آیا گوشت گراز حرام است؟


آیا گوشت گراز حرام است؟

مصرف گوشت گراز حرام است.

گوشت گراز یکی از گوشت‌هایی است که در بسیاری از ادیان و مذاهب حرام اعلام شده است. این ممنوعیت در دین اسلام نیز وجود دارد و خوردن گوشت گراز در اسلام حرام است.

در قرآن کریم، در سوره مائده آیه 3، به صراحت خوردن گوشت گراز حرام اعلام شده است:

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ

ترجمه:

میت، خون، گوشت خوک، آنچه برای غیر خدا ذبح شده، خفه شده، کوفته شده، از بلندی افتاده، بر اثر سم مرده و آنچه درندگان خورده باشند، مگر آنچه را ذبح کرده باشید حرام است و همچنین آنچه بر روی بت‌ها ذبح شده و آنکه با قرعه [بخت آزمایی] تقسیم کنید، اینها [همه] فسق است.

در این آیه، گوشت گراز به عنوان یکی از گوشت‌های حرام معرفی شده است. این حرام بودن به دلایل مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آیا گوشت گراز حرام است؟

دلایل حرام بودن گوشت گراز

دلایل حرام بودن گوشت گراز را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دلایل شرعی و دلایل عقلی.

دلایل شرعی

دلایل شرعی حرام بودن گوشت گراز عبارتند از:

نص صریح قرآن کریم

همان‌طور که در آیه 3 سوره مائده اشاره شد، گوشت گراز به صراحت در قرآن کریم حرام اعلام شده است. این نص صریح، دلیلی محکم بر حرام بودن گوشت گراز است.

سنت پیامبر اسلام

پیامبر اسلام نیز در احادیث متعددی گوشت گراز را حرام اعلام کرده‌اند. از جمله این احادیث می‌توان به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد که فرمودند:

پیامبر اسلام فرمودند: گوشت گراز حرام است، حتی پوست آن.

دلایل عقلی

دلایل عقلی حرام بودن گوشت گراز عبارتند از:

نجاست گراز

گراز از حیوانات نجس العین است. یعنی ذات آن نجس است و تماس با آن نیز باعث نجاست می‌شود. خوردن گوشت حیوان نجس نیز حرام است.

خراب بودن گوشت گراز

گوشت گراز گوشتی چربی‌دار و فاسد است. خوردن این گوشت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود.

ضرر رساندن به بدن

خوردن گوشت گراز می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بدن شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، عروقی، گوارشی و سرطان اشاره کرد.

با توجه به دلایل شرعی و عقلی، گوشت گراز حرام است. خوردن این گوشت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بدن شود و از نظر شرعی نیز حرام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی