هزینه گزاف رهگیری پهپاد‌های یمنی برای ارتش آمریکا


هزینه گزاف رهگیری پهپاد‌های یمنی برای ارتش آمریکا

تارنمای نشریه پولیتیکو خبر داد که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا از هزینه گزاف مقابله با حملات ارتش ملی یمن نگران هستند.

پولیتیکو دیروز (۲۸ آذر) نوشت که همزمان با افزایش حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری حامل انرژی، ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا طی دو ماه گذشته ۳۸ پهپاد و چندین موشک را در دریای سرخ سرنگون کردند. تنها در شنبه گذشته (۲۵ آذر) ناوشکن یو اس اس کارنی (USS Carney) ۱۴ فروند پهپاد انتحاری را رهگیری کرد.

به گفته سه مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا، هزینه استفاده از موشک‌های ۲ میلیون دلاری نیروی دریایی در برابر پهپاد‌های چند هزار دلاری یمنی‌ها تبدیل به یک دغدغه فزاینده شده است.

پولیتیکو به‌نقل از کارشناسان نوشت که وزارت دفاع باید به‌دنبال گزینه‌های کم‌هزینه برای پدافند هوایی باشد.

مقام‌های پنتاگون با استناد به محرمانگی عملیاتی، نوع و مشخصات مهمات مورد استفاده یا برد آن‌ها را اعلام نمی‌کنند. با این وجود مقام‌ها و کارشناسان سابق وزارت دفاع آمریکا گمانه زنی کردند که موشک میانبرد استاندارد-۲ (Standard Missile-۲) که بسته به نوع آن ۱۷۰ یا ۲۵۰ کیلومتر برد داشته و جدیدترین نسخه آن ۲.۱ میلیون دلار قیمت دارد در رهگیری پهپاد‌های مذکور نقش داشته است.

در مقابل، کارشناسان تخمین می‌زنند که پهپاد‌های انتحاری یمنی‌ها حداکثر ۲ هزار دلار قیمت داشته باشند.

به گفته یکی از مقام‌های پیشین نیروی دریایی، یک ناوشکن همچنین می‌تواند از گلوله‌های ۱۲۵ میلی‌متری با فیوز مجاورتی که نتایج مثبتی نیز علیه پهپاد‌های مشابه در تمرین‌های نظامی داشته‌اند، استفاده کند. این یک گزینه کم‌هزینه است، اما می‌تواند تنها به اهدافی در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر اصابت کند که احتمالاً برای نیروی دریایی آمریکا مسافتی بیش از حد نزدیک لحاظ می‌شود.

هزینه گزاف رهگیری پهپاد‌های یمنی برای ارتش آمریکا

کوتاه‌بردترین گزینه، موشک‌های ارتقا یافته سی اسپارو (Evolved Sea Sparrow) با برد کمتر از ۱۰ کیلومتر هستند که هر موشک آن ۱.۸ میلیون دلار قیمت دارد. شلیک با توپ ۲۰ میلی متری نیز مناسب برخورد با اهدافی نزدیکتر از ۲ کیلومتری کشتی است.

وزیر دفاع آمریکا دیروز اعلام کرده بود که یک ائتلاف چند ملیتی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است.

به گفته "لوید آستین"، علاوه بر آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل اعضای این ائتلاف هستند و اقدام به گشت‌زنی مشترک در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن می‌کنند.

آستین مدعی شد: تشدید تنش از سوی حوثی‌های یمن جریان آزاد تجارت را تهدید و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

"حزام الاسد" عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به زبان عبری رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن به ویژه آمریکا را در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرد و نوشت: با یاری خداوند متعال، هیچ قدرتی در روی زمین نخواهد توانست ما را از یاری ساکنان غزه در برابر تعدی رژیم صهیونیستی، بازدارد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن هم در این تارنما ضمن امن دانستن آبراه‌های دریای سرخ و خلیج عدن برای عبور همه کشتی‌ها غیر از کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی که عازم بنادر رژیم صهیونیستی هستند، تاکید کرد: هراس‌افکنی آمریکا درباره آبراه‌ها، تبلیغات مغرضانه و غیرواقعی است که به‌دنبال تشکیل دیوار بین‌المللی حمایت از رژیم صهیونیستی در دریا پس از سقوط دیوار بتنی در برابر طوفان الاقصی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج