مرتضی افقه: ضعیف‌ترین دولت سرکار آمده؛ نه تجربه دارد نه دانش


مرتضی افقه: ضعیف‌ترین دولت سرکار آمده؛ نه تجربه دارد نه دانش

یک اقتصاددان، گفت: دولت کنونی، معتقد است که از بانک مرکزی استقراض نکرده است، اما متاسفانه دولت از بانک‌های تجاری استقراض می‌کند و منابع آن‌ها را برمی‌دارد و آن‌ها هم از بانک مرکزی استقراض می‌کنند یعنی غیرمستقیم پمپاژ به نقدینگی می‌کند.

مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اظهارات رئیس‌جمهور در قم مبنی بر کاهش تورم، گفت: «دولت چندماه قبل با ذوق اعلام کرد که تورم به زیر ۴۰ درصد رسیده و تا پایان سال ۳۰ درصد می‌شود، همان زمان صریحاً اعلام کردم که دولت نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. متاسفانه اقدامات دولت بخشی ناشی از ناکارآمدی‌های اداری و اجرایی و بخشی ناشی از تحریم‌هاست که همه هزینه‌زا و تورم‌زا است. دولت تصور دارد که نقدینگی عامل تورم است و اگر از بانک مرکزی وام نگیرد کنترل می‌شود، اما این برداشت اشتباهی است. هر چند که این اظهارات آدرس غلط دادن اقتصاد خوانده‌های دولت به رئیس دولت است.»

به گزارش هم‌میهن، او با اشاره به اینکه در حال حاضر، علاوه بر افزایش نرخ تورم شاهد افزایش هزینه‌های خدمات دولتی هستیم، تصریح کرد: «دولت کنونی معتقد است که از بانک مرکزی استقراض نکرده است، اما متاسفانه دولت از بانک‌های تجاری استقراض می‌کند و منابع آن‌ها را برمی‌دارد و آن‌ها هم از بانک مرکزی استقراض می‌کنند یعنی غیرمستقیم پمپاژ به نقدینگی می‌کند. معمولاً در پایان سال کسری بودجه بروز و نمود بیشتری پیدا می‌کند. دولتمردان متوجه می‌شوند که خیلی از درآمد‌ها که پیش‌بینی کرده بودند تحقق پیدا نکرده و بنابراین متوسل به استقراض‌های مستقیم یا غیرمستقیم می‌شوند که آثار آن در افزایش نرخ تورم مشهود می‌شود.»

این اقتصاددان معتقد است، دولت همچنان وعده می‌دهد که تورم را کنترل می‌کند، این وعده از سوی مشاوران و مدیران اقتصادی دولت است، اما تعجب می‌کنم که این افراد چرا می‌خواهند با وجود اطلاع از وضعیت واقعی اقتصاد حیثیت و اعتبار شخص اول دولت را کاهش دهند؟ کاملاً مشخص است که این وعده‌ها قابل تحقق نیست و اعتبار رئیس‌جمهور با عدم تحقق وعده‌ها کاسته می‌شود.

افقه با اشاره به آمارسازی دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد تصریح کرد: «متاسفانه دولتمردان و مشاوران دولت سیزدهم که اطلاعات غلط می‌دهند و آمار‌های ساختگی خودشان را منتشر می‌کنند، همگی می‌دانند، ساختگی است. نمی‌دانم چرا با این شجاعت رئیس‌جمهور را جلو می‌اندازند که یک چنین وعده‌هایی بدهد؟ به‌عنوان یک اقتصاددان می‌گویم بخش قابل‌توجهی از مشکلات فعلی و کوتاه‌مدت مربوط به تداوم تحریم‌هاست، اما در همین شرایط سخت تحریمی، ضعیف‌ترین دولت تاریخ بعد از انقلاب سرکار آمده است که تجربه کافی ندارد و تیم موجود نیز کم‌تجربه و فاقد دانش لازم در زمینه‌های مختلف هستند؛ بنابراین در سخت‌ترین شرایط ضعیف‌ترین دولت آمده، به همین دلیل ناکامی پشت ناکامی شکل می‌گیرد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق