جریمه 800 میلیاردی چند مدرسه معروف


جریمه 800 میلیاردی چند مدرسه معروف

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به تخلفات مدارس در بحث شهریه‌ها گفت: بیش از ۴۳ میلیارد تومان از شهریه‌های نامتعارف به اولیای دانش آموزان برگردانده شد و برخی مدارس معروف و بزرگ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند.

جریمه 800 میلیاردی چند مدرسه معروف

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد اصانلو در نشست شورای مدیران سازمان تعزیرات حکومتی که صبح امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با اشاره به حضور میدانی سازمان تعزیرات در بازار درباره گرانفروشی و تخلفات گسترده در حوزه‌های مختلف گفت: زمانی که شما ساختار‌ها و نهاد‌ها و بستر‌هایی که برای نظارت بر بازار لازم بود را بهم ریختید؛ انتظار نداشته باشید آن ساختار‌ها را در مدت کوتاهی احیا کنید.

وی افزود: تا قبل از این دولت دو سوم پرونده‌های تعزیرات، تخلف "عدم درج قیمت" بود. ساختار درست و حسابی و متولی مشخصی برای نظارت بر بازار وجود ندارد.

اصانلو گفت: ساختار‌ها به قدری بهم ریخته است که متولی اصلی نظارت بر بازار و قیمت گذاری در شبکه تولید، توزیع و واردات وجود ندارد. باید فکری کرد که متولی نظارت بر بازار کیست؟ مشکل اصلی نظارت برواحد‌های خرد نیست بلکه مشکل اصلی ابن است که نظارت منسجم و هوشمندی نسبت به قیمت‌گذاری کالا در شبکه تولید و توزیع و واردات وجود ندارد. نتیجه این می‌شود که هر واحد تولیدی قیمت گذاری جدید کند و کسی نیست یقه اش را بگیرد.

وی افزود: اکنون موضوع قیمت شهریه مدارس دغدغه مردم است و وزارت آموزش و پرورش دستگاه متولی است، اما درگیری بسیاری دارد؛ بنابراین باید سازمان در این خصوص وارد شود. اخذ شهریه مازاد بر تعرفه مصداق گرانفروشی است.

وی تاکید کرد: در حوزه شهریه مدارس ورود کردیم و پس از جلسه با سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به این موضوع رسیدگی شد، البته از آموزش و پرورش در این خصوص گله داریم چراکه همکاری خوبی با ما نداشتند و آمار اطلاعات را به ما ندادند؛ بنابراین شعب را به صورت میدانی وارد مدارس کردیم.

وی افزود: بیش از ۴۳ میلیارد تومان از شهریه‌های نامتعارف به اولیای دانش آموزان برگردانده شد و برخی مدارس معروف و بزرگ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند.

اصانلو ادامه داد: در حوزه آرد در این سال‌ها به دلیل ضعف نظارت اتفاقات بسیاری افتاده است و متاسفانه متولی مشخص و پاسخگو برای نظارت بر بازار وجود ندارد. در دولت فعلی پیشنهاد تاسیس وزارت بازرگانی مطرح شد که هنوز به نتیجه نرسیده است، اما ما پیگیر هستیم که متولی نظارت بر بازار بر عهده کدام دستگاه است.

وی با اشاره به ورود تعزیرات به تخلف گران فروشی مدارس گفت: در حالی اولیا هم خیلی نسبت به این موضوع شاکی نبوده و به دلیل حضور فرزندانشان در مدارس همکاری نمی‌کردند، اما با ورود سازمان تعزیرات این مدارس که اغلب در تهران هم هستند جریمه شدند.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو ورود میدانی سازمان در حوزه احتکار بسیار موثر بود و در حالی که خودروساز مدعی بود به دلیل مشکل ورود قطعه نمی‌تواند خودرو را عرضه کند، اما وقتی قاضی ما ورود میدانی به این موضوع داشت دیدیم خودرو‌ها بلافاصله تحویل به مردم شد و مسئولیت این کار با یک سازمان دیگر است که به وظیفه خود بعضا عمل نکرده است.

اصانلو خاطرنشان کرد: در خصوص برخورد با دانه درشت‌ها و کسانی که قیمت ساز هستند و در قیمت‌های بازار اثر گذار هستند در همین شب یلدا یک آجیل فروشی معروف را به دلیل گران فروشی برخورد کردیم و برخی از شعب ان پلمب شد.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو نیز شرکت بهمن خودرو که بحث خودرو‌های مونتاژی را تولید می‌کرد منتهی به تشکیل پرونده و صدور رای بدوی شد؛ البته موضوعات حقوقی مطرح شد و در نهایت رای بدوی محکومیت این شرکت خودروسازی قطعی شد و دادگاه تجدیدنظر نیز رای بدوی با اصلاح میزان مجازات را صادر کرد. محکومیت این شرکت به پرداخت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان قطعی شد که لازم الاجرا است.

وی با اشاره به تخلفات در حوزه امداد خودرو گفت: الان چه کسی باید به این موضوع ورود کند، ما اعلام کردیم. اینکه گفته می‌شود بازار را خود بازار نظارت کند؛ حرف اشتباهی است که به اقتصاد ما تعلق ندارد. راه درست این است که بر اجرای صحیح قیمت گذاری برکالا‌ها و خدمات نظارت شود. در حال حاضر نظارت بر خدمات مغفول مانده است. عمده تمرکز گشت‌های ما باید بر موضوعاتی باشد که کسی سراغ آن‌ها نمی‌رود و نظارتی بر آن‌ها نیست و حق مردم ضایع می‌شود. مانند شرکت‌های بیمه و دفاتر پلیس +۱۰. سازمان تعزیرات حکومتی حق ورود به نظارت بر هر نوع ارائه خدمتی را دارد.

وی گفت: در خصوص مدارس هم همین موضوع مطرح بود که ما با موضوعات حقوقی ثابت کردیم که تعزیرات حق ورود به تخلفات در این حوزه را دارد. اینکه یک سازمان مسئول ارائه یک خدمت است، نافی نظارت سازمان تعزیرات بر تخلفات نیست یا در حوزه حق الزحمه کارشناسان که یک طرفه است، اما بعضا برخی از کارشناسان رقم بالاتری از مردم می‌گیرند، اگرچه این تخلفی است که سازمان مربوطه باید رسیدگی کند، اما اگر فردی به سازمان تعزیرات از این فرد شکایت کند ما هم می‌توانیم ورود کنیم. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی