آشنایی با بیرجند و زمان مناسب سفر به این شهر


آشنایی با بیرجند و زمان مناسب سفر به این شهر

بیرجند یکی از شهرهایی است که علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت بسیار جذابی نیز دارد. این شهرستان مرکز استان خراسان جنوبی بوده و سالانه از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. برای این که سفر خوبی را به بیرجند تجربه کنید، باید علاوه‌بر آشنایی با...

بیرجند یکی از شهرهایی است که علاوه بر تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت بسیار جذابی نیز دارد. این شهرستان مرکز استان خراسان جنوبی بوده و سالانه از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. برای این که سفر خوبی را به بیرجند تجربه کنید، باید علاوه‌بر آشنایی با جاهای دیدنی بیرجند، در زمانی مناسب نیز به این شهر سفر کرده تا بتوانید خاطراتی شیرین را برای خود رقم بزنید.

بهترین آب‌وهوای بیرجند

همیشه اولین موضوعی که در مورد شهر مقصد باید با آن آشنا باشید، آب‌وهوا است. بیرجند دومین شهر کویری ایران بوده و از آب‌وهوایی بسیار خشک برخوردار است. بسته به این که قصد انجام چه فعالیتی را در این شهر دارید، مناسب‌ترین زمان سفر می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال، اگر قصد کویرگردی داشته باشید، به هیچ عنوان فصل‌های تابستان و زمستان را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چرا که در فصل تابستان، کویر شدیدا گرم بوده و در فصل زمستان، سرما و خشکی هوا بسیار آزاردهنده هستند؛ البته اگر قصد دارید تا فقط در محیط‌های شهری به گشت‌وگذار بپردازید، تابستان نیز می‌تواند فصل مناسبی باشد.

پاییز، بهترین فصلی است که می‌توانید در آن به بیرجند سفر کنید. در این فصل، نه‌تنها گرمای تابستان به پایان رسیده است، بلکه سرمای زمستان نیز شروع نشده و آب‌وهوا به ‌نسبت این دو فصل بسیار بهتر است. علاوه بر گشت‌وگذار در محیط‌های شهری، امکان کویرگردی نیز وجود داشته و آب‌وهوای کویر در این موقع از سال، به‌هیچ‌عنوان آزاردهنده نخواهد بود؛ البته فصل بهار هم می‌تواند برای سفر به بیرجند، فصل مناسبی باشد؛ چرا که آب‌وهوا معتدل بوده و دما نسبت به تابستان، کم‌تر است.

آشنایی با بیرجند و زمان مناسب سفر به این شهر

خلوت‌ترین فصل بیرجند

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید، خلوت بودن شهر مقصد است. بیرجند نیز مانند باقی شهرهای ایران، گاهی اوقات به دلیل تعطیلی‌های مختلف، با ازدحام گردشگران مواجه شده و این امر، سبب می‌شود تا بازدید از جاهای دیدنی بیرجند کمی مشکل و کلافه‌کننده باشد. به همین دلیل بهتر است تا سفر خود را برای زمانی از سال برنامه‌ریزی کنید که گردشگران کمتری به این شهر سفر می‌کنند.

معمولا در فصل بهار و به‌خصوص تعطیلات نوروز، به هیچ عنوان سفر به بیرجند را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چرا که بسیاری از افراد در این برهه زمانی به این شهر سفر کرده و قطعا با شلوغی مضاعفی روبه‌رو خواهید شد. در مورد اواخر تابستان نیز داستان از همین قرار است. اواخر تابستان آب‌وهوا خنک‌تر شده و به این دلیل که مدارس در شرف باز شدن هستند، خانواده‌های زیادی تصمیم دارند تا در این موقع از سال به مسافرت بروند.

بهترین فصلی که می‌توانید در آن به بیرجند سفر کنید، فصل پاییز است؛ به‌خصوص در اوایل این فصل، گردشگران بسیار کمی به بیرجند سفر کرده و به احتمال بسیار زیاد، با مسائلی مانند شلوغی و ازدحام جمعیت روبه‌رو نخواهید شد. البته فصل زمستان از پاییز نیز خلوت‌تر است اما با توجه به شرایط نامساعد آب‌وهوایی، سفر در این موقع از سال را پیشنهاد نمی‌کنیم.

بهترین زمان برای خرید محصولات بیرجند

بیرجند تولیدکننده محصولات بسیار متنوعی بوده و تقریبا هر فصل از سال، زمان برداشت یکی از محصولات این شهر است. زعفران، عناب، انار، زرشک، سنجد، پسته، بادام و…، تنها گوشه‌ای از محصولاتی هستند که توسط کشاورزان و باغداران این منطقه تولید می‌شوند.

اگر قصد خرید زعفران بیرجند را دارید، بهترین زمانی که می‌توانید این کار را انجام دهید، اوایل فصل پاییز است. چرا که در این موقع از سال، کشاورزان نسبت به برداشت زعفران خود اقدام کرده و می‌توانید بدون حضور واسطه و به‌صورت مستقیم، نسبت به خرید اقدام کنید؛ البته با توجه به جزئیات آب‌وهوای هر سال، تاریخ برداشت می‌تواند کمی متفاوت باشد. علاوه بر این، باید بدانید که سنجد نیز در همین زمان برداشت می‌شود.

اگر قصد تهیه عناب بیرجند را دارید، بهترین زمان برای سفر به این شهر، اواسط تابستان است؛ البته هنگامی که صحبت از عناب به‌میان می‌آید، منظور ما عناب خشک است. برای خرید عناب تازه و سبز، باید زودتر از این زمان اقدام کنید.

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار بیرجند، زرشک است. برای خرید زرشک با قیمتی ارزان و کیفیتی بالا، بهتر است تا در اواخر تابستان به این شهر سفر کنید. معمولا برداشت این محصول در اواسط شهریور آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه می‌یابد. لازم به ذکر است که برداشت پسته نیز در این موقع از سال انجام می‌گیرد.

همچنین اگر قصد خرید بادام را دارید، باید توجه داشته باشید که این محصول معمولا در دو مرحله برداشت می‌شود. مرحله اول، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است که بادام به‌صورت سبز و یا به اصطلاح چغاله برداشت می‌شود و مرحله دوم، در اواسط ماه مرداد قرار دارد که بادام‌های خشک‌شده برداشت می‌شوند.

آشنایی با بیرجند و زمان مناسب سفر به این شهر

نحوه تهیه بلیط و سفر به بیرجند

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که از چه طریق می‌توان بلیط بیرجند را تهیه و به این شهر سفر کرد؟ در واقع امروزه آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های زیادی در زمینه فروش بلیط قطار و هواپیما فعالیت می‌کنند و می‌توانید از طریق هر کدام از آن‌ها، نسبت به خرید بلیط خود اقدام کنید؛ اما اگر می‌خواهید تا سفری مطمئن و بدون دردسر را در پیش داشته باشید، فلای‌تودی را پیشنهاد می‌کنیم.

فلای‌تودی یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های مسافرتی ایران بوده و روزانه گردشگران بسیار زیادی از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. این امکان وجود دارد که علاوه بر خرید بلیط قطار، نسبت به رزرو هتل های بیرجند و شرکت در تورهای مختلف این آژانس نیز اقدام کنید. تورهای بسیار متنوعی توسط فلای‌تودی برگزار می‌شوند و پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید تا از تمام جاهای دیدنی بیرجند دیدن کرده و سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید، حتما در یکی از تورهای این آژانس شرکت کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ فلای‌تودی، تخفیفاتی است که این شرکت برای خدمات خود در نظر گرفته است. این امکان برای تمامی کاربران وجود دارد که از این تخفیف‌ها استفاده کرده و هزینه نهایی سفر خود را بسیار کاهش دهند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید