تالاب انزلی؛ بهترین فصل برای سفر به انزلی و دیدن گل های نیلوفر


تالاب انزلی؛ بهترین فصل برای سفر به انزلی و دیدن گل های نیلوفر

تالاب انزلی یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق در شمال کشور است که تماشای آن هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

تالاب انزلی، با جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد و گل‌های نیلوفر آبی که در فصل بهار می‌شکوفند، یکی از مقاصد دیدنی برای گردشگران است. در این فصل، تالاب رنگ و بویی خاص به خود گرفته و طبیعت زیبای خود را به نمایان می‌کند. گردشگران می‌توانند از دیدن این منظره زیبا لذت برده و سفری به یادماندنی را برای خود رقم بزنند.

تالاب انزلی؛ بهترین فصل برای سفر به انزلی و دیدن گل های نیلوفر

تالاب انزلی کجاست؟
تالاب انزلی یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است که همه ساله گردشگران بسیاری را به شهر انزلی روانه می‌کند.این تالاب زیبا در فاصله ۳۷ کیلومتری جنوب غربی شهر بندر انزلی و دریای خزر واقع شده است. این تالاب بزرگترین پناهگاه حیات وحش طبیعی ایران است و از تهران تا تالاب انزلی حدود ۳۷۰ کیلومتر فاصله دارد. در فصل بهار و به دلیل بارش‌های فصلی، عمق آب تالاب به حدود ۵ متر می‌رسد، اما تا قبل از تخریب دریاچه، عمق بعضی نقاط تا بیش از ۲۰ متر و حتی بیشتر نیز بوده است. از سال 1308 به بعد، حدود یک چهارم از وسعت تالاب از بین رفته و در میزان شوری آب هم تغییراتی رخ داده است. این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان، به فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر پیوست. تالاب انزلی، بندر انزلی را به دو بخش تقسیم می‌کند، به‌طوری که بخش غربی آن شبه‌جزیره بندر انزلی است و تا کپورچال (روستایی از بخش مرکزی بندر انزلی) ادامه دارد. از سوی دیگر، شبه‌جزیره‌ای به‌نام ماهروزه، کپورچال و بهمبر (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا) را از یکدیگر جدا می‌کند. تالاب انزلی با گذشت قرن‌ها چهار قسمت مشخص شامل بخش شرقی، بخشی غربی آب‌کنار، بخش مرکزی و سلکه و سیاه کشیم را شکل داده است. در مجموع ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی به تالاب می‌آیند که باعث شده وضعیت آب تالاب از شیرین (در نزدیکی نهرهای فرعی) تا شور (در نزدیکی دهانه تا بندرگاه و دریا) متغیر باشد. در طول سال بسیاری از گردشگران با سفر به انزلی و رزرو هتل های بندر انزلی، از این تالاب چشم نواز بازدید می‌کنند.
شکل گیری تالاب انزلی
قدمت حدودی تالاب انزلی چیزی در حدود 70 تا 100 هزار سال است؛ در نتیجه روایات و تفاسیر مختلفی در مورد نحوه شکل‌گیری تالاب انزلی وجود دارد. تالاب انزلی از رسوب گذاری مارن (نوعی ماسه‌دانه ریز) در حاشیه ساحلی دریای خزر شکل گرفته است. این رسوبات به نام «رسوبات کاسپین قدیمی» شناخته می‌شوند و احتمالاً تا دوره یخچالی نیز ادامه داشته‌اند. بر اساس گفته‌ها و برخی مدارک تاریخی، بندر انزلی حدود ۱۵ هزار سال قبل شکل گرفته است و رسوبات جدید یا کاسپین، آخرین رسوباتی هستند که شهر انزلی بر روی آن‌ها بنا شده است. این رسوبات شامل رس، ماسه و آهک هستند و ضخامت آن‌ها از ۳۰ تا ۱۶۰ متر متغیر است. از آن زمان که شهر انزلی بنا شد، آب دریا به مرور عقب‌نشینی کرد و این موجب افزایش مساحت شهر طی ادوار تاریخی شده است. به این علت، جزیره‌ای دو قسمتی نیز شکل گرفته و کانالی بین این دو قسمت ایجاد شده است. در نتیجه گذشت زمان و تشکیل دو خشکی باریک دشتی به پهنای ۲۷۰ متر تا ۹ کیلومتر و همچنین کاهش ارتفاع سطح آب دریا، تالاب انزلی شکل گرفته است.
آشنایی با جاذبه های تالاب انزلی
تالاب زیبای انزلی، جاذبه‌های پرشماری را در دل خود جای داده است و زیبایی آن تنها به جریان آب و گل‌های نیلوفر خلاصه نمی‌شود. در کنار جاذبه‌های پرشماری این تالاب، می‌توان بهترین اسکله تالاب انزلی برای قایق سواری، رستوران، کافه و مجتمع تفریحی اشاره کرد.
• حیات وحش تالاب انزلی
تماشای تنوع بی‌نظیر حیات وحش تالاب انزلی، یکی از بهترین تجربه‌هایی است که مسافران و گردشگران پس از رزرو هتل ارزان انزلی و بازدید از این تالاب، به دنبال آن هستند. پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از مقاصد دیدنی برتر تالاب انزلی است. این پناهگاه، در روستای هنده خاله واقع شده و جزو تالاب‌های ارزشمند استان گیلان محسوب می‌شود. هر سال، این منطقه میزبان هزاران پرنده مهاجر از جمله پرندگان نادری مانند غاز پاکوتاه، قو و عروس غاز می‌باشد. گل‌های نیلوفر آبی، زمزمه پرندگان مهاجر و حرکت فعال آبزیان در حصارهای نیزارها، چشم‌اندازی بی‌نظیری را در این پناهگاه ایجاد می‌کند. منطقه حفاظت شده سیاه کشیم نیز یکی دیگر از جاذبه‌های بارز برای مشاهده تنوع حیات وحش در تالاب انزلی گیلان محسوب می‌شود. سیاه کشیم در جنوب غربی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا قرار دارد و شامل تنوع گسترده‌ای از گیاهان از جمله لوئی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی و سراتوفیلوم، و همچنین گونه‌های مختلفی از گیاهان کنار آبی و خشکی، به همراه تنوع بی‌نظیر پرندگان تالاب انزلی از قبیل قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز، انواع حواصیل، فیلوش، و انواع پرندگان شکاری از جمله عقاب تالابی، لیل، دلیچه، سنقر تالابی، پرستوهای دریایی و کاکایی می‌باشد. این منطقه را به یکی از مقاصد ارزشمند و بسیار مهم برای مشاهده تنوع وحیات وحش تالاب انزلی تبدیل کرده است.
• قایق سواری در تالاب انزلی
یکی دیگر از تجربه‌های بی‌نظیری که می‌توانید در این تالاب زیبای شمال کشور تجربه کنید، قایق سواری در تالاب انزلی است. برای تماشای طبیعت فوق‌العاده تالاب انزلی، شما می‌توانید با قایق‌های مختلف از جمله قایق‌های معمولی، موتوری و VIP سفر کرده و لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنید. بیش از ۳۰ تعاونی رسمی گردشگری دریایی، قایق‌های متنوع را به گردشگران ارائه می‌دهند که هزینه‌های آن بسته به نوع قایق و مدت زمان گردش متفاوت خواهد بود. سفر با قایق در تالاب انزلی شامل گزینه‌های مختلفی از سفرهای ۱۵ دقیقه تا ۸۰ دقیقه یا حتی بیشتر است. شما می‌توانید به صورت حضوری و بسته به تعداد نفرات بهترین قایق را برای گشت و گذار در این تالاب تماشایی انتخاب کنید.

تالاب انزلی؛ بهترین فصل برای سفر به انزلی و دیدن گل های نیلوفر

• گیاهان تماشایی
در تالاب انزلی، گونه های گیاهی معروف به نام لاله مردابی یا لاله تالابی رشد می‌کند که از آن به عنوان گل مرداب انزلی یاد می‌شود.. این گیاه برگ‌های بزرگی دارد که به صورت مدور و قلبی شکل هستند و از رنگ سبز تا آبی مایل است. گل‌های بزرگی دارد که گلبرگ‌های ضخیم و صورتی رنگی دارند. لاله مردابی همچنین با نام «پسته دریایی» شناخته می‌شود و در زبان محلی به نام «ثعله باقلی» شناخته می‌شود. این گیاه خواص دارویی و درمانی دارد و به عنوان یک گل زینتی زیبا نیز در تالاب انزلی شناخته می‌شود. همچنین در این تالاب، گیاهی دیگر به نام نیلوفر آبی نیز رشد می‌کند. این گل زیبا با رنگ‌های زیبای سرخ، سفید و کبود دیده می‌شود و در ایران در خطر انقراض قرار دارد. این گل در ادیان مختلف، به‌خصوص در دین بودایی، نماد خلوص و سمبل شخص روشن‌بین است. تماشای این گیاهان خاص و عکس گرفتن با این منظره بی‌نظیر، از جمله تجربه‌هایی است که کم‌تر فرصت آن پیش می‌آید.
• ماهیگیری در تالاب انزلی
یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های گردشگری در تالاب انزلی، ماهیگیری است. ماهیگیری در تالاب انزلی، تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش است. این تالاب با تنوع زیستی بالای خود، زیستگاه انواع ماهی‌های مختلف از جمله کپور، اردک‌ماهی، سوف، و ماهی سفید است. ماهیگیری در این تالاب، فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کند تا با آرامش و سکوت در دل طبیعت، لذت صید ماهی را تجربه کنند. البته برای ماهیگیری در تالاب انزلی، باید نکاتی را رعایت کرد. یکی از مهم‌ترین نکات، این است که در فصل مناسب ماهیگیری به تالاب مراجعه کنید. فصل صید ماهی در تالاب انزلی، از اواخر بهار تا اواخر پاییز است. در این فصل، ماهی‌های بسیاری برای تغذیه و تخم‌گذاری به سطح آب می‌آیند. نکته دیگر این است که وسایل ماهیگیری خود را به همراه داشته باشید. در تالاب انزلی، امکان اجاره وسایل ماهیگیری وجود ندارد. در نهایت، به یاد داشته باشید که ماهیگیری باید به صورت محدود انجام شود. برای حفظ اکوسیستم تالاب انزلی، باید از صید بی‌رویه ماهی خودداری کنید.
بهترین فصل برای سفر به تالاب انزلی
تماشای جاذبه‌های تالاب انزلی، در تمام فصول سال امکان‌پذیر است؛ اما در هر فصل، جاذبه‌هایی متفاوت به چشم می‌خورد. به عنوان مثال اگر به دنبال تماشای لاله‌های مردابی چشم‌نواز این منطقه هستید و یا به دنبال فصل نیلوفر آبی تالاب انزلی می‌گردید، بهتر است در اواخر خرداد تا اواخر تابستان به این منطقه زیبا سفر کنید. اما اگر به تماشای پرندگان و گونه‌های جانوری متنوع علاقه دارید، بهترین فصل تالاب انزلی برای شما فصل زمستان و اوایل فصل بهار است. به طور کلی با توجه به آب و هوای معتدل این منطقه، شما می‌توانید در اکثر روزهای سال از این تماشای این جاذبه طبیعی لذت ببرید.

تالاب انزلی؛ بهترین فصل برای سفر به انزلی و دیدن گل های نیلوفر

سخن پایانی
تالاب انزلی یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق در شمال کشور است که تماشای آن هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. اگر شما نیز تمایل دارید تا از زیبایی‌های این تالاب چشم نواز و سایر جاذبه‌های شمال کشور لذت ببرید، تنها کافی است همین حالا با سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط سفر خود را با بهترین قیمت از این سایت تهیه نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه