تصویر عجیب پلنگ در مغز انسان/ عکس


تصویر عجیب پلنگ در مغز انسان/ عکس

ایسنا نوشت: اولین تصاویر ذهنی جهان از فعالیت مغز انسان با استفاده از هوش مصنوعی استخراج شده است.

پژوهشگران ژاپنی با کشف اسرار ذهن انسان، فناوری «رمزگشایی مغز» را توسعه داده‌اند که از هوش مصنوعی برای ترجمه فعالیت مغز انسان به تصاویر ذهنی از اشیا و مناظر استفاده می‌کند.

این رویکرد به رهبری تیمی از مؤسسه ملی علوم و فناوری کوانتومی(QST) و دانشگاه اوزاکا، تصاویر واضحی مانند یک پلنگ متمایز با ویژگی‌های قابل تشخیص مانند گوش‌ها، دهان و همچنین اشیایی نظیر هواپیما با چراغ‌های روی بال آن ایجاد کرد.

استخراج تصویرسازی ذهن

تحقیقات گذشته توانسته بود تصاویری را که مردم دیده‌اند با تجزیه و تحلیل فعالیت مغزشان بازسازی کند. با این حال، دیدن این تصاویر ذهنی برای دیگران دشوار بود و تنها چند مطالعه با موفقیت تصاویر ذهنی را نشان داده‌اند و این تصاویر معمولاً به دسته‌بندی‌های خاصی مانند چهره انسان، حروف یا اشکال محدود می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: تجسم تصاویر ذهنی برای تصاویر طبیعی دلخواه، یک نقطه عطف مهم است.

تصویر عجیب پلنگ در مغز انسان/ عکس

آنها شرکت‌کنندگان را در معرض حدود ۱۲۰۰ تصویر قرار دادند و سپس با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکردی(fMRI) ارتباط بین سیگنال‌های مغزی آنها و محرک‌های بصری را به دقت تجزیه و تحلیل کردند.

سپس از این نقشه‌برداری برای آموزش یک هوش مصنوعی مولد برای رمزگشایی و تکرار تصاویر ذهنی حاصل از فعالیت مغز استفاده شد.

در این مطالعه آمده است: نتایج تجربی قابلیت‌های چارچوب پیشنهادی ما را در بازسازی تصاویر طبیعی و اشکال مصنوعی که توسط شرکت‌کنندگان انسانی تصور می‌شد، نشان داد.

پژوهشگران در این مطالعه گفتند که پیامدهای این «رمزگشایی مغز» می‌تواند به کاربردهای بالقوه در پزشکی کمک کند.

همگرایی علوم اعصاب و هوش مصنوعی

اکنون که فناوری دیدن تصاویر ذهنی را بر اساس فعالیت مغز در اختیار داریم، این فناوری می‌تواند به ایجاد دستگاه‌های ارتباطی جدید کمک کند. علاوه بر این، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا چگونگی عملکرد توهمات و رویاها در مغز را بررسی و درک کنند.

کی ماجیما پژوهشگر و نویسنده این مطالعه می‌گوید اگرچه ما از ابزارهایی مانند میکروسکوپ برای دیدن چیزهای کوچک استفاده کرده‌ایم، اما نگاه کردن به اعماق ذهن انسان یک مرز کاملاً جدید و ناشناخته و مثل کشف یک دنیای جدید درون خودمان است.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1850356

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان