بررسی مشخصات فنی فلنج ها + استاندارد فلنج


بررسی مشخصات فنی فلنج ها + استاندارد فلنج

در این مطلب قصد داریم در خصوص استاندارد فلنج ها و مشخصات آن‌ها در انواع مختلف صحبت کنیم. برای داشتن انتخابی مناسب هنگام خرید فلنج، این مقاله راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

بعد از روش اتصال رزوه‌ای، روش استفاده از فلنج از لحاظ پرکاربرد بودن در رتبه دوم قرار دارد . بدون شک فلنج‌ها یکی از قطعات مهم در اتصال لوله‌های مختلف به هم محسوب می‌شوند. در انتخاب فلنج مناسب، باید به مواد ساخت فلنج و همچنین فشار و دمای محیط توجه کرد. مشخصات فنی فلنج ها و استانداردهای‌ آن‌ها در انواع مختلف با یکدیگر متفاوت است. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص استاندارد فلنج ها و مشخصات آن‌ها در انواع مختلف صحبت کنیم. برای داشتن انتخابی مناسب هنگام خرید فلنج، این مقاله راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

بررسی مشخصات فنی فلنج در انواع مختلف

مطابق استاندارد، مشخصات فلنج بر روی محصول حک می‌شود. از مشخصات این مقطع صنعتی می‌توان به ابعاد، کلاس و رده‌بندی فلنج اشاره کرد. فلنج‌ها در قطرهای داخلی و خارجی مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. همچنین ضخامت آن‌ها نیز بسته به شرایط و نوع سیستم پایپینگ متفاوت خواهد بود. از نظر کلاس نیز می‌توان گفت فلنج‌ها در استانداردهای مختلفی رده‌بندی می‌شوند. استاندارد ASME B1.65، استاندارد DIN و استاندارد API 6A-6B-6BX از مهم‌ترین موارد هستند. فلنج کلاس 150، کلاس 300، کلاس 400، 600، 900، 1500 و 2500 نیز برجسته ترین کلاس بندی فلنج محسوب می شود.

در مورد جنس فلنج‌ها که یکی دیگر از مشخصات این محصول محسوب می‌شود نیز باید گفت که فلنج‌ها در جنس‌هایی از فولاد، چدن، و استیل ساخته می‌شوند. کلیه این مشخصات به‌اضافه نام تجاری تولیدکننده، شکل سطح فلنج، مقدار فشار قابل‌تحمل، شماره یا کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آن[a3] ، روی فلنج حک می‌شود. از‌این‌رو هنگام خرید این محصول حتما باید به این موارد توجه کافی داشته باشید.

رده بندی فلنج‌ها بر‌اساس استانداردها

استانداردهای مختلفی برای انواع مختلفی از فلنج‌ها وجود دارد. این استانداردها ابعاد، کلاس فشاری، جنس، ایمنی، نحوه پیچ‌بندی، جنس و نوع گسکت فلنج را مشخص می‌کنند. به عبارت دیگر، معمولا فلنج‌ها براساس نوع استاندارد آن‌ها برای کاربردهای مختلف انتخاب شده و مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

استانداردهای DIN و ASME، تنها استانداردهای موجود برای فلنج‌ها نیستند و فقط نسبت به استانداردهای دیگر، کاربرد بیشتری در صنعت دارند. به انواع استانداردهای این مقاطع فولادی در ادامه اشاره خواهیم کرد.

استاندارد فلنج DIN آلمان

استاندارد DIN فلنج یکی از پرکاربردترین استانداردهای فلنج در زمینه تجهیزات ابزار دقیق است. این نوع استاندارد که توسط مؤسسه استاندارد آلمان (DIN) تعیین شده است سطح ایمنی، جنس موردنیاز و نیز اطمینان از عملکرد فلنج را تعیین می‌کند. استاندارد DIN مختص فلنج‌هایی است که از جنس فولاد و آلیاژهای آن هستند که در آن‌ها، فشار اسمی قابل تحمل توسط تجهیز براساس BAR نشان داده می‌شود.

استاندارد DIN شامل ابعاد و مشخصات فنی فلنج‌هاست و براساس ابعاد متریک مانند قطر و ضخامت مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. برای انتخاب فلنج مناسب از استاندارد DIN باید حتما قطر داخلی، قطر خارجی و نیز تعداد سوراخ‌های اتصالی را در نظر بگیرید. معمولا کدی که در کنار عبارت DIN قرار می‌گیرد، شکل کلی فلنج را نشان می‌دهد. مثلا، کد DIN 2527 به فلنج‌های کور تعلق می‌گیرد. در کنار این مورد، معمولا یک عبارت مانندPN25 نیز نشان می‌دهد که این فلنج برای فشار ماکسیموم 25 بار مناسب خواهد بود.

استاندارد فلنج ASME آمریکا

ASME یک انجمن مهندسی غیرانتفاعی به شدت شناخته شده در ایالات متحده است که بیش از یک قرن است در زمینه استانداردسازی مفاهیم مختلف در مهندسی و صنعت فعالیت می‌کند. استاندارد فلنج ASMEنیز از معروف‌ترین استانداردهای این موسسه در سطح جهان به شمار می‌رود. طبق این استاندارد نکات مختلفی مانند ابعاد (قطر)، فشار قابل‌تحمل و سطح ایمنی فلنج‌های مورد‌استفاده در صنعت‌های نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع مهندسی مشخص می‌شود.

در استاندارد ASME معمولا براساس اینکه قطر فلنج چقدر است، کلاس‌های مختلفی نیز وجود دارند. استاندارد ASME B16.5 برای دسته‌بندی فلنج‌هایی با قطر 5 تا 24 NPS به کار می‌رود. در این استاندارد، فلنج ها به کلاس های 150، 300، 600، 900 و 1200 تقسیم می‌شوند.

بررسی مشخصات فنی فلنج ها + استاندارد فلنج

استاندارد فلنج EN

این استاندارد توسط اتحادیه اروپا (EU) تعیین شده است و شامل مشخصات فنی و ابعاد فلنج‌ها برای استفاده در صنایع مختلف می‌شود. استاندارد EN به عنوان یکی از اصولی‌ترین استانداردهای فنی در صنعت فلنج‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و برای اتصالات در شبکه‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود.

استاندارد فلنج JIS

استاندارد JIS توسط مؤسسه استاندارد ژاپن (JSA) تعیین شده است و در صنعت فلنج‌ها در ژاپن و برخی از کشورهای آسیایی استفاده می‌شود. استاندارد JIS شامل ابعاد و مشخصات فلنج‌ها در سیستم متریک است.

علاوه بر این استانداردها، در برخی صنایع و کشورها استانداردهای خاصی برای فلنج‌ها وجود دارد که بر اساس نیازهای محلی و شرایط خاص آن صنعت تعیین می‌شود. فروشگاه پردیس فولاد انواعی از فلنج‌ها براساس استانداردهای مختلفی در بازار عرضه می‌کند. به‌منظور خرید فلنج با قیمت مناسب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پردیس فولاد مراجعه کرده یا به‌ صورت حضوری به بازار آهن شادآباد مراجعه کنید.

چه عواملی بر قیمت فلنج تأثیرگذار است؟

قیمت فلنج، یکی از عوامل مهم برای خریداران این مقطع فولادی است. اگر به‌منظور استعلام قیمت فلنج با کارشناسان پردیس فولاد تماس بگیرید، متوجه تنوعی بالایی از قیمت این محصول خواهید بود. این تنوع قیمتی به دلیل اثرگذاری فاکتورهای مختلف بر قیمت انواع فلنج می‌باشد. در ادامه به تأثیرگذارترین فاکتورها بر قیمت فلنج می‌پردازیم:

نوع فلنج؛ عاملی مهم در تعیین قیمت فلنج

طبیعتاً نوع فلنج و مشخصات آن تأثیر مستقیم بر قیمت این محصول دارد. به‌عنوان مثال قیمت فلنج ساکت ولد با قیمت فلنج اسلیپان یا قیمت فلنج رزوه‌ای متفاوت است.

کلاس فلنج؛ فاکتوری موثر بر قیمت فلنج‌

فلنج‌ها براساس استانداردهای مختلف از جملهASME B16.5 به کلاس‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. فلنج کلاس 150، فلنج کلاس 300 و فلنج کلاس 900 از پرکاربردترین انواع فلنج هستند. این اعداد اغلب بر حسب ماکزیمم فشار قابل تحمل بر حسب PSI تعیین می‌شود. تغییر در کلاس فلنج، مشخصات فنی و قیمت فلنج را تغییر می‌دهد.

تعیین قیمت فلنج براساس جنس و نوع آلیاژ

نوع جنس و آلیاژ مصرفی بر قیمت فلنج و کارایی آن اثرگذار است. فلنج فولادی، فلنج برنجی و فلنج چدنی از نمونه‌های برجسته و پرفروش فلنج هستند. فلنج فولادی اغلب کاربرد و تقاضای بیشتری دارد.

مشخصات فنی فلنج؛ فاکتورهایی تاثیرگذار بر قیمت انواع فلنج

اگر نگاهی به جدول مشخصات فلنج بیندازید، تفاوت در ابعاد و قطر فلج را مشاهده می‌کنید. در نتیجه، تغییر در ساختار و مشخصات سبب می‌شود تا قیمت فلنج و ویژگی‌های آن نیز تغییر کند.

توجه به قیمت فلنج در مراکز خرید و فروش مختلف

مرکز خرید فلنج عامل مهمی در تعیین قیمت این محصول است. مجموعه‌های معتبر به دلیل همکاری با برندهای ایرانی و خارجی و کاهش واسطه‌ها، انواع فلنج‌ها را قیمت مناسب‌تری در بازار عرضه می‌کنند.

بررسی مشخصات فنی فلنج ها + استاندارد فلنج

بهترین روش خرید انواع فلنج قیمت مناسب؛ مراجعه به فروشگاه پردیس فولاد

برای خرید فلنج و انواع اتصالات و آهن‌آلات روش‌های مختلفی وجود دارد. خرید از بازار آهن‌آلات یا شرکت‌های بازرگانی و هم‌چنین فروشگاه‌های اینترنتی از جمله این موارد است. در این میان خرید از شرکت‌های باسابقه که دارای فروش اینترنتی هستند، گزینه هوشمندانه‌ای است. چراکه تنوع بالاتری از محصولات دارند و محدودیتی از لحاظ زمان و مکان مراجعه ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان