مشکلات موهات با این گیاه ارزان قیمت حل میشه


مشکلات موهات با این گیاه ارزان قیمت حل میشه

رکنا: فواید شنبلیله برای مو را در این مطلب خواهید شناخت.

به گزارش رکنا، شنبلیله گیاهی با خواص متنوع در طب سنتی کاربردهای بسیاری دارد. از زمان‌های دور، این گیاه در فرهنگ‌های مختلف به‌خصوص در آشپزی هندی و ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات متعددی نیز بر روی این گیاه انجام شده که نشان می‌دهد چگونه شنبلیله می‌تواند به بهبود سلامت موها کمک کند. در این مطلب قصد داریم خواص شنبلیله برای مو را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید شنبلیله برای مو

تقویت فولیکول‌های مو

درمان شوره سر

تقویت آبرسانی موها

درمان خشکی پوست سر

کمک به پرپشت شدن موها

درمان طاسی سر

کمک به درمان کم پشتی مو

شنبلیله سرشار از پتاسیم، سدیم، منیزیم، پروتئین، ویتامین C، آهن، اسید نیکوتینیک و لسیتین است. این ترکیبات مغذی به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و باعث سالم و قوی شدن موها می‌شوند. متخصصان شنبلیله را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر توصیه می‌کنند.

شنبلیله برای ریزش مو

شنبلیله حاوی اسید فولیک، ویتامین‌های A، K، C، پتاسیم، کلسیم و آهن است. این دانه‌های کوچک به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و باعث پرپشت شدن موها می‌شوند. شنبلیله همچنین در درمان شوره سر، خشکی پوست سر، طاسی و کم پشتی مو مفید است. لسیتین موجود در شنبلیله به آبرسانی موها و تقویت فولیکول‌های آنها کمک می‌کند.

روش ساده‌ مصرف شنبلیله به صورت خوراکی

ساده‌ترین راه برای بهره‌بردن از خواص شنبلیله، خوردن بذرهای جوانه‌زده آن است. به میزان ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری بذر شنبلیله را شسته و در آب خیس کنید، مانند روش جوانه‌زدن انواع سبزه برای نوروز. دانه‌ها را در ظرفی مناسب قرار داده و با آب روی آنها را نمدار کرده، سپس با دستمال بپوشانید. به محض دیدن اولین جوانه‌ها آنها را مصرف کنید.

روش‌های استفاده از شنبلیله برای تقویت مو

برای بهره‌بردن از خواص شنبلیله، می‌توان دانه‌های آن را در آب جوشاند، سپس با جوشانده حاصل موها را شستشو دهید. طبق بررسی سایت چی شی، ترکیبی از سیر، روغن نارگیل و روغن زیتون نیز می‌تواند به تغذیه ریشه مو کمک کند. استفاده از این مواد باعث تقویت موها و کاهش ریزش آنها می‌شود.

محلول رشد سریع مو با شنبلیله و روغن خردل

برای تهیه یک محلول موثر برای رشد سریع مو، نیم لیتر روغن خردل و ۵۰ گرم دانه شنبلیله مورد نیاز است. دانه‌های شنبلیله را به روغن گرم اضافه کنید تا سیاه شوند، سپس محلول را سرد کرده و صاف کنید. این روغن را هر ۳ روز یک بار روی موها استفاده کنید.

ماسک خانگی شنبلیله برای تقویت مو

برای تهیه ماسک مو، ۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را خیس کرده و با میکسر خرد کنید. به آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل اضافه کرده و خمیر حاصل را روی ریشه و ساقه‌های مو قرار دهید. برای درمان شوره سر، چند قطره آب لیمو نیز به خمیر اضافه کنید.

چگونه از تخم شنبلیله برای موها استفاده کنیم؟

یک روش مفید دیگر برای استفاده از شنبلیله، خیساندن تخم‌های آن و تهیه خمیر است. خمیر تخم شنبلیله را بر روی موها و به ویژه ریشه‌ها بمالید و با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. پس از ۴۰ دقیقه، موها را آبکشی کنید. این روش به تقویت و بازسازی موها کمک می‌کند و درخشندگی آن‌ها را بازمی‌گرداند.

استفاده از ماسک ماست و شنبلیله برای مو

برای تهیه این ماسک، دانه‌های شنبلیله را خیس کرده و با میکسر مخلوط نمایید، سپس کمی ماست اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست سر بمالید و بعد از یک ساعت بشویید. این روش را هفته‌ای ۳ بار تکرار کنید.

دمنوش شنبلیله برای درمان شوره سر

برای تهیه دمنوش شنبلیله، دانه‌های له شده را به آب جوش اضافه کرده و پساز خنک شدن محلول، موهایتان را با آن آبکشی کنید. پس از نیم ساعت موها را با شامپو بشویید.

نتیجه گیری

در نهایت، می‌توان گفت که شنبلیله گیاهی با خواص شگفت‌انگیز و متنوع برای مو است. این گیاه، منبع غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، سدیم، منیزیم، پروتئین، ویتامین‌های C و A، آهن و لسیتین است که همگی به تقویت فولیکول‌های مو و تحریک رشد مو کمک می‌کنند.

استفاده از شنبلیله در قالب خوراکی، ماسک مو، دمنوش و روغن‌های تقویتی، نه تنها در جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر مؤثر است، بلکه به پرپشت شدن و بازگرداندن درخشندگی موها نیز کمک می‌کند.

با توجه به تنوع روش‌های استفاده از شنبلیله و سهولت دسترسی به آن، این گیاه می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی و ارزان‌قیمت برای مراقبت و درمان مو در برنامه‌ی مراقبتی هر فردی جای گیرد.

منبع: چی شی


مشکلات موهات با این گیاه ارزان قیمت حل میشه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)