قیمت جهانی نفت امروز 2 دی 1402


قیمت جهانی نفت امروز 2 دی 1402

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۲ سنت معادل ۰.۴۰ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۷ سنت رسید.

قیمت جهانی نفت امروز 2 دی 1402

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از رویترز، قیمت نفت در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی و با احتمال افزایش تولید نفت آنگولا پس از ترک اوپک کاهش یافته است. اما اطلاعات اقتصادی مثبت آمریکا و نگرانی در مورد حمله به کشتی‌ها توسط یمن قیمت نفت را طی یک هفته گذشته افزایش داده است.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 32 سنت معادل 0.40 درصد کاهش به 79 دلار و 7 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 33 سنت معادل 0.45 درصد کاهش 73 دلار و 56 سنت معامله می‌شود.


هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود 3 درصد طی یک هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.


در خاورمیانه، هر روز شرکت‌های کشتیرانی بیشتری اعلام می‌کنند کشتی‌های خود را از ترس حمله یمن از دریای سرخ دور نگه می‌دارند.

شرکت‌های بزرگ مارسک و CMA CGM اعلام کرده‌اند هزینه کشتیرانی را به خاطر تغییر مسیر کشتی‌ها افزایش می‌دهند.


این حمله‌ها حمل و نقل از طریق کانال سوئز را که حدود 12 درصد تجارت دنیا را در اختیار دارد مختل کرده است.


طبق گفته تحلیلگران، علاوه بر مختل شدن عرضه نفت، بالا رفتن هزینه کشتیرانی و بیمه هم قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


از طرف دیگر، تصمیم آنگولا برای ترک اوپک راه را برای پکن جهت افزایش سرمایه‌گذاری در نفت و سایر بخش‌های این کشور باز می‌کند‌. آنگولا حدود 1.1 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد.


اما تحلیلگران عقیده دارند با وجود سرمایه‌گذاری چین در آنگولا مدت‌ها طول می‌کشد تا تولید نفت این کشور افزایش پیدا کند. بنابراین در حال حاضر حمله یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و اطلاعات تورم آمریکا از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.


در این بین، سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرده کشورش از قرارداد اوپک پلاس حمایت کرده و به کاهش تولید داوطلبانه این ائتلاف پایبند خواهد بود.


در آمریکا، پایین آمدن نرخ تورم خوشبینی نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده میلادی را افزایش داده است. پایین آمدن نرخ بهره هزینه وام‌گیری مصرف کنندگان را کاهش داده و باعث رشد اقتصاد و افزایش تقاضا برای نفت می‌شود.


به علاوه شاخص دلار به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه رسیده که خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی