بین دولت و مجلس هستیم که همانگونه که حضرت آقا فرمودند شایسته اوضاع فعلی مملکت نیست. این درباره ارتباط دولت و مجلس تا چه میزان می‌تواند حاکی از نزدیکی این دو قوه و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باشد. تشکر می‌کنم که در این باره صحبت بفرمایید. در ادامه از حضرتعالی و همکاران‌تان تشکر می‌کنم ان شاءالله خداوند روز به روز بر توفیقات شما در راستای خدمت به انقلاب و حفظ و اعتلای نظام بیافزاید.

مجری:

ممنون و متشکرم. به عنوان آخرین نفر در حوزه مسائل سیاسی از جناب آقای عزیزی دعوت می‌کنم، شبهات و سوالات خود را بپرسند و بعد در خدمت جناب آقای دکتر قالیباف باشیم.

عزیزی:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت بزرگواران

آقای دکتر از قوانینی که در مجلس یازدهم تصویب شد، قانون شفافیت قوای سه گانه بود که چند بار نیز بین شورای نگهبان و مجلس رفت و برگشت شد و در نهایت نیز اکنون به مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی بیشتر رفته است. از ابتدا هم می‌توانستیم حدس بزنیم که چنین طرحی از سوی شورای نگهبان رد شود و در حوزه اجرا نیز با مشکلاتی روبرو شود اما اینگونه به نظر می‌رسد که مجلس می خواست با این طرح، مطالبه مردمی که درباره شفافیت آرای نمایندگان بود را تحت تاثیر قرار دهد، همین شفافیت آرایی که وعده شما و وعده بسیاری از نمایندگان مجلس بود و به قولی می توان گفت به جای اینکه شفافیت آرای نمایندگان را در نسبت کوچکتری انجام دهد، کار بزرگ تری ایجاد کرد که بگوید شورای نگهبان سنگ اندازی کرد یا مجمع موافقت نکرد، مثال سنگ بزرگ نشانه نزدن است. به نظرم مجلس می خواست با این کار انتقاداتی که به خود درباره شفافیت آرای نمایندگان وارد است را برطرف کند. با همه این اوضاع و احوال نظرتان درباره شفافیت آرای نمایندگان و قانون شفافیت قوای سه گانه چیست و به نظرتان عاقبت این دو قانون به کجا می‌رسد؟

مجری:

بدون اینکه وقت را بگیریم در خدمت جناب آقای دکتر قالیباف هستیم. از آنجایی که یک سوال در حوزه بحث دخالت غیر از روال معمول و قانونی مجلس، دخالت نمایندگان در انتصابات یا در بعضی از قوانین را پاسخ دادند، این را فاکتور می گیریم و ورود می کنیم به سایر سوالاتی که دوستان درباره اختلاف دولت و مجلس و شفافیت قانون و شفافیت قوای سه گانه پرسیدند. فکر می کنم آقای دکتر اگر صلاح می دانید در حدود 15 دقیقه شما نکات خود را مطرح کنید ممنون می شوم.

دکترقالیباف:

بسم الله الرحمن الرحیم

من ابتدا از شفافیت بگویم که ذهن‌ها اکنون در این موضوع آماده است. موضوعی که قبل از ورود به مجلس یازدهم در افکار عمومی در سال 98 در انتخابات بحث شفافیت در آرا، مطرح بود. برخی از دوستان هم از همکاران من از نمایندگان محترم آن زمان این موضوع را جزو سیاست‌های خودشان و پیگیری برای اینکه ما این قانون را حتما در مجلس دنبال می کنیم، مطرح می‌کردند و یک تعدادی هم این حرف را نزده بودند و چنین قولی نیز نداده بودند یعنی دوستانی داریم که با این موضوع به عنوان شفافیت آرا در هر موضوعی موافق نیستند، دلایلی دارند.

این در مجلس مطرح شد، یکی از قوانینی بود که در همان سال اول و در ابتدای سال 1400 به طور جد در مجلس مطرح شد، می دانید وقتی این قانون می خواهد مطرح شود باید قانون آئین نامه داخلی مجلس اصلاح شود زیرا در آنجا محدودیت‌هایی برای آرا و شفافیت آرا طبق آئین نامه داریم. از آنجا که این موضوع با قانون آئین نامه مغایرت داشت براساس قانون آئین نامه (برای تصویب) به دو سوم آرا نیاز دارد و حداکثری به معنای نصف به علاوه یک نیست، یعنی باید دو سوم حاضرین در جلسه به آن رأی دهند. معمولا دو سوم رأی گرفتن برای یک کار بسیار کار سختی است آن هم کاری که با این حساسیت است. ما نوبت اول این را به رأی گذاشتیم، این طرح آمد و سه رأی کم آورد. یعنی در شرایطی که باید دو سوم رأی می گرفت، سه رأی کم داشت و رأی نیاورد.

هر طرحی که به مجلس می آید و رأی نمی آورد تا 6 ماه بعد امکان طرح دوباره آن نیست، مگر مسیر دیگری طی کند که قانون مشخص کرده چه تعداد از نمایندگان امضا کنند که من نمی‌خواهم اکنون وقت جلسه را بگیرم اما مجموعا مجلس دنبال بحث شفافیت بود، نهایتا بحث شفافیت را برای مجلس و بخشی از موضوعات دیگری که مجلس با آن موضوعات در ارتباط است، تصویب کرد. اکنون لایحه یا طرحی در مجلس تصویب می‌شود سپس در شورای نگهبان می‌رود، در شورای نگهبان روی آن بحث می شود، ممکن است این به صحن مجمع رود در صحن مجمع روی این موضوع بحث شود، حرف ما در مجلس این بود هر موضوعی که به صورت علنی در صحن مجلس بحث می شود و همه در جلسه علنی آن را می شنوند و آرای مجلس هم علنی است این کار انجام می‌شود مانند خودرو به هر دلیلی اگر شورای نگهبان آن را رد کرد یا مجمع آن را رد کرد باید آن هم اطلاع رسانی شود و مردم بدانند به این دلیل موضوع خودرو رد شد.

ما اکنون نیز معتقدیم در مجلس اینگونه شود بهتر است البته ما قانون دیگری نیز در حوزه مربوط به داده ها یعنی قانون رعایت داده‌ها که طبقه بندی دارد، داریم. یعنی دسترسی به اطلاعات آزاد قانونی است که اکنون نیز وجود دارد یعنی ما هیچ وقت در بحث مربوط به شفافیت آرا نگفتیم که آن‌هایی که محرمانه هستند باید منتشر شود، این حیطه بندی حتما در همه دنیا است و در اینجا نیز وجود دارد و این ها باید رعایت شود اما به هرحال در این فراز و نشیب، قریب به یک سال است که این موضوع در حال رفت و برگشت است اما ما در مجلس شورای اسلامی به صورت داوطلبانه تا این قانون مسیر خود را طی کند و نهایی شود که چهارشنبه قبل (همین هفته ای که گذشت) یک جلسه با جناب آقای آیت الله لاریجانی رئیس محترم مجمع داشتیم که این موضوع در مجمع مجددا اخیرا بازنگری شده و به این موضوع رسیدگی شده و بخشی از موضوعات در آنجا رد شده و دوباره برگشته که مجلس تجدید نظر کند، توافق شد جلسه کارشناسی بین مجمع و مجلس با هم برگزار شود تا بتواند با هم این موضوع را مشخص‌تر و روشن تر کند.

مجلس یازدهم به قول خود عمل کرد؛ آرای 200 نفر از نمایندگان در سایت مجلس منتشر می‌شود

همین الان در سایت مجلس بیش از 200 نفر از نمایندگان تمام آرای شان شفاف است و آنچه منظور و غرض بوده که توقع مردم بوده و تعهد آن بخش از نمایندگان که آرای شان را به اطلاع نمایندگان برساند، عملا این کار در حال انجام است یعنی مجلس یازدهم به قول خود عمل کرده است شما الان در برنامه نگاه کنید بنده خودم جزو نفرات اولی- 12، 13 نفر اولی- بودم که گفتم همه آرای من در سایت مجلس قرار بگیرد. هر روز مرتب هر رأیی داده می شود در آنجا موجود است. اکنون بیش از 200 نفر از نمایندگان رأی شان در آنجا است. پس ما به تعبیری که این کار باید انجام شود، در حال انجام است.

ان شاء الله مسیر قانونی خود را هم طی کند که به قانون هم تبدیل شود و بتوانیم این کار را انجام دهیم این یکی از سختی هایی است که برخی اوقات پیش می آید و این مسیر را باید طی کنیم و پیش ببریم.

نکته بعدی که اشاره شد در رابطه با سرکار خانم اصلانی صحبت کردند قانون انتخابات برای مجلس بعد از سیاست‌های کلان که درباره انتخابات بود، در مجلس یازدهم تجدیدنظر شد و قانون ابلاغ شد و یک فرصت‌های خوبی در این قانون فراهم شد. یکی از موضوعات که اینجا فراهم شده همین است که اگر کسی به هر دلیلی رد صلاحیت شد یا عدم احراز شد شورای نگهبان باید دلیلی که مدنظر بوده را بنا به درخواست فرد به صورت روشن و شفاف بیان کند که دلیل رد شدن شما چیست. یکی از موضوعات و فرصت های خوبی است که در قانون یعنی قانون انتخاباتی که اخیرا در اواخر بهار همین امسال تصویب شد، فراهم کرده و این یک فرصت است.

فرصت دیگری که در قانون انتخابات هست، بحث پیشگیری است اکنون یک موضوع بسیار ناصواب است و هرچه به آستانه انتخابات نزدیک می‌شویم، گروه‌ها و افراد مختلف و بحث‌های رسانه ای هر حرف دروغ و راستی را به هر شکل که می‌خواهند، می زنند. این از مشکلات جدی است و معمولا این موضوعات و توضیح این موضوعات رشد عظیمی در تراکنش و پخش دارد اما جواب آن ها را خیلی ها نمی شنوند. خیلی ها بحث نمی‌شود، یکی از موضوعات درستی که در قانون پیش بینی شده پیشگیری از این موضوع است یعنی در قانون انتخابات، قوه قضائیه مکلف شده، جلسات مربوط به آن نیز برگزار شده، دادستانی محترم کل هم الان این کار را دنبال می کند و از قبل پیش بینی می کند چه در فضای مجازی چه در هر شبکه اطلاع رسانی به هر شکلی حتما از کسانی که اطلاعات غلط و تخریب را نسبت به این موضوع ها را دارند پیشگیری می کنند البته توضیح خواستن، انتقاد کردن، پاسخگو‌گری و مطالبه‌گری از موضوعات جدی زمان انتخابات است و باید این بحث‌ها خیلی روشن و شفاف باشد. پاسخگویی نسبت به این موضوعات باشد ما منکر این موضوعات نیستیم، قانون فرصت این را هم داده حتی این قانون این فرصت را داده که حتی بخشی از امکانات و ظرفیت‌هایی مانند سالن و امکاناتی که حتی بخش‌های دولتی دارند، بتوانند در اختیار نمایندگان(کاندیداها) بگذارند. اولین بار است که در خود صدا و سیما این فرصت داده شده که در استان ها و شهرستان ها به نمایندگان مجلس به دلیل اینکه هزینه‌های تبلیغاتی به حداقل برسد و عموم مردم باشند حتی بتوانند از ظرفیت صدا و سیما هم به صورت مساوی و عادلانه استفاده کنند و افراد بتوانند صحبت کنند.

برخی اظهارنظرها که اینجا در حوزه خالص‌سازی به آن اشاره شد که سرکار خانم اصلانی به آن اشاره کردند به نظر من ممکن است یک فرد یا یک مجموعه‌ای، سلیقه ی و نظراتی را داشته باشند، من خودم در جریان و مطلع هستم و با رئیس‌جمهور محترم جناب آقای رئیسی از قبل از انقلاب در مشهد با هم آشنا هستیم و یکدیگر را می‌شناسیم اینکه رئیس جمهور محترم نسبت به این موضوع حمایت کند یا سکوت کند من این را رد می‌کنم واقعا چنین چیزی نیست که ایشان بخواهد از این نگاه دنبال کند. خودم هم به عنوان یک نماینده مردم و یک شهروند حتما نمی‌پسندم.

مجلس حتما اجرای قانون انتخابات را با دقت دنبال می‌کند

وقتی ما حرف از فرهنگ حزب اللهی می‌زنیم، حرف از فرهنگ انقلابی می‌زنیم ما نباید بسته باشیم و بگوییم یک طیف خاص و یک گروه خاص، مملکت برای همه است. همه سلایق بیایند و این‌ها را دنبال کنید. در انتخابات بنا است با یکدیگر رقابت کنیم، بنا است این موضوعات را دنبال کنیم، بنا نیست یک وقتی اینجا با جمهوری اسلامی مبارزه کنیم. قوانین و ضوابط مشخص است اما اگر فردی طبق قانون چارچوب‌ها را رعایت نکند شورای نگهبان باید دلیل این موضوع را هم بیان کند ما هم به عنوان مجلس برای نظارت بر قانون اساسی حتما رعایت اجرای قانون انتخابات را با دقت دنبال کردیم و خواهیم کرد.

امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد

در بحث اختلافات بین دولت و مجلس باید این نکته را بگویم که واقعا امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد و ما همیشه امیدواریم. البته من همیشه بر این نکته تاکید کردم که همکاری و همدلی کفایت نمی‌کند این باید منجر به هم‌افزایی شود که ما بتوانیم آثار آن را در زندگی مردم در بخش‌های مختلف چه بحث‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و آرامش دیده شود اما آیا ما در جاهایی هست که اختلاف نظر نداریم، این امر خیلی طبیعی است. ممکن است در خیلی از موضوعات نظرات متفاوت داشته باشیم اما حتما در نهایت به جمع بندی می‌رسیم و دنبال می کنیم و واقعا ما خودمان را در یک جبهه، جبهه انقلاب می‌دانیم و یک اهداف مشترک دولت و مجلس مخصوصا در این حوزه ها که باید با یکدیگر کار دارند همدلی و همراهی کاملا وجود دارد و واقعا مشکلی نیست. در کلان موضوع و در هدف گذاری ها هیچ اختلافی نیست و این همدلی و همراهی وجود دارد.

مجری:

خداقوت آقای دکتر، ممنون.

لینک کوتاه کپی لینک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول