علت خارش و سوزش واژن چیست؟


بیشتر حساسیت و خارش ناحیه تناسلی دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علائم عفونت مانند عفونت قارچی واژن وجود داشته باشد.

علت خارش و سوزش واژن چیست؟
شفا آنلاین>سلامت جنسی>خارش و حساسیت در هر نقطه از بدن می تواند آزار دهنده باشد. اما این اختلال زمانی که در ناحیه حساسی مانند اندام تناسلی زنان رخ می دهد و باعث خارش واژن می شود، ناراحت کننده و آزاردهنده تر می شود. بیشتر حساسیت و خارش ناحیه تناسلی دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علائم عفونت مانند عفونت قارچی واژن وجود داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین:عوامل شایع زیادی وجود دارد که باعث خارش و سوزش واژن می شود که می توان مهمترین آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:

• واژینوز باکتریال
وجود مخلوطی از باکتری ها در ناحیه واژن طبیعی است. با این حال، تکثیر باکتری های نامناسب در این ناحیه می تواند منجر به عفونت شود. واژینوز باکتریایی علاوه بر خارش، علائم و نشانه های دیگری نیز دارد: ترشح زیاد و بدبو، التهاب و سوزش.

• بیماری های مقاربتی
بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، تریکومونیازیس و سوزاک همگی می توانند باعث ایجاد حساسیت و سوزش واژن، خارش و سایر ناراحتی ها در ناحیه واژن و تناسلی شوند.

از هر 4 زن، 3 زن در مقطعی از زندگی خود دچار عفونت قارچی در ناحیه تناسلی می شوند. عفونت قارچی به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها در ناحیه تناسلی و واژن رخ می دهد. بارداری، آمیزش جنسی، مصرف آنتی بیوتیک و ضعف سیستم ایمنی از علل این بیماری است. عفونت قارچی علاوه بر ایجاد حساسیت و خارش باعث سفید و غلیظ بودن ترشحات زنان می شود و تا حدودی آن را ناخوشایند می کند.

• یائسگی
در آخرین سال های باروری زنان، کاهش تولید هورمون استروژن می تواند باعث نازک شدن و خشک شدن دیواره های واژن شود. این ممکن است یکی از دلایل اصلی خارش واژن باشد. این نازکی و خشکی دیواره های واژن ممکن است در برخی از زنان شیرده نیز رخ دهد.

• محرک های شیمیایی
تعدادی از محصولات شیمیایی مانند کرم‌ها، دوش‌های واژینال، کاندوم، فوم‌های ضد بارداری، شوینده‌های لباسشویی، صابون‌ها، دستمال‌های توالت معطر و نرم‌کننده‌ها می‌توانند باعث حساسیت واژن، خارش و سوزش شوند.

گلسنگ اسکلروزوس
اما اسکلروز یک بیماری نادر است که باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست به خصوص در اطراف اندام تناسلی می شود. اثر اسکار این لکه های سفید ممکن است برای همیشه در ناحیه واژن باقی بماند. زنان بعد از یائسگی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا