110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند


 110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند

مراسم تشییع پیکر 110 شهید گمنام در حالی در تهران برگزار شد که مردم با در دست داشتن پرچم ایران اسلامی، عشق به وطن و جانفشانی در راه انقلاب را بار دیگر نشان دادند.

یکی از افرادی که پرچم فلسطین را در تشییع ۱۱۰ شهید گمنام بر دوش خود گرفته، می‌گوید: «این شهدای گمنام برای دفاع از میهن و مبارزه با ظلم رفتند. ما وظیفه داریم هر جا صدای مظلومی را می‌شنویم از آنها حمایت کنیم. حالا هم کسی مظلوم‌تر از مردم فلسطین نیست‌.»

مراسم تشییع ۱۱۰ شهید گمنام با حضور پرشور مردم، در تهران با عنوان «وداع با لاله‌ها» و همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با حضور جمعی از جوانان و اقشار مختلف مردم در حالی برگزار شد که مردم تهران در کنار حسرت برای جایگاه این شهدا، برای مظلومیت مردم غزه هم به پا خاستند و فریاد ضداستکباری سر دادند.

در مراسم تشییع شهدای گمنام، پیکر ۱۱۰ شهید در تهران و پیکر ۱۷۰ شهید دیگر هم در ۳۰ استان مختلف کشور امروز ۲۶ دی تشییع می‌شود.

این مراسم در استان تهران از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران واقع در خیابان انقلاب آغاز شده و تشییع کنندگان پیکر شهدای گمنام را تا معراج شهدای این استان همراهی می‌کنند.

برگزاری این مراسم مانع از حضور و فعالیت هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها نشده و آن‌ها طبق روال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین در پی تمهیدات ترافیکی که اندیشیده شده، وسایل نقلیه مزاحمتی برای شرکت کنندگان در این مراسم ایجاد نمی‌کنند.

در تشییع شهدای گمنام دوران دفاع مقدس، در کنار پرچم‌های عزای فاطمیه، پرچم‌ حزب‌الله و فلسطین بر دستان مردم به نشانه حمایت از مردم غزه دیده می‌شود. برخی هم به عشق وطن پرچم ایران اسلامی را در دست دارند و می‌گویند که «برای میهن اسلامی تا پای جان می‌ایستیم.»

بیشتر جمعیت حاضر در مراسم تشییع شهدای گمنام جوانان و نوجوانان هستند. برخی هم به صورت خانوادگی با فرزندان کوچک به این مراسم آمده‌اند.

 110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند

محمدحسین حسین‌نژاد ۱۲ ساله از حاضران این مراسم به خبرنگار فارس می‌گوید: «آمدم تا از شهدا درس زندگی بیاموزم.» همچنین یکی دیگر از نوجوانان محمدعلی کرامت ۱۰ ساله می‌گوید که با اینکه مجبور نبودم به این مراسم بیایم و می‌توانستم روز تعطیل در خانه بخوابم، «به استقبال شهدای گمنام آمدم، چون آن‌ها جانشان را برای کشورمان دادند.»

جمعی از دختران انقلاب به جای روسری چفیه بر سر خود بسته‌اند تا همبستگی خود با شهدا را به نمایش بگذارند. یکی از جوانان حاضر در مراسم می‌گوید که این شهدا نسبت به شهدایی که خانواده‌شان مشخص است و برای تشییع‌شان می‌آیند مظلومیت و غربت بیشتری دارند. «ما بری تشییع آن‌ها آمدیم تا از غربت آن‌ها کم کنیم.»

 110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند

کاروان‌های حامل ۱۱۰ شهید گمنام یا فواصل ۱۰ متری در خیابان انقلاب ایستاده‌اند تا همه مردم بتوانند آزادانه در کنار تابوت شهدا حضور یابند. با این حال برخی از افراد جلو نمی‌روند و از دور چشم به کاروان‌ شهدا دوخته و بی‌صدا اشک می‌ریزند.

برخی از جوانان کفن پوش در مراسم تشییع پیکر شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس حضور یافتند. آنها که خود را نماینده شهدای فاطمیون معرفی کردند، می‌گویند که «ما برای اسلام در هر جای دنیا آماده مبارزه با ظالم هستیم.»

 110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند

در کنار آنها جوانان با لباس‌های نیروهای حماس حضور دارند. هر یک از آنها موشکی نمادین در دست دارند که روی آن مکانی که قرار است موشک فرود بیاید، حک شده است. برخی از حاضران هم عکس حاج قاسم توزیع می‌کنند و به یاد شهدای مقاومت اشک می‌ریزند.

گروه سرود «شمیم یاس» هم در این مراسم سرودی درباره رشادت‌های شهدا خواند و با اجرای برنامه آنها جمعی از جوانان فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

 110 پیکر شهید گمنام روی دستان مردم تهران تشییع شدند

پس از آن فرمانده کل سپاه پاسداران سردار حسین سلامی در مراسم حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود